Tuesday, Aug 8, 2017

صفحه نخست » علی لاریجانی: عکس گرفتن چند نماینده با یکی از میهمانان خارجی سهل‌انگاری بود

Ali_Larijani.jpgبی بی سی ـ علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران، با مهم دانستن حضور نمایندگان شماری از کشورهای خارجی در مراسم تحلیف حسن روحانی، رئیس جمهوری، به برخی "حواشی" این مراسم پرداخته و از آنها انتقاد کرده است.
آقای لاریجانی در سخنان خود در جلسه علنی مجلس در روز سه‌شنبه، ۱۷ مرداد (۸ اوت) با اشاره به انتقاداتی که از سلفی گرفتن نمایندگان با فردریکو موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به عمل آمده، گفت: "تصویربرداری چند نفر از نمایندگان با یکی از میهمانان اگرچه نوعی سهل‌انگاری بود اما تبدیل آن به یک موضوع اساسی و ندیدن اثرات مهم اجلاس، درست‌اندیشی نیست و نگاه ملی در آن نهفته نیست. "
تصاویری از نحوه سلفی گرفتن شماری از نمایندگان مجلس با خانم موگرینی به طور گسترده در شبکه‌های اجتماعی و برخی رسانه‌ها انعکاس یافت و واکنش‌های متفاوتی را در پی آورد. برخی از کاربران این نوع رفتار را تحقیرآمیز توصیف کردند و آن را به باد انتقاد گرفتند.

آقای لاریجانی در مورد "حواشی" این مراسم به اخبار مربوط به عدم حضور برخی افراد سرشناس هم اشاره کرد و گفت: "حضور حدود ۵۰۰ مهمان خارجی در مجلس شورای اسلامی ما را با محدودیت جا مواجه کرد و متاسفانه نتوانستیم از حضور همه بزرگان کشور دعوت کنیم و اعتذار ما را ان‌شاء الله می‌پذیرند؛ البته جفاست که محدودیت جا را به مسائل مذهبی و قومی مرتبط کنند. "
پس از برگزاری مراسم تحلیف حسن روحانی، غیبت برخی از مقامات و افراد سرشناس از مراسم مورد توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی و برخی رسانه‌ها قرار گرفت. از جمله گفته شد که فرمانده سپاه پاسداران و محمدباقر قالیباف و ابراهیم رئیسی از جمله غایبان در مراسم بودند هرچند بعدا مشخص شد که فرمانده سپاه پاسداران به دلیل ماموریت امکان حضور در این مراسم را نداشته است.
رئیس مجلس سلفی گرفتن نمایندگان را "سهل‌انگاری" توصیف کرد و پرداختن بیش از اندازه به آن را مورد انتقاد قرار داد
همچنین، گفته شد که همه فقهای شورای نگهبان در این مراسم حاضر نبودند هر چند مشخص نیست که آیا آنان به دلیل نامشخص بودن محل استقرار نمایندگان نهادهای مختلف دیده نشدند یا اینکه به مراسم نیامده بودند. علاوه بر این عدم حضور مولوی عبدالحمید، امام جمعه سنی زاهدان هم خبرساز شد.
آقای لاریجانی با تاکید بر اینکه تعداد قابل توجهی از کشورهای جهان دعوت حضور در این مراسم را پذیرفتند و نمایندگان آنها به تهران اعزام شدند، گفت که "در هنگامه لفاظی‌های آمریکا و اقدامات ایذایی آنها در محدودسازی تجارت با ایران، این حضور نمایانگر علاقه کشورها به داشتن رابطه تجاری با ایران و همکاری با ایران بود و نشان داد تحریم‌های آمریکا چقدر بی‌مقدار بوده است. "
وی "احترام کشورهای مختلف به ملت ایران" را برای منافع و امنیت ملی کشور مهم دانست و گفت که "تلاش شد با برخی حاشیه‌سازی‌ها این دستاورد دیده نشود. "
علی لاریجانی گفت: "چند سالی است که آفتی گریبانگیر کشور شده است که موضوعاتی که مربوط به امنیت و منافع ملی کشور است به سرعت به موضوعات جناحی تبدیل شده و موجب خسارت می‌شود و تلاش می‌شود اقدامات پر ارزشی که با زحمت و فکر حاصل می‌شود با حاشیه‌سازی ضایع و تحقیر شود که این اجلاس هم از این آسیب مصون نبود. " وی پرسید: "چرا احترام اکثر کشورهای مهم دنیا را بی‌جهت و به خاطر برخی دسته‌بندی‌های داخلی کم مقدار جلوه می‌دهند؟ "
در این جلسه، رئیس مجلس ابراز امیدواری کرد که دولت جدید هر چه سریعتر تشکیل شود و برنامه‌های اجرایی به جریان افتد. آقای لاریجانی مطالب مربوط به ارتباط مجلس و دولت در زمینه تشکیل کابینه را رد کرد و گفت که "در برخی رسانه‌ها درباره تعامل بین دولت و مجلس در این زمینه سخن گفته شده که متاسفانه این امر هم ذهنیات و حدسیات بوده است. " وی گفت که رئیس جمهوری حق تعیین وزیران را دارد و افزود: "کسی جز خود ایشان در این امر نقشی نداشته و گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای مخصوصا آنچه که مربوط به مجلس و رئیس مجلس است واقعیت ندارد. "
برخی رسانه‌ها نوشته بودند که آقای روحانی در تعیین وزیران کابینه تحت فشار گروه‌ها و افراد مختلف از جمله رئیس مجلس قرار گرفته است.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy