Sunday, Aug 27, 2017

صفحه نخست » مطالبات زنان کردستان، در نشست زنان حامی روحانی با معاون استانداری کردستان

firouzi.jpgشرق ـ شنبه ۱۴ مرداد ماه در نشست زنان حامی رئیس جمهور، با دکتر فیروزی، معاون امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای استانداری کردستان، مشکلات و مطالبات زنان کردستان از دولت دوازدهم مطرح و برای حل آن چاره‌جویی شد.


دکتر فیروزی ضمن تشکر از حضور و پیگیری بانوان استان در جهت طلب مطالبات خود، گفت: "زنان و مردان در کردستان، در ساخت ستادهای قبل از پیروزی موفق هستند. زیرا هدف از تشکیل سازمان موقت، همکاری جویانه، مسطح و کارامد برای آنان روشن است. همانگونه که در سال‌های ۸۸، ۹۲ و ۹۶ این کار انجام شد. اما متاسفانه بعد از پیروزی، نهادسازی که یکی از مهمترین مسائل می‌باشد، انجام نمی‌شود. نهادسازی می‌تواند در تبدیل خواسته‌ها، آرزوها و مطالبات مردم به پروژه‌های اجرایی نقش اساسی داشته باشد".


همچنین افزود: "زنان در انتخابات امسال بی‌نظیر ظاهر شدند. ایجاد نهادی فوق‌العاده موفق به نام ستاد، واقف بودن به انجام امور، تسخیر فضا و سازماندهی افراد از جمله کارهای شایسته و مورد تقدیر بانوان در انتخابات امسال بود".


دکتر حسین فیروزی با اشاره به زمزمه‌های دوران انتخابات مبنی بر تحریم انتخابات توسط مردم شریف کردستان و عدم مشارکت، به عنوان رقیب اصلی انتخابات، افزود: "مهمترین نکته در این مورد، شکستن باورهای نادرست بود. اینچنین باورها زمانی از بین رفت که بانوان وارد عرصه انتخابات شدند. زنان علاوه بر اینکه ۵۰٪ جامعه را تشکیل می‌دهند، نقش آفرین نیز بودند. قطعا اگر حضور زنان نبود، حداکثر تعداد رای کردستان مانند متوسط کشوری می‌بود. اگر سنندج و سقز، با کندی سیستم روبه‌رو نمی‌شد، و اگر سیستم‌های رای‌گیری در ساعت ۱۲ شب متوقف نمی‌شد، قطعا ۶۲٪ مشارکت قبلی مردم کردستان بار دیگر تکرار می‌شد. با وصف اینکه مردم کردستان با گله‌مندی به پای صندوق‌های رای رفتند، اما با توجه به اینکه انتخاب آقای روحانی به صلاح آینده مملکت است، مردم ایشان را انتخاب نمودند و ۷۳٪ رای به منتخب مردم، واقعا بی‌نظیر بود.تاریخ در مورد این رفتار کردها قضاوت مثبت خواهد کرد. اقوام و اهل سنت در انتخابات نقش بارز داشتند اما در این موفقیت، نقش شیرزنان کرد پررنگ است. تعداد جلسات، مراسمات، همایش‌های برگزار شده توسط بانوان استان کردستان قابل توجه است. لذا خواهش می‌کنم این نهاد را محدود به زمان انتخابات نکنید و بعداز انتخابات نیز به عنوان یک نهاد مستقل، مطالبه‌گر خواسته‌های مردم باشید".

وی با اشاره به پیشینه تاریخی کردستان و نقش محوری زنان در مدیریت خانواده‌ها، اقتصاد، امنیت ادامه داد: "دلیل این نقش گسترده زنان، وجود نهادسازی بوده است. نهاد، ضامن موفقیت در جامعه است. اگر امروزه زنان شایسته قصد نقش آفرینی در اقتصاد، مدیریت، سیاست و فرهنگ دارند، نیازمند نهادسازی هستند. لازمه احقاق این امر، گذشت، صبوری، مدارا، تحمل است. متاسفانه آموزش و پرورش در کردستان به نفع زنان عمل نکرده است. زنان امروزی باسواد شده‌اند اما توانمند نیستند. با توجه به پیشینه تاریخی، زنان هم از طرف مردان مورد ظلم قرار گرفته‌اند و هم از طرف خود زنان که متاسفانه این مساله به مانند یک فرایند تاریخی شکل گرفته، رسوب کرده و در حافظه فرهنگی ته‌نشین شده است. لذا تغییر آن مستلزم گذر زمان می‌باشد".


دکتر فیروزی همچنین افزود: "زنان در ستاد انتخابات دکتر روحانی بسیار موفق عمل کردند، لذا پیشنهاد می‌کنم این نهاد را همچنان حفظ نمایید. لازمه حفظ این نهاد جدا از هدف گذاری به عنوان مهمترین عامل، تفکر همکاری‌جویانه، داوطلبانه و مسطح می‌باشد که شخص استاندار و بنده از حامیان آن می‌باشیم. این نهاد به حل مطالبات مردم استان به شیوه مناسب‌تر کمک می‌کند. تا زمانی که موضوعات مطرح و شناسایی نشده باشد و راه حل‌های مختلف برای آن بررسی و چکش‌کاری نشود، به نتیجه رسیدن آن غیرممکن است".


دکتر فیروزی با اشاره به مطالبات مردم کردستان گفت: "اگر بخواهیم مطالبات مردم کردستان را در چند مورد خلاصه کنیم، باید گفت مردم کردستان خواهان مشارکت در قدرت هستند که این مورد در همگرایی نیز دارای منفعت می‌باشد و همیاری مردم کردستان و اقلیت‌ها در آینده دولت، نقطه قوتی است برای نظام. درحواست سهم‌خواهی، صرفا سهم‌خواهی در راستای امتیازات نیست (کمااینکه حق مشروع مردم است) بلکه نشان می‌دهد مردم خواهان هزینه دادن در اداره جامعه می‌باشند. مردم کردستان اگر خواهان مشارکت در قدرت هستند، این امر بر قدرت ملی می‌افزاید.مردم کردستان خواهان مشارکت در قدرت هستند به این معنا که از شایستگان این مناطق در جهت خدمت به مردم استفاده شود. حضور افراد شایسته در مسند قدرت، سبب افزایش بهره‌وری می‌شود. برای مثال انتخاب شهردار شایسته برای سنندج، می‌تواند به پیشرفت شهر کمک کند و در جهت تخصیص منابع به نیازها کارهای درستی انجام شود. لذا زمانی که گفته می‌شود از شایستگان کمک گرفته شود، منظور شایستگان زن و مرد فارغ از جنسیت می‌باشد.

دومین خواسته مردم کردستان، مشارکت در منزلت است به این معنی که افراد احساس تبعیض نکنند. بنده معتقد هستم دولت اگر زمینه مشارکت مردم کرد در منزلت را فراهم نماید، حتما به یکپارچگی، وحدت و افزایش توان و قدرت جامعه کشور کمک کرده است.


اگر عده‌ای محدودیت‌های ساختاری و غیرقانونی ساخته‌اند و موجب حذف بخشی از شهروندان از منزلت شده‌اند، حذف شوند.


سومین خواسته مردم کردستان، مشارکت در ثروت ملی است. اگر متوسط یک ایرانی در سال میانگین ۱۵ میلیون درآمد دارد، کردستانی‌ها ۷ میلیون میانگین درآمد نداشته باشند و این مقدار نزدیک به میانگین کشوری باشد".


وی افزود: "شکاف‌ها در تمام جوامع دنیا وجود دارد اما وظیفه جوامع فرهنگی، اجتماعی و مدنی این است که با قبول این شکاف‌ها از فعال شدن این گسل‌ها جلوگیری کنند و همزیستی مسالمت آمیز در جامعه و در میان تصمیم‌گیران ایجاد کنند.


در جریان انتخابات امسال، این کار در کردستان انجام شد. در کردستان بر خلاف سایر مناطق، شکاف مذهبی وجود نداشت. برای مثال روستای مرزی ۱۰۰٪ سنی، رای ۱۰۰٪ به آقای روحانی دادند".


در نتیجه این جلسه، تصمیم به حفظ نهاد موجود، برگزاری جلسات هم اندیشی و در نتیجه تشکیل ان. جی. او جهت مطالبه خواسته‌های مردم گرفته شد. خانم‌ها رزیتا قادری مسئول کمیته ارتباط‌رسانی ستاد بانوان شهرستان، زیباسرشت مسئول کمیته تبلیغات ستاد بانوان شهرستان، شب‌بو محمدیانی رئیس ستاد بانوان بانه، میدیا فرج‌اللهی فعال ستاد بانوان شهرستان، برخورداری دبیر کمیته اجرایی ستاد بانوان شهرستان، غفاری مسئول ستاد بانوان شهرستان، استادی معاون ستاد بانوان شهرستان از اعضای حاضر در این جلسه حضور داشتند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy