Monday, Aug 14, 2017

صفحه نخست » گزارشگران بدون مرز: ایران عدالت در سیاهی، وخامت وضعیت روزنامه‌نگاران

Sasan_Aghaei.jpgگزارشگران بدون مرز در این باره اعلام می‌کند: " علیرغم محکومیت روشن ایران از سوی سازمان ملل این کشور به شکنجه روزنامه‌نگاران و دیگر مخالفان زندانی در عدم شفافیت کامل و در پشت درهای بسته ادامه می‌دهد. مجمع عمومی سازمان ملل باید برای بازداشت‌ها و محکومیت‌های غیرقانونی و خودسرانه روزنامه‌نگاران و مخالفان و فعالان سیاسی جمهوری اسلامی ایران را محکوم کند. "


ساسان آقایی روزنامه نگار فرهیختگان و همکار بسیاری از روزنامه‌های اصلاح طلب در تاریخ اول آذر ماه ۱۳۸۸ بازداشت شد.


در حالی که جمعه ۲۹ آبان یکی از کمیسون‌های سازمان ملل متحد ایران را برای نقض فاحش حقوق بشر به ویژه پس از سرکوب اعتراضات به انتخاب مجدد محمود احمدی نژاد و استفاده از شکنجه و رفتار غیر انسانی با متهمان" محکوم کرده است، وخامت و سیاهی همچنان بر وضعیت رزونامه نگاران حاکم است.



گزارشگران بدون مرز در این باره اعلام می‌کند: " علیرغم محکومیت روشن ایران از سوی سازمان ملل این کشور به شکنجه روزنامه‌نگاران و دیگر مخالفان زندانی در عدم شفافیت کامل و در پشت درهای بسته ادامه می‌دهد. مجمع عمومی سازمان ملل باید برای بازداشت‌ها و محکومیت‌های غیرقانونی و خودسرانه روزنامه‌نگاران و مخالفان و فعالان سیاسی جمهوری اسلامی ایران را محکوم کند. "


ساسان آقایی روزنامه نگار فرهیختگان و همکار بسیاری از روزنامه‌های اصلاح طلب در تاریخ اول آذر ماه ۱۳۸۸ بازداشت شد. ماموران امنیتی پس از بازرسی منزل و ضبط وسائل شخصی، این روزنامه‌نگار و مدیر وبلاگ تریبون آزاد را به همراه خود برده و به محل نامعلوی منتقل کردند.ساسان آقایی سومین روزنامه نگار زندانی روزنامه فرهیختگان است دو همکار دیگر وی رضا نوربخش و مسعود باستانی هر کدام اخیرا به شش سال زندان محکوم شده‌اند.


رضا رفیعی فروشانی روزنامه نگار مستقل و همکار بسیاری از رسانه‌های داخلی و بین المللی نیز به پنج سال حبس قطعی و ۷ سال زندان تعلیقی محکوم شده است.


دوم آذر ماه محکومیت زندان احمد زید آبادی نیز اعلام شد. این روزنامه‌نگار به پنج سال زندان و تبعید به گناباد محکوم شده است. وثیقه این روزنامه نگار از سوی دادگاه افزایش یافته است وی برای آزادی موقت باید ۳۵۰ میلیون تومان پرداخت کند.


محمد علی ابطحی وب نگار وب‌نوشت در تاریخ اول آذر ماه با سپردن ۷۰۰ میلیون تومان وثیقه پس از ۱۶۱ روز بازداشت آزاد شد. این روحانی وبلاگ نویس معروف به شش سال زندان محکوم شده است.


پنج روزنامه نگار محکوم شده اول بار در سری دادگاه‌های استالینی برگزار شده در تهران محاکمه شده‌اند. برخی از آنها در این نمایش مجبور به قرائت نامه‌ای از اعتراف اجباری خود شد بودند. از اغاز محاکمات وکلای زندانیان از دسترسی به پرونده موکلین و یا ملاقات با آنها محروم بوده‌اند. وکلای تسخیری ناشناسی نزدیک به نهادهای امنیتی از سوی دادستانی تهران برای دفاع از زندانیان برگزیده شده‌اند.


گزارشگران بدون مرز یاد آور می‌شود که از ۲۲ خرداد مقامات امنیتی قضایی زندان اوین در باره وضعیت زندانیان از اطلاع‌رسانی به خانواده‌ها خودداری می‌کنند. اعمال فشار بر روزنامه نگاران زندانی همچنان ادامه دارد. آنها هر لحظه می‌توانند برای بازجویی فراخوانده شوند، ملاقاتشان بدون هیج دلیلی ممنوع و برای آری یا نه گفتن به یک پرسش به سلول انفرادی منتقل شوند.


گزارشگران بدون مرز اخیرا از وضعیت دشوار مهدی حسین زاده مطلع شده است. این روزنامه‌نگار که از تاریخ ۹ مرداد ماه در بازداشت بسر می‌برد شدیدا مورد بد رفتاری و شکنجه قرار گرفته است. مقامات قضایی تاکنون در باره پرونده و اتهامات وی سکوت کرده‌اند.


ژیلا بنی یعقوب روزنامه‌نگاری که خود اخیرا از زندان آزاد شده است نگران سلامت همسرش بهمن احمدی اموی است که همچنان در زندان بسر می‌برد. این روزنامه نگار بعد از ۶۵ روز سلول انفرادی به بند ۳۵۰ منتقل شده بود اما در پی اعتراض به وضعیت نابسامان زندان و این بند مجددا به سلول انفرادی در بند ۲۰۹ بازگرداننده شده است. ژیلا بنی یعقوب به گزارشگران بدون مرز اعلام کرد " آخرین بار دوشنبه هفته گذشته با او ملاقات کردم که به شدت بیماری بود و تب داشت. ما نگران هستیم که از نظر مراقبت‌های پزشکی و دارو و درمان به موقع در دسترس‌شان قرار نگیرد. هنوز پس از پنج ماه بهمن اجازه پیدا نکرده است که با وکیلش دیدار کند و وی دسترسی به پرونده ندارد و اتهامات را نمی‌داند. "

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy