Friday, Aug 25, 2017

صفحه نخست » پاكستان را به قبرستان سربازان امريكايى تبديل مى كنيم

pakistan33.JPGتهدید شدید آمریکا از سوی رئیس سنای پاکستان، آزادسازی چندین منطقه در تلعفر، حمله مقام اماراتی به قطر پس از اعلام بازگشت سفیر قطر به ایران، تکاپوی محمدبن‌سلمان برای برکناری الجبیر و دیدار وزیر دفاع قطر با اردوغان پشت درهای بسته، از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، تکرار اتهامات بحرین در مورد ایران نیز خبر مهم دیگری بود که مورد توجه رسانه ها قرار گرفت.

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری بحرین (بنا)، روز پنجشنبه، وزارت کشور بحرین در بیانیه‌ای مدعی شد، در عملیاتی امنیتی، موفق به کشف یک باند تروریستی ده نفره شده است که عناصر آن، مظنون به دست داشتن در عملیات‌ تروریستی هستند.

وزارت کشور بحرین در این بیانیه مدعی شده است، رهبری این باند را فردی 31 ساله به نام «حسین علی احمد داود»، بر عهده داد.

منامه ادعا کرد، این شخص از رهبران سازمان «سرایا الاشتر»، شاخه‌ «جریان الوفاء السلامی» بحرین بوده و تابعیت آن لغو شده و به ایران فرار کرده است.

دادگاه بحرین این فرد را به اتهام دست داشتن در آنچه منامه عملیات تروریستی خوانده، به حبس ابد محکوم کرده است.

بحرین همچنین در این بیانیه مدعی شده است: «حسین علی احمد داود» در تشکیل باندهای تروریستی و اجرای عملیات تروریستی دست داشته و با سپاه پاسداران ایران و فردی به نام «مرتضی السندی» در ارتباط است.

وزارت کشور بحرین در بیانیه خود اعلام کرده، هفت تن از ده عضو این باند به نام های حسن مکی عباس حسن 27 ساله، مسئول ساخت بسته‌های انفجاری در سازمان سرایا الاشتر، محمود محمد علی ملا سالم البحرانی 33 ساله، زینب مکی عباس 34 ساله، امین حبیب علی جاسم 32 ساله، حسین محمد حسین خمیس 39 ساله، حسن عطیة محمد صالح 37، حسین ابراهیم محمد حسن ضیف 27 ساله، بازداشت شده اند و دو عضو دیگر این باند به نام‌های «السید هادی حسن مجید رضی» 26 ساله و «صادق محمد عبدالرسول درویش» 25 ساله تحت تعقیب نیروهای امنیتی بحرین هستند.

وزارت کشور بحرین در ادامه مدعی کشف مقادیری مواد منفجره در مناطق مختلف این کشور شده است.

پاکستان را به قبرستان سربازان آمریکایی تبدیل می کنیم

رضا ربانی، رئیس مجلس سنای پاکستان و عضو ارشد حزب مردم این کشور در پاسخ به اتهامات ترامپ اعلام کرد: اگر غلطی از سوی آمریکا سر بزند، پاکستان را به قبرستان سربازانش تبدیل خواهیم کرد.

وی ترامپ را تهدید کرده و گفته: رئیس‌جمهور آمریکا نباید پاکستان را مانند کشورهای ضعیفی که نیروهایش آنجا را اشغال کردند، بداند.

رئیس مجلس سنای پاکستان، با اشاره به اینکه از جانب یک شهروند پاکستانی سخن می‌گویم، افزود: اگر آمریکا قدمی کج در خاک پاکستان بردارد، باید به فکر جمع کردن جنازه سربازانش باشد، با این حال اگر مشتاق است تا سخنان من را تجربه کند، رسما به آنها خوش‌آمد می‌گویم.

دکتر ربانی در جلسه سنای پاکستان تصریح کرد: «خواجه آصف»، وزیر خارجه پاکستان، باید هرچه زودتر سفرش به آمریکا را لغو کرده و برای پاسخی محکم و کوبنده به تهدیدات بی‌اساس ترامپ راهکاری پیدا کند.

او با انتقاد از سفر خواجه آصف به عربستان افزود: وزیر خارجه باید موقعیت‌شناس باشد. هم اکنون اولویت شرکت در مجلس سنا و موضع‌گیری مناسب نسبت به بیانات بی‌اساس ترامپ، نسبت به سفر عربستان بسیار بیشتر است.

ترامپ پاکستان را متهم نموده بود که به تروریست‌ها پناه می‌دهد و تهدید کرده بود که کمک‌های مالی و اقتصادی خود به این کشور را قطع خواهد کرد.

سیاستمداران پاکستانی نسبت به تهدیدات ترامپ واکنش نشان داده و آن را بی‌اساس خوانده بودند.

روز گذشته، آصف علی زرداری، رئیس‌جمهور سابق پاکستان نیز ترامپ را تهدید کرده و گفته بود: او باید مراقب سخنانش باشد؛ اینجا افغانستان نیست.

آزادسازی چندین منطقه در تلعفر

روز پنجشنبه، نیروهای داوطلب مردمی عراق پس از دو روز درگیری‌ با تروریست‌های داعشی، محله الخضرا در شرق تلعفر را کامل آزاد کردند. از سوی دیگر، نیروهای امنیتی و داوطلب مردمی عراق، دو محله النور الأولی و النصر در تلعفر را آزاد کردند.

فرماندهی عملیات آزادسازی تلعفر اعلام کرد که نیروهای عراقی دو روستای العاشق الأولی و العاشق الثانیه را از لوث تروریست‌های داعشی آزاد کردند و تقاطع الکسک به سمت المحلبیه را به کنترل خود درآوردند.

فرماندهی عملیات آزادسازی تلعفر همچنین اعلام کرد، نیروهای ارتش عراق روستاهای شیخ ابراهیم، عین‌الواح، و حمرة العرب را از چنگ تروریست‌های داعشی آزاد کرده و رشته کوه‌های شیخ ابراهیم در غرب ناحیه المحلبیه را در کنترل خود دارند.

نیروهای امنیتی عراق طی روزهای گذشته، موفق شدند، همه روستاها و محلات اطراف شهرستان تلعفر در غرب موصل را آزاد و به عمق این شهرستان نفوذ کنند. عملیات آزادسازی تلعفر بامداد یکشنبه با مشارکت همه یگان‌های امنیتی عراق و نیروهای داوطلب مردمی این کشور آغاز شد و نیروهای عراقی از آن زمان تاکنون ده‌ها روستا و منطقه را از لوث تروریست‌های داعشی آزاد کردند.

حمله مقام اماراتی به قطر پس از اعلام بازگشت سفیر قطر به ایران

انور قرقاش در حساب توئیتری خود نوشت: بحران قطر قابل پیش بینی و رویکرد دوحه علت اصلی آن بوده و سوء مدیریت قطر، آن را طولانی و عمیق تر کرده است.

این مقام اماراتی خاطرنشان کرد: قطر در مدیریت بحران سردرگم مانده و با بی تدبیری همراه بوده و در این مسیر، فاقد استراتژی مناسب و در نظر گرفتن مصالح قطر و مردم این کشور است.

وی گفت: این نوع مدیریت بحران، باعث سوختن پل های ارتباطی و از دست رفتن حاکمیت شد و اتخاذ سیاست فرار به جلو، بحران قطر را عمیق تر و فرصت ها را برای میانجیگری تضعیف کرد و از حکمت و درایتی که انتظار داشتیم به هیچ وجه خبری نبود.

انور قرقاش افزود: عاقلانه این است که قطر با مسائل پیرامونی خود برای حل و فصل بحران موجود به طور جدی تعامل کند، اما دوحه با اعلام رویکردهای خود در یمن و ایران گرفتاری اش را بیشتر کرده است.

این در حالی است که رسانه ها اخیرا از تماس وزیر خارجه قطر با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و ابراز تمایل دوحه برای بازگرداندن سفیر خود به تهران خبر دادند.

تکاپوی محمدبن‌سلمان برای برکناری الجبیر

پایگاه اطلاعاتی "استراتفور" آمریکا در گزارشی به علت‌های تلاش محمد بن سلمان ـ ولیعهد سعودی ـ برای برکناری عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان پرداخت.

بر این اساس، پایگاه استراتفور در گزارش خود نوشت: به تازگی مطرح شده که محمد بن سلمان می خواهد، عادل الجبیر را برکنار کرده و برادرش خالد بن سلمان را به جای او به این سمت بگمارد.

این پایگاه به نقل از برخی منابع آورده است: محمد بن سلمان برای این تصمیم خود، عادل الجبیر را متهم خواهد کرد که موضع بسیار تندی در قبال ایران گرفته است. این اقدام به بن سلمان اجازه خواهد داد تا قدرتش را تقویت کند؛ به ویژه پس از اینکه محمد بن نایف پسرعمویش را از ولی عهدی کنار زد و جایش را گرفت.

این پایگاه نوشت: با وجود اینکه تبادل دیدارها و دست دادن اخیر وزیران خارجه ایران و عربستان، حکایت از آن دارد که روابط دوستانه‌تری میان دو کشور در آینده وجود خواهد داشت، پرسش های زیادی همچنان مطرح است. نزدیکی روابط تهران و ریاض در قالب دیدارهای دیپلماتیک، گامی شبیه به مبادله پرچم صلح طلبی است.

استراتفور افزود: محمد بن سلمان دو توجیه برای کار خود پیش روی دارد: نخست اینکه او با خط مشی سیاسیِ خارجیِ متفاوت تلاش می‌کند، موازنه‌ای میان اولویت‌های خارجی کشورش و تعامل با مخالفان داخلی ایجاد کند.

این سایت نوشت: به احتمال زیاد تحول در سیاست خارجی عربستان، با اقدام ریاض در نرم کردن بار خواسته‌های خود از شرکای خارجی‌اش همراه شود.

به نوشته این پایگاه، دومین توجیه هم تلاش ریاض برای کاهش لحن گفتمان خود در قبال تهران همراه با تداوم اقدامات تحریک آمیز علیه اقدامات تهران خواهد بود.

استراتفور در تأیید این تئوری خود به یکسری اقدامات عربستان از جمله تعدی ریاض به نفوذ ایران در عراق، بازگشایی مرزهای بسته عربستان با عراق پس از گذشت دهه‌ها، توسعه روابط اقتصادی و دیپلماتیک با بغداد و میزبانی از مقتدا صدر، رئیس جریان صدر عراق و نظایر آن اشاره کرد.

در مقابل، استراتفور تأکید کرد: دیدارهای دیپلماتیک دو جانبه میان تهران و ریاض برای از بین بردن نگرانی ریاض در قبال همکاری ایران با ترکیه در سوریه و عراق کافی نیست.

این پایگاه پیش بینی کرد، دو قدرت منطقه‌ای به رقابت خود در سال های آینده در سایه رویدادهای ژئوپلتیک منطقه ادامه دهند.

دیدار وزیر دفاع قطر با اردوغان پشت درهای بسته

روز گذشته رسانه‌های قطری از دیدار وزیر دفاع این کشور با رئیس‌جمهور ترکیه پشت درهای بسته خبر دادند.

به گزارش الجزیره، خالد العطیه وزیر دفاع قطر ـ که به ترکیه سفر کرده است ـ با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور این کشور دیدار کرد.

در این دیدار که یک ساعت و نیم به طول انجامید، نورالدین جانیکلی، وزیر دفاع ترکیه و ابراهیم کالن سخنگوی ریاست‌جمهوری این کشور نیز حضور داشتند.

اردوغان روز گذشته با جیمز ماتیس وزیر دفاع آمریکا دیدار کرده بود.

کشورهای بحرین، امارات، عربستان و مصر از چندی پیش، روابط دیپلماتیک خود با قطر را قطع کرده و علت آن را حمایت قطر از تروریسم دانسته‌اند.

این کشورها همچنین مرزهای زمینی و هوایی و دریایی خود را به ‌روی قطر بسته و دوحه را تحت محاصره قرار داده‌اند.

کشورهای تحریم‌کننده شروطی را برای ازسرگیری روابط اعلام کرده‌اند که دوحه آنها را غیرقابل اجرا دانسته و رد کرده است.

تلاش‌های میانجی‌گرانه کویت برای حل منازعه قطر تاکنون راه به جایی نبرده و این بحران همچنان ادامه دارد.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy