Wednesday, Aug 16, 2017

صفحه نخست » نیوزویک: مقایسه خطوط موازی ترامپ و هیتلر قبل از شروع جنگ جهانی دوم

3e3b912wwf_small.jpgنویسنده: جولیا گلوم

منبع: نیوزویک/ مترجم: روزبه آرش، سایت دیپلماسی ایرانی در تهران

مرکز آنه فرانک برای احترام متقابل، سازمانی غیرانتفاعی در شهر نیویورک است که توسط پدر آنه در سال 1959 بنیان نهاده شد. این بنیاد با به انتشار گذاشتن عکس هایی در توییتر از شباهت میان ترامپ و رهبر نازی ها، آدولف هیتلر صحبت به میان آورده است. در بین این عکس ها می توان به این موضوعات اشاره کرد: «رئیس جمهور رسانه های خود را ساخته است»، «او از خشونت پلیس حمایت می کند» و «او مردمی را که متفاوت از او فکر می کنند، نگاه می کنند و باور دارند تهدید می کند.» این مرکز می نویسد: «خظر تکرار تاریخ رو به افزایش است.»

استیون گلدشتین، مدیر اجرایی این سازمان به نیوزویک گفت که این توییت ها به طور مستقیم ترامپ و هیتلر را مقایسه نمی کنند و ترامپ میلیون ها یهودی و افراد معلول را در دهه 1930 و 1940 مورد هدف قرار داد و کشت. گلدشتین می گوید: «یک جا دانستن ترامپ و هیتلر، در واقع تخفیف دادن هولوکاست خواهد بود.» با این حال گلدشتین انکار نمی کند که عکس ها و متن های گذاشته شده از سوی این شرکت در توییتر اتفاقی باشد.

گلدشتیاین می گوید: «این مسئولیت و در نهایت الزام اخلاقی ما است که به این نکته اشاره کنیم که با توجه به اقدامات بین المللی دولت ترامپ مشابهت ها و خطوطی موازی با اقدامات آلمان هیتلری در دهه 1930 قبل از هولوکاست دیده می شود.» او افزود: «در سال های 1930، آلمان یک سری قدم های ظالمانه و شیطانی برداشت که تبعیض و انزوای جامعه این کشور را بیشتر کرد. این اقداماتی است که امروزه شاهد آن هستیم. اقداماتی که تحریک آمیز است. این مقایسه درست است. این وظیفه ماست که مطمئن شویم چنین فجایعی هرگز برای هیچ کس به وقوع نپیوندد.»

این نخستین باری نیست که مرکز آنه فرانک مستقیما کاخ سفید را خطاب کرده و درباره آنها صحبت می کند. این انتقاد از ترامپ و تیمش برای آنها عادی شده است. آنها پیش از این به شکلی گسترده از تلاش ترامپ برای ساختن دیوار در امتداد مرز با مکزیک به شدت انتقاد کرده بودند. این انتقادها حتی شکایت معاون مطبوعاتی سابق کاخ سفید، شان اسپایسر را نیز در پی داشت. صداهای این مرکز هرچقدر که بلندتر می شود بیشتر آنها را در مرکز توجه قرار می دهد. تاجایی که مرکز تحقیقی کاپیتال، یک اتاق فکر محافظه کار، بنیاد آنه فرانک را متهم کرده و صداقت آنها را زیر سوال برده است. این اتاق فکر معتقد است که بنیاد مذکور از نام خود برای «پیش بردن برنامه ضدترامپ خود» سوءاستفاده می کند.

گلدشتین در برابر این فشارها مقاومت کرده و این انتقادات و اتهامات را رد می کند. او گفت: «خدا شاهد است که اگر دونالد ترامپ دموکرات هم بود من چنین انتقاداتی از او می کردم و همین چیزها را توییت می کردم.» فارغ از این اتفاقات جدید، رئیس جمهور مکزیک، انریکو پینانیتو در سال 2016 گفته بود که «لفاظی های جدید ترامپ شبیه به حرف های هیتلر است.» رسانه های کره شمالی هم سیاست ترامپ مبنی بر «اول آمریکا» را «نازیسم قرن بیست و یکمی» خوانده اند. آنچه بیش از همه به این انتقادات قوت بخشیده است سخنرانی اخیر ترامپ در جمع پیشاهنگ های آمریکایی بوده که همگان را به یاد سازمان جوانان هیتلر، شاخه ای از حزب نازی انداخت.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy