Wednesday, Aug 2, 2017

صفحه نخست » پایان کار قالیباف در شهرداری

Mohammad_Bagher_Ghalibaf.jpgاعتماد ـ حمید رضا خالدی: دیروز خبر ناگهانی مهدی چمران، رییس شورا در جلسه علنی و هفتگی شورای شهر تهران؛ حاضران را شوک زده کرد. این اتفاق زمانی رخ داد که مهدی چمران برای دقایقی جلسه را ترک کرد و بعد از حضور دوباره در صحن رسما اعلام کرد: «الان متوجه شدیم که شورای نگهبان مصوبه تغییر زمان پایان کار شورا را تصویب کرده و مصوبه مجلس نیز به دولت ارسال شده است. لذا امروز آخرین جلسه رسمی شورای چهارم است. قرار است دولت این قانون را بعد از مراسم تحلیف اعلام کند اما عملا دیگر مصوبات دوره چهارم رسمی و قانونی نخواهد بود و به نظر می‌رسد این جلسه آخرین جلسه رسمی شورای چهارم است.» این اعلام ناگهانی باعث شد تا شوک شدیدی به جلسه شورا وارد شود و حاضران را بهت زده کند. چمران همچنین در حاشیه جلسه علنی روز سه‌شنبه و درجمع خبرنگاران با بیان اینکه روز یکشنبه نیز شورای شهر تهران جلسه غیرعلنی دارد، گفت: تا زمانی که از سوی دولت اتمام کار شورا اعلام نشود جلسات شورای چهارم ادامه دارد. مصوبه مجلس روند قانونی خود را طی کرده است و بر اساس آن امروز جلسه آخر شورای چهارم است، اما باید این قانون از سوی دولت به ما ابلاغ شود. چمران افزود: شورای چهارم روز یکشنبه به صورت علنی اما بدون مستمع جلسه خواهد داشت، با این حال آماده‌ایم که هر زمان که اعلام کنند، شورا را به شورای پنجم واگذار کنیم. همچنین سخنگوی وزارت کشور هم دیروز با اشاره به اینکه دوره پنجم شوراها از ۱۴ مرداد آغاز می‌شود گفت: تاکنون قانون مذکور به وزارت کشور ابلاغ نشده و هرگونه اقدام اجرایی در این مورد منوط به ابلاغ رسمی است.

از سویی در همین خصوص، دیروز علی اصغر ناصربخت، معاون فرماندار تهران در گفت‌وگو با ایرنا گفت: شورای نگهبان اصلاح قانون زمان پایان کار شوراها را مصوب کرده و براساس این مصوبه فعالیت پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا ۱۳ مرداد آغاز می‌شود. اما براساس قانون، شورای نگهبان مصوبه را به مجلس شورای اسلامی ارسال کرده و مجلس نیز مصوبه را به ریاست‌جمهوری ارسال تا از طریق وزارت کشور به فرمانداری‌ها ابلاغ شود. اما سوای از این شوک خبری؛ جلسه دیروز شورای شهر تهران موضوعات مهم دیگری هم داشت. از موضوع غیرقانونی بودن فعالیت پارکبان‌ها تا فروش بوستان آب و آتش. اقبال شاکری دیروز در تذکری درخصوص ساماندهی پارک حاشیه‌ای شهر تهران و همچنین بهره‌گیری از بخش خصوصی درخصوص پارکینگ‌های این کلانشهر گفت: در حال حاضر ۱۰۰ هزار فضای پارکینگ حاشیه‌ای در سطح شهر تهران شناسایی شده است. متاسفانه در حال حاضر فضای پارک حاشیه‌ای در سطح شهر تهران به پارکینگ‌های اختصاصی مغازه‌ها و نهادها و سازمان‌های دولتی تبدیل شده و پارکبان‌ها نیز به صورت غیرقانونی در حالی که دو سال است که قرارداد آنها به اتمام رسیده، در تهران مشغول فعالیت هستند.
این عضو شورای اسلامی شهر تهران خطاب به شهروندان تهرانی درخواست کرد به هیچ عنوان به پارکبان‌ها وجهی پرداخت نکنند چراکه فعالیت این افراد غیرقانونی است و درخصوص جمع‌آوری این افراد باید پلیس راهور اهتمام بیشتری از خود نشان دهد تا این پدیده غیرقانونی حذف شود.
عبدالحسین مختاباد در ادامه جلسه و در تذکر پیش از دستور خود به نامه مجتبی شاکری درباره قطع بودجه فرهنگی در کمیسیون حقوقی و نظارت اشاره کرد و گفت: برای تصویب این بودجه‌ها رای‌گیری صورت گرفته است و قرار نیست هرکسی که می‌آید ردیف بودجه را تغییر داده و بعد برای انجام پروژه‌های فرهنگی اعلام کند که بودجه کافی نداریم. او همچنین درسخنانی به واگذاری پی درپی املاک شهرداری در این روزهای پایان کار شهرداری اشاره و به‌شدت انتقاد کرد و گفت: الان می‌شنویم اردوگاه شهید میرحسینی در منطقه ۲۲ واگذار شده است. از سوی دیگر پارک آب و آتش و رستوران‌ها و کافه‌های اطراف آن نیز در حال واگذاری است. این در حالی است که قالیباف به اعضای شورای شهر قول داده بود دیگر املاک شهرداری را واگذار نکند.
مختاباد به فراگیر شدن تصدی‌گری در شهر تهران اشاره کرد و گفت: شهرداری الان پس از ۱۲ سال دریافته است که تهران سرشار از متکدی است. شب‌ها شاهد هستیم کودکان معصوم روی سکو به خواب می‌روند. آیا معاونت رفاه شهرداری خواب است؟ او را چه کسی پیدا کرده، خواهش می‌کنیم همین فردا تعویضش کنید.
دیروز همچنین بار دیگر سخنان عباس جدیدی درجلسه شورا حاشیه‌ساز شد. وی در تذکر خود با انتقادی تند از عملکرد شهرداری و پاسخگو نبودن آن گفت: هیچ‌کس مخالف بخش خصوصی نیست چراکه بهره‌گیری از توان بخش خصوصی در سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون و سند چشم‌انداز برای توسعه پایدار تاکید شده است. در حقیقت باید برای تحقق توسعه پایدار اقتصادی درون‌گرا باشیم.
وی افزود: مدام تاکید کرده‌ایم که باید از تصدی‌گری به سمت تولی‌گری حرکت کنیم تا اهداف مهمی همچون توسعه پایدار محقق شود، چرا برخی افراد خود را به آن راه می‌زنند و حرف‌های ما را همانند سه سال گذشته وارونه به مردم منتقل می‌کنند. این عضو شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: باید حق پیمانکاران زحمتکش را پرداخت کنیم و زحمات آنها را به حساب خود قبضه نکنیم. آقایان باید مقابل دوربین حاضر شوند و از بدهکاری‌ها و مشکلات صحبت کنند.
جدیدی با اشاره به ارایه گزارش بودجه پروژه‌های شهرداری تهران که سه‌شنبه گذشته توسط رییس کمیسیون برنامه و بودجه ارایه شده است، گفت: سنگ بنای این گزارش‌ها حسابرسی غلط است البته منکر زحمات همکاران کمیسیون برنامه و بودجه نیستیم اما این گزارش نبود و تنها یک قرائت بود و تحلیلی در آن استفاده نشده بود. وی ادامه داد: چرا در این مدت شهرداری تهران قانون را به نفع خود تفسیر کرده است. همانند بودجه غیرنقدی که امکان نظارت ندارد و با روح قانون شهرداری‌ها مغایر است.
این عضو شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه ما در صحن شورا نیازمند قرائت گزارش نیستیم خطاب به شهردار تهران گفت: هیچ دشمنی با شما نداریم و منکر زحمات شما نیستیم. اما چرا زمانی که اسم بودجه غیرنقدی یا پیگیری نامه‌های سرگردان خود را می‌کنیم و درخواست ارایه مدارک املاکی که به افراد خاص داده شده را داریم، رنگ چهره شما سرخ و سفید می‌شود. آقای قالیباف، برادر عزیز اینجا شهرداری است یا سازمان زمین شهری؟ ظاهرا شما این دو را با یکدیگر اشتباه گرفته‌اید چراکه برای اهداف انتفاعی برخی افراد اموال شهر را بذل و بخشش می‌کنید. جدیدی تاکید کرد: شهرداری بیت‌المال است و نمی‌تواند نردبامی برای رسیدن به ریاست‌جمهوری قلمداد شود چنین اتفاقی افتاده است که وضع باغات ما و بافت‌های فرسوده به این شکل تبدیل شده است. در ادامه مهدی چمران، رییس شورای اسلامی شهر تهران در تذکر به جدیدی درخصوص عبور از وقت قانونی برای قرائت تذکر گفت: ۳ دقیقه شما به پایان رسیده و من اجازه ادامه صحبت به شما را نمی‌دهم. جدیدی اما درحالی که جمله معروفی از یکی از فیلمفارسی‌های قبل از انقلاب را فریاد می‌زد در پاسخ به چمران گفت: ۴ سال است شما نمی‌گذارید، صحبت کنم. من هم اگر به جای قالیباف شورایی مثل شما داشتم به جای ۱۲ سال ۵۰ سال شهردار تهران باقی می‌ماندم.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy