Friday, Aug 18, 2017

صفحه نخست » نشنال ریویو: با این ۴ گزینه از دست توافق هسته‌ای ایران خلاص شوید

ev30101362tf_small.jpgبرگردان فارسی: صدای آمریکا

متیو بردسکی در مقاله بلند«نشنال ریویو» نوشت بهترین گزینه، افزایش فشارها تا حدی ست که ایران خود، توافق را برهم بزند.

نویسنده می افزاید تردید در این نیست که پرزیدنت ترامپ خواستار لغو برجام است که آنرا ابلهانه ترین توافق درهمه زمانها نامیده و یکی از راههای برهم زدن آن را اعلام این مطلب می داند که ایران به برجام پایبند نمانده است اما چطور می توان این توافق بد را برهم زد؟

۱- راه نخست برهم زدن توافق، اعلام عدم پایبندی ایران به متن توافق یا روح توافق است.

۲- راه دوم، اعلام عدم پایبندی ایران به پنج شرطی ست که کنگره در سال ۲۰۱۵ هنگام امضای توافق از رئیس جمهوری خواسته بود از جمله اینکه ایران از حمایت از تروریسم دست بردارد. چنانچه دولت ترامپ هر ۹۰ روز یکبار اعلام نکند که ایران به برجام پایبند بوده است تحریمهای تازه علیه تهران برقرار می شود یا آمریکا برجام را کلا کنار می نهد.

۳- راه سوم آن است که رئیس جمهوری برخلاف باراک اباما، برجام را یک پیمان بین المللی قلمداد کند که به تصویب سنا نیاز دارد و سنا هم که از اول با چنان توافقی مخالف بوده و خواهد بود.

این ۳ گزینه یک مشکل بزرگ دارند کهدر سطح بین المللی همه گناه لغو برجام را به گردن آمریکا می اندازند.

۴- راه چهارم این است که آمریکا به ظاهر خودرا پایبند برجام نشان دهد اما در ارتباط با برنامه های دیگر ایران ازجمله برنامه موشکی، حمایت از تروریسم و بی ثبات سازی منطقه، فشارهای اقتصادی را از راه تحریمها ی تازه آن چنان زیاد کند که ایران خود از برجام خارج گردد.

علاه بر این، واشنگتن می تواند جلو فعالیت های نیروی قدس سپاه پاسداران در خاورمیانه و از جمله در سوریه را بگیرد و سپاه را هدف تحریمهای تازه قرار دهد.

از جمع ۸۰ میلیارد دلار قرارداد بین المللی ایران ۶۷ میلیارد دلار آن به شرکتهای متعلق به سپاه واگذار شده و لغو آن قراردادها یعنی هدف قرار دادن درآمدها ی سرشار سران سپاه از این منبع.

با چنین فشاری ، تهران دیگر مزیتی برای ماندن در برجام نمی بیند. ضمن اینکه نحوه حل و فصل بحران کره شمالی چگونگی برخورد واشنگتن با ایران را نیز شکل خواهد داد.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy