Wednesday, Aug 9, 2017

صفحه نخست » زیباکلام: حصر؛ آبروداری نیست، عین آبروریزی است

Sadegh_Zibakalam.jpgانتخاب خبر: آقایان کروبی و موسوی و خانم رهنورد پس از اعتراضات ۲۵ بهمن ۱۳۸۹ که در ادامه اعتراض به انتخابات سال ۸۸ انجام شد در حبس خانگی قرار گرفتند. مهدی کروبی و سایر محصورین بیش از شش سال است که در حبس خانگی هستند و در این مدت چند بار در بیمارستان بستری شده‌اند. حصر خانگی مهدی کروبی و میرحسین موسوی و همسرش زهرا رهنورد تاکنون با اعتراض‌های زیادی از سوی احزاب و شخصیت‌های سیاسی مواجه شده است.

اما راه حل مسئله حصر چیست؟ دکتر صادق زیباکلام در پاسخ به این سؤال می‌گوید: قبل از اینکه افرادی به دنبال راه حل درباره حصر باشند، باید این سوال اصلی و اساسی پاسخ داده شود که آیا حل مسئله حصر برای نظام یا حاکمیت اساساً مطرح می‌باشد یا نمی‌باشد؟

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در گفتگو با خبرنگار انتخاب خبر افزود: اگر برای حاکمیت به هر دلیلی- به حق یا ناحق- مسئله رفع حصر مطرح نباشد، یا این موضوع که حصر به شکلی حل گردد که حداقل خسارت را برای نظام دربر داشته باشد مطرح نباشد، افرادی که مخالف حصر هستند و در مورد آن اظهار نظر می‌کنند مانند: آقای روحانی و اصلاح طلبان یا نمایندگان مجلس وقت خود را تلف می‌کنند.

وی ادامه داد: بنابراین فرض من این است که در نظام جمهوری اسلامی ایران یک عزم و اراده‌ای وجود دارد که واقعاً مسئله حصر حل شود و بر این اساس من به دنبال راه حل هستم.

این تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: راه حلی که بنده فکر می‌کنم درخصوص حصر عملی است این است که اگر به عنوان مثال امروز رفع حصر صورت گیرد و نه در اخبار صدا و سیما بلکه در شبکه‌های اجتماعی اعلام شود که رفع حصر صورت گرفته است واقع مطلب این است که میلیون‌ها نفر از اطراف و اکناف کشور راه می‌افتند که به دیدن آقای مهندس موسوی، خانم دکتر رهنورد و جناب حجت الاسلام کروبی بروند. اگر رفع حصر صورت گیرد، شاید در خود تهران حداقل ۲-۱ میلیون تمایل داشته باشند که با این دو بزرگوار و آن بانوی محترم دیدار کنند. در این صورت زندگی فلج می‌شود و غیر ممکن است.

زیباکلام تصریح کرد: بنابراین اگر این افراد رفع حصر شوند تبعات سیاسی برای نظام جمهوری اسلامی ایران به وجود می‌آید؛ در پی رفع حصر بالطبع این سوال مطرح می‌شود که چرا محصورین طی ۷ سال در حصر به سر می‌بردند؟ جرم آنها چه بوده است؟ خطایی که مرتکب شده‌اند چه بوده است؟ اگر قرار باشد همینطور رفع حصر صورت گیرد اصول گرایانی که عمل حصر را انجام داده‌اند به طرفداران خود و به مردم ایران چه می‌خواهند بگویند؟

وی اضافه کرد: من فکر می‌کنم جدا از این استقبال گسترده سیاسی که از این سه بزرگوار پس از رفع حصر صورت می‌گیرد، مشکل بعدی این است که چه توجیهی، چه توضیحی و چه استدلالی نظام می‌خواهد برای مردم ارائه دهد؟

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران اظهار داشت: اما راه حلی که من برای حصر دارم این است که رفع حصر به صورت آرام و تدریجی صورت گیرد؛ به این معنی که ابتدا بستگان درجه یک محصورین راحت تر قادر باشند آقای مهندس موسوی، خانم دکتر رهنورد و جناب حجت الاسلام کروبی را ملاقات کنند. بعد از مدتی مثلاً حدود یک ماه بعد- کمتر یا بیشتر- بستگان درجه دوم که اکنون ملاقات آنها غیرممکن است یا اینکه ملاقات آنها به سختی یا با اجازه وزارت اطلاعات باید صورت گیرد خیلی راحت تر بتوانند با عزیزانشان دیدار کنند. در مرحله سوم مثلاً اعلام شود که آقای مهندس موسوی در حرم امام رضا (ع) دیده شده‌اند و ایشان در این محل به منظور زیارت حضور پیدا کرده‌اند و خیلی هم متوقف نشده‌اند و با کسی هم صحبت نکردند و به تهران بازگشتند.

وی تأکید کرد: من فکر می‌کنم اگر رفع حصر اینگونه به تدریج و به طور آهسته صورت گیرد، مثلاً در یک مدت ۶ ماهه یا یکساله از آن حالت التهاب و هیجانی که رفع حصر می‌تواند به دنبال داشته باشد کاسته می‌شود. اما اگر امروز رفع حصر صورت گیرد میلیون‌ها نفر برای دیدار و ملاقات اقدام می‌کنند و عملاً مملکت فلج می‌شود. پس اگر رفع حصر به تدریج صورت گیرد کشور با چنین شرایطی مواجه نمی‌شود و موضوع حصر مرتفع می‌شود.

صادق زیباکلام افزود: البته لازمه این نوع رفع حصر این است که واقعاً مسئولین کشور به این جمع بندی رسیده باشند که بخواهند مسئله حصر را حل کنند، اما اگر بغض و کینه آنقدر زیاد است که به هیچ وجه تمایلی برای رفع حصر وجود ندارد، عملاً این بانوی بزرگوار و آن دو نفر دیگر آنقدر در حصر خواهند بود که خدای ناکرده در نهایت فوت شوند.

این فعال سیاسی ادامه داد: اگر این افراد در حصر فوت شوند، یک نقطه سیاهی برای جمهوری اسلامی ایران به یادگار خواهند ماند. تا همین جا هم حصر هزینه سنگینی برای نظام داشته است. هر وقت در عرصه بین المللی، در جهان اسلام، در جهان عرب، در اروپا، در آمریکا و در هرکجا صحبتی از ایران و جمهوری اسلامی ایران می‌شود بلافاصله مسئله حصر مطرح می‌شود.

وی با بیان اینکه حصر در حقیقت تبدیل به یک لکه سیاه برای نظام جمهوری اسلامی ایران شده است، تصریح کرد: حصر واقعاً یک آبروریزی برای نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایران شده است. تمام آنچه که ظرف ۴۰ سال گذشته در خصوص نظام ولایت فقیه و نظام حکومت دینی جمهوری اسلامی ایران گفته شده است یک طرف، و این مسئله حصر هم در طرف دیگر قرار دارد؛ یعنی تمام آنچه که ما سعی کردیم در مدارس و دانشگاه‌ها به دانشجویان و دانش آموزان در خصوص نظام ولایت فقیه بگوییم که این نظام چگونه است، ریسیده شده است و حصر همه را پنبه کرده است. یعنی در واقع حصر یک اقدام سیاسی است که نه قانونی است، نه اسلامی است، نه اخلاقی است و نه انسانی است؛ به عبارتی، حصر هیچ توجیهی ندارد.

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران تأکید کرد: اگر خانم دکتر زهرا رهنورد، آقای مهندس موسوی و جناب حجت الاسلام کروبی هر جنایتی هم کرده باشند باید محاکمه شوند. مثلاً اگر گفته می‌شود که این افراد قصد از بین بردن نظام را داشته‌اند، قصد همکاری با آمریکا و صهیونیست‌ها را داشته‌اند، صدها نفر طی جریانات اعتراض به انتخابات سال ۸۸ کشته شدند و این افراد یعنی محصورین مسئول خون کشته شدگان هستند و تمام آن اتهامات دیگری که بر علیه معترضین به انتخابات ۸۸ مطرح شده است، من می‌گویم نظام این افراد را محاکمه کند؛ هم آقای مهندس موسوی خواستار محاکمه شده‌اند و هم حجت الاسلام کروبی بارها و بارها خواستار محاکمه خود شده‌اند و اعلام کرده‌اند که طی این سال‌ها به ما اتهاماتی وارد شده است و اشکالی ندارد در این صورت ما را محاکمه کنید.

وی ادامه داد: اما به نظر من همه ما می‌دانیم که حصر یک کشمکش سیاسی است و واقعیت مطلب این است که حصر هیچ محتوای حقوقی و قانونی و هیچ عقبه حقوقی و قانونی ندارد.

به گزارش انتخاب خبر؛ خانواده مهدی کروبی درپی بروز عارضه قلبی برای آقای کروبی، حسن روحانی رئیس‌جمهوری و محمود علوی وزیر اطلاعات را مسئول جان آقای کروبی و میرحسین موسوی و زهرا رهنورد دانسته‌اند. دکتر صادق زیباکلام در همین رابطه می‌گوید: من شخصاً آقای دکتر علوی، وزیر اطلاعات آقای روحانی را می‌شناسم و من نه تنها ایشان را می‌شناسم بلکه ایشان را به عنوان آدمی که حسن نیت دارد، به حقوق شهروندی احترام می‌گذارد، آدمی که بغض و کینه و نفرت از آدم‌های دیگر ندارد قبول دارم.

این فعال سیاسی اصلاح طلب افزود: من کاری به دولت یازدهم و دوازدهم ندارم، اما براساس شناختی که من از آقای دکتر علوی دارم اگر رفع حصر به دست آقای دکتر علوی به عنوان وزیر اطلاعات می‌بود، ایشان نه تنها همه گونه همراهی سر مسئله معاینات پزشکی و معالجه و رفتن به بیمارستان به عمل می‌آورد، بلکه مدت‌ها بود که رفع حصر صورت گرفته بود.

وی در ادامه اظهار داشت: منتهی سؤال اساسی این است که چقدر از رفع حصر در دست وزارت اطلاعات است؟ یا آن بخش از وزارت اطلاعات که مسئولیت نظارت و کنترل و مسائل حصر را بر عهده دارد واقعاً زیر نظر آقای علوی به عنوان وزیر اطلاعات است؟ ما نمی‌دانیم. آقای دکتر علوی، وزیر اطلاعات هم هیچگاه تا به امروز صحبتی در این خصوص نکرده‌اند. طبیعی است ایشان نمی‌تواند بگوید که آن بخش از وزارت اطلاعات که حصر را زیر نظر دارد اصلاً به وزارت اطلاعات یا به وزیر اطلاعات پاسخگو نیست. آنچه مسلم است؛ این بخش از وزارت اطلاعات به مراکز دیگر قدرت وابسته است و به وزارت اطلاعات آقای روحانی ارتباطی ندارد. البته آقای علوی تاکنون چنین چیزی را تا به امروز نگفته‌اند، اما اگر آقای علوی در یک روزی چنین چیزی را بگویند من اصلاً تعجب نمی‌کنم.

اما کدام مراکز قدرت بخشی از وزارت اطلاعات را همچنان در دست دارند که اینگونه درخصوص حصر رفتار می‌کنند؟ دکتر زیباکلام در پاسخ به این سؤال انتخاب خبر گفت: اگر خواسته باشم در این مورد شفاف تر صحبت کنم می‌دانم که این مراکز قدرت، دانشگاه تهران نیست. بنابراین می‌توانم بگویم که به دانشگاه آزاد اسلامی، بانک ملی و شهرداری تهران نیز مربوط نمی‌شود. در این صورت می‌توانم راهنمایی کنم که مردم حدس و گمان بزنند که حصر به کجا مربوط می‌شود؟!

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy