Monday, Aug 28, 2017

صفحه نخست » رئیس‌ کل بانک مرکزی: از شنبه "هیچ" نرخ سود بانکی بالای ۱۵ درصد نخواهیم داشت

Valiollah_Seif.jpgرئیس‌کل بانک مرکزی گفت: "اصلاح نظام بانکی" در راستای رونق اقتصادی در دستور کار است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، ولی‌الله سیف صبح امروز در شورای اقتصاد مقاومتی خراسان جنوبی اظهار داشت: در سال گذشته نظام بانکی کشور عملکرد خوبی داشته است.

وی افزود: در این راستا طرح حمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسط عملیاتی شد که در آن ۲۴ هزار و ۵۰۰ واحد در سرتاسر کشور با تسهیلات سرمایه در گردش به بهره‌برداری رسیدند که ۱۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان میزان تسهیلات آن بوده و توانست اشتغال و تولید را در کشور ایجاد کند.

رئیس کل بانک مرکزی ایران بیان کرد: سال گذشته رشد ۱۲/۵ درصدی را داشتیم که این امر در ۴ فصل سال نمود دارد که در این راستا فصل اول منفی ۱/۸ درصد و در فصل آخر ۵/۶ درصد بوده است.

سیف با اشاره به اولویت‌هایی که از بعد اقتصادی سال ۹۶ باید در کشور دنبال شود تصریح کرد: در این راستا تمرکز ما باید در رشد و رونق اقتصادی، اشتغال، توسعه صادرات، حجم سرمایه‌گذاری و افزایش آن در بخش‌های مختلف باشد.

وی با اشاره به اینکه باید همزمان با اقدامات برای اصلاح نظام بانکی وظیفه اصلی که حمایت از رونق اقتصادی است را مدنظر قرار دهیم خاطرنشان کرد: بنابه شرایط موجود باید در نظر بگیریم که از اسراف و هدررفت منابع محدود تسهیلات نظام بانکی جلوگیری کنیم و مطمئن شویم که به مسیرهایی می‌رویم که منجر به تولید می‌شود.

رئیس کل بانک مرکزی ایران یادآور شد: در فاینایسی که منابع محدود و ایده‌ها مختلف است باید ایده‌ای اولین ایده شود که بیشترین بازدهی را داشته باشد و نگاه مطلق نباید به سودآوری باشد بلکه باید به سمتی باشد که بیشترین اشتغال را ایجاد می‌کنند.

سیف با اشاره به اینکه دولت در چند سال گذشته خوشبختانه خوب عمل کرده است اظهار داشت: دامنه ۶۰۰ هزار ایجاد شغل دستاورد بزرگی است اما نیاز جوانان ما با حداقل ایجاد ۹۰۰ هزار شغل مرتفع می‌شود.

وی با بیان اینکه فعالیت‌ها باید پایدار باشد که در کنار فعالیت سهمی برای سهامداران نیز داشته باشد افزود: پروژه‌ای که زیان می‌دهد نمی‌تواند پایدار باشد بلکه شاید خسارت‌آور نیز باشد و برخی از بنگاه‌های اقتصادی که از مسیر مثبت خارج می‌شوند برای ادامه کار باید مشکل آنان برطرف شود و تجربه سال گذشته به خصوص در بعد بنگاه‌های کوچک تجربه بسیار خوبی بوده است.

رئیس کل بانک مرکزی ایران با بیان اینکه نظام بانکی ۹۰ درصد از تأمین مالی اقتصادی کشور را بر عهده دارد بیان کرد: تمام بنگاه‌ها از بزرگ و کوچک تنها ایده آنان برای تأمین سرمایه، کمک گرفتن از بانک‌ها است که ممکن است بانک‌ها نتوانند به بنگاه‌های کوچک به خوبی برسند.

سیف با بیان اینکه امسال بالغ بر ۵۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسط در نظر گرفته شده است خاطرنشان کرد: از این مبلغ ۲۰ هزار میلیارد تومان برای سرمایه در گردش، ۱۰ هزار میلیارد تومان برای نوسازی خطوط تولید و ۲۰ هزار میلیارد تومان نیز برای ایجاد اشتغال در کشور در نظر گرفته شده است.

وی با تأکید بر تحقق سیاست‌های ابلاغی در حوره اقتصاد مقاومتی یادآور شد: نظام بانکی کشور باید شرایط را برای رسیدن به اهداف کلان اقتصادی تسهیل و تسریع کند.

رئیس کل بانک مرکزی ایران با بیان اینکه اصلاح نظام بانکی کشور از دو سال قبل آغاز شده است گفت: کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی از جمله اقداماتی است که ان‌شاءالله در آینده‌ای نزدیک اجرایی خواهد شد.

سیف با بیان اینکه ۵۰ هزار میلیارد تومان برای حمایت از واحدهای تولیدی کوچک و متوسط در سال ۹۶ در نظر گرفته شده است افزود: مکانیزم‌های اجرایی شدن این امر نیز آماده شده است که انشاءالله از ابتدای شهریورماه جاری امیدواریم بانک‌های کشور نسبت به اجرای آن اقدامات لازم را انجام دهند.

وی اظهار داشت: مدیران بانک‌ها باید توجه ویژه‌ای به خراسان جنوبی داشته باشند و نباید به هر قیمتی یک واحد تولیدی زیان‌آور مورد حمایت قرار گیرد چون ممکن است این کار به مرور موجب از بین رفتن ارزش کلی آن واحد تولیدی شود.

رئیس کل بانک مرکزی ایران با بیان اینکه باید بازار فروش محصولات و به روز بودن تجهیزات واحدهای تولیدی مدنظر باشد گفت: با توجه به محدودیت واحدهای تولیدی بزرگ استقرار واحدهای کوچک تولیدی و حمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسط اقتصادی برای استان‌هایی مانند خراسان جنوبی بسیار مهم و حائز اهمیت است.

سیف یادآور شد: استان خراسان جنوبی جای حرکت جدی‌تری را از همکاران بانکی دارد چون اقدامات نظام بانکی می‌تواند در جامعه امیدواری ایجاد کند.

رئیس کل بانک مرکزی ایران خاطرنشان کرد: از شنبه هیچ نرخ سود بانکی بالای ۱۵ درصد نخواهیم داشت این رقم کاهشی ادامه پیدا می‌کنند تا به نرخ تورم برسیم و این امر به انسجام نظام بانکی کشور نیاز دارد.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy