Saturday, Aug 5, 2017

صفحه نخست » گزارشگران بدون مرز: روحانی از آزادی بیان دفاع کند

reporters-without-borders.jpgدویچه وله: سازمان بین‌المللی دفاع از آزادی خبررسانی، از رئیس جمهور ایران خواسته است که در راه آزادی روزنامه‌نگاران زندانی و دفاع از آزادی بیان کوشا باشد. ایران یکی از ۵ زندان بزرگ جهان برای فعالان رسانه‌ای است.

سازمان بین‌المللی "گزارشگران بدون مرز" در آستانه دور دوم ریاست جمهوری حسن روحانی، از او خواسته است که در جهت رعایت آزادی بیان در ایران و رهایی روزنامه‌نگاران و خبرنگاران دربند تلاش کند.

این نهاد بین‌المللی یادآور می‌شود که در دور اول دولت روحانی این خواسته‌ها محقق نشدند، و "تا زمانی که این خواست‌ها برآورده نشوند، مردم ایران نمی‌توانند از آزادی و دولت قانون‌مدار بهره‌مند شوند".

گفته می‌شود که دست‌کم ۲۰۰ روزنامه‌نگار و شهروند خبرنگار در ۴ سال اول زمامداری روحانی احضار، بازجویی و ۳۲ تن از آن‌ها به حبس‌هایی از سه تا ۱۶ سال محکوم شدند.

اطلاعیه تأکید می‌کند: «اگر دستگاه قضایی و سپاه پاسداران زیر فرمان علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی، مسئولیت اصلی را در مهار و سرکوب اطلاع‌رسانی مستقل بر عهده دارند، اما وزارت اطلاعات دولت روحانی نیز در سرکوب رسانه‌ها و بازداشت روزنامه‌نگاران منتقد نظام شرکت داشته است.»

در اطلاعیه آمده است که در‌بازداشت‌های آذر تا اسفند ۱۳۹۵، دستکم ۶ روزنامه‌نگار توسط وزارت اطلاعات بازداشت شدند. برخی از بازداشت‌شدگان مانند نرگس محمدی، هنگامه شهیدی وزینب کریمان، محروم از کمترین حقوق مدنی در وضعیتی نگران‌کننده زندانی هستند.

اطلاعیه تأکید می‌کند: «رئیس جمهور نباید فراموش کند که بر اساس وعده‌هایی چون "آزادی زندانیان سیاسی"، "آزادی بیان و مطبوعات" و "رفع حصر" بود که توانست حمایت گسترده‌ اصلاح‌طلبان و ترقی‌خواهان ایران، به ویژه جوانان و زنان را به دست آورد».

گزارش‌گران بدون مرز از رئیس جمهور خواسته است که به بازداشت خانگی مهدی کروبی، میرحسین موسوی و زهرا رهنورد پایان دهد. «این حصرها خودسرانه و مغایر با قانون‌های داخلی و موازین بین‌المللی هستند، از این میان نقض فاحش اعلامیه جهانی حقوق بشر و میثاق جهانی حقوق مدنی و سیاسی، که ایران از جمله کشورهای امضا‌کننده‌ی آنهاست.»

بنا به آمار گزارش‌گران بدون مرز در ایران ۲۷ روزنامه‌نگار و شهروند خبرنگار زندانی هستند و با این حساب ایران یکی از چند زندان بزرگ برای خبرنگاران در جهان است. بیشتر زندانیان با اتهامات واهی مانند "اقدام علیه نظام"، "توهین به رهبری" و "انتشار اخبار کذب" دستگیر شده‌اند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy