Sunday, Aug 6, 2017

صفحه نخست » شورای امنیت تحریم‌های شدیدی علیه کره شمالی وضع کرد

north_korea43.JPGدر ادامه مناقشه اتمی با کره شمالی شورای امنیت سازمان ملل متحد فشار بر این کشور را شدیدا افزایش داده است. این شورا قطعنامه‌‌ای که در آن تحریم‌های جدیدی بر صادرات کره شمالی وضع شده را به اتفاق آرا تصویب کرده است.

شورای امنیت سازمان ملل متحد بعد از ظهر روز شنبه ۵ اوت (۱۴ مرداد) به وقت محلی در نیویورک قطعنامه ‌ارائه‌شده توسط آمریکا علیه کره شمالی را تصویب کرد.

در این قطعنامه هر ۱۵ عضو این نهاد سازمان ملل به تحریم‌های جدیدی برای کاهش درآمدهای صادراتی کره شمالی رأی مثبت دادند. این نخستین تشدید وسیع تحریم‌های این کشور از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور آمریکاست.

با این تحریم‌ها از درآمدهای صادراتی کره شمالی حدود یک میلیارد دلار آمریکا (نزدیک به ۸۴۳ هزار میلیون یورو) کاسته خواهد شد. این محدودیت‌ها شامل صادرات ذغال‌سنگ، فولاد، آهن، سرب، ماهی و غذاهای دریایی کره شمالی خواهد شد.
علاوه بر این‌‌، شمار کارگران اعزامی کره شمالی به خارج از کشور نیز محدود می‌شود. تعدادی از شرکت‌ها و شخصیت‌های جدید نیز در فهرست سیاه تحریم‌ها قرار گرفته‌اند. با این حال خواست اولیه آمریکا برای اعمال تحریم‌های تازه بر واردات نفتی کره شمالی حذف شد.
مذاکرات در مورد اقداماتی با همراهی چین، مهم‌ترین شریک تجاری کره شمالی، از اوایل ژوئیه تا کنون ادامه دارد. این مذاکرات بعد از آزمایش اولین موشک قاره‌پیمای کره شمالی در ۴ ژوئیه آغاز شد.

در ۲۸ ژوئیه دومین آزمایش موشکی کره شمالی انجام شد و باز هم به این نگرانی دامن زد که کره شمالی در صدد ساخت موشکی است که بتواند خاک آمریکا را هدف قرار دهد.

وزارت خارجه کره شمالی تازه‌ترین آزمایش موشکی خود را "هشدار جدی به ایالات متحده آمریکا" خوانده است.

ترامپ چین، مهم‌ترین متحد کره شمالی را متهم کرده که به اندازه کافی علیه تحریک‌های ادامه‌دار پیونگ‌یانگ اقدام نمی‌کند. پکن بعد از آن از واشنگتن خواست موضوع تجارت را وارد اختلافات بر سر کره شمالی نکند.
نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد روز شنبه ۵ اوت با اشاره به تصویب تحریم‌های جدید علیه کره شمالی از "سخت‌گیرانه‌ترین تحریم‌ها"یی سخن گفت که تا کنون اعمال شده است. به گفته او، این تحریم‌ها باید کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی را به فکر وادار سازد. این هفتمین دور تحریم‌های سازمان ملل علیه کره شمالی از آزمایش اتمی این کشور در سال ۲۰۰۶ تا کنون است.
اما کره شمالی به رغم تحریم‌ها سا‌ل‌هاست که به برنامه نظامی اتمی خود ادامه می‌دهد. از سال ۲۰۰۶ این کشور در مجموع پنج آزمایش هسته‌ای نظامی انجام داده که دو مورد آن در سال گذشته (۲۰۱۶) انجام شده است.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy