Monday, Aug 28, 2017

صفحه نخست » زیباکلام: چرا از نجفی خواسته می شود فساد دوران قالیباف را افشا نکند؟‎

e6879037xj_small.jpgرویداد ۲۴ - صادق زیباکلام، تحلیگر مسائل سیاسی تاکید کرد: شاید مقصود اصلاح‌طلبان یا کسانی که به آقای نجفی توصیه کردند دست به افشاگری نزند، برای این باشد که فضا بیشتر از این علیه اصلاح‌طلبان شکل نگیرد زیرا درصورتی‌که شهردار منتخب تهران درصدد برآید دست به چنین کاری یزند، ممکن است که اصولگرایان دست به انتقام‌گیری از اصلاح‌طلبان به اشکال دیگری بزنند.
12 سال مدیریت شهر تهران توسط محمدباقر قالیباف خاطراتی را برای مردم این شهر رقم‌زده که پس‌ازاین برکناری کمترین توقعی که از مدیریت جدید وجود دارد، شفاف‌سازی مسائل مربوط به آن دوران است.
این روزها نه‌تنها اصولگرایان بلکه از همراهان اصلاح‌طلب محمدعلی نجفی، شهردار منتخب تهران شنیده می‌شود که بر برخی از مسائل گذشته چشم‌پوشی شود و به طور کلی پرونده تحلفات دوران مدیریت قالیباف در شهرداری تهران به طور کلی بسته شود.
خواست اصولگرایان در این رابطه از نگاه آنان بدون منطق به نظر نمی‌رسد، اما تعجب آورتاکید اصلاح‌طلبانی مانند حسن خمینی و آیت‌الله موسوی‌خوئینی‌ها است که سفارش کرده‌اند که نه‌تنها پرونده‌های گذشته مورد پرسش قرار نگیرد بلکه از قالیباف هم تقدیر شود.
صادق زیباکلام، استاد دانشگاه و فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‎وگو با رویداد۲۴ درباره توصیه این روزها به شهردار منتخب تهران گفت: اصولگرایان نمی‌خواهند، نقش قبر 12 سال مدیریت قالیباف بر شهرداری تهران صورت گیرد و این انتظار به‌جایی نیست زیرا مردم تهران که عوارض شهرداری پرداخت کردند باید بدانند این عوارض چگونه و کجا خرج شده است.

این استاد دانشگاه در ادامه ابراز کرد: دو یا سه سال اخیر که مسئله رفتن راهپیمایی در روز اربعین در ایران مد شده، شهرداری هزینه‌های زیادی برای کسانی که در قالب پرسنل به عراق فرستاده و یا بودجه‌هایی که صرف خوراک مسافران کرده، متحمل شده است. مردم باید از این کارها اطلاع داشته باشند در غیر این صورت حتی ازنظر شرعی هم هزینه‌هایی که برای راهپیمایان اربعین صورت گرفته، مشکل پیدا می‌کند.
وی در این رابطه اظهار داشت: درباره بودجه‌هایی که به‌عنوان فرهنگی در معاونت فرهنگی و فرهنگسراها هزینه شده یا بیلبوردهایی که آقای قالیباف در محکومیت آمریکا، اسرائیل و برجام بر پا کرد و همین آخرین آن‌ها که مصدق در بلیلبورهای شهرداری توسط آمریکایی‌ها فریب‌خورده معرفی شد، باید توضیح داده شود. به‌عنوان کسی که مدرس تاریخ تحولات سیاسی- اجتماعی ایران هستم، آنچه در بیلبوردها مطرح‌شده از اساس خطا است و اعتماد یا عدم اعتماد مصدق به آمریکایی‌ها هیچ ارتباطی به کودتا 28 مرداد ندارد.
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در این خصوص یادآور شد: برفرض که مشاوران سیاسی آقای قالیباف درست تشخیص داده بودند و کودتا 28 مرداد درنتیجه اعتماد مصدق به آمریکایی‌ها بود، آیا شهروندان تهران حاضر هستند هزینه‌ای برای این کار صرف شود؟ یا اینکه ساکنین تهران مایل هستند در حقیقت شهرداری بودجه خود را برای گسترش فضای سبز، حمل‌ونقل عمومی و مترو تهران، کتابخانه‌ها، حل ناهنجاری‌های اجتماعی خرج کند؟
زیباکلام در ادامه تصریح کرد: شهر تهران به نسبت یک شهر 14 میلیون نفری از فقیرترین شهرها به لحاظ امکانات کتابخانه‌ای محسوب می‌شود. آیا مردم تهران می‌خواهند بودجه شهرداری صرف نیازهای واقعی آن‌ها شود یا برای بیلبوردهایی سیاسی هزینه صورت گیرد؟ علاوه براین استخدام‌ها در شهرداری خود مسئله دیگری است. آقای قالیباف زمانی که وارد ساختمان شهردار تهران شد پرسنل کارکنان آن حدود 30 الی 35 هزار نفر بود طی این 12 سال به دو برابر افزایش پیداکرده است. باید توضیح داده شود که این 30 هزارنفری که جدیداً حقوق و خدمات دریافت می‌کنند چه‌کارهایی برای خدمات شهری انجام داده‌اند؟ چگونه باید به این‌ها کاری نداشته باشیم؟
این استاد دانشگاه افزود: حداقل انتظاری که می‌توان از آقای نجفی داشت، عدم افشاگری بلاهایی که اصولگرایان بر شهر تهران آوردند، است، اما تردیدی در رسیدگی به اشتباهات گذشته شهرداری وجود ندارد. آیا آقای نجفی باید همچنان کسانی که در دوران قالیباف استخدام شدند را حفظ کند؟ اگر به‌طور متوسط ماهیانه 2 میلیون تومان حقوق‌بگیرند، بودجه هنگفتی باید برای افرادی می‌شود که اغلب هم کار تخصصی آن‌ها مشخص نیست و بر اساس روابط سیاسی - اجتماعی و خط و رابطه وارد شهرداری شده‌اند. همینطورباید به وضعیت 4 هزارنفری که در مترو تهران استخدام شدند، رسیدگی صورت گیرد.
وی در همین رابطه تأکید کرد: کسانی که در مترو استخدام شدند وابستگان به مداحان بودند. در مناظره با الله کرم این مسئله مطرح شد و او گفت که این افراد قرار است مسائل شرعی را در ایستگاه‌های مترو به مسافران بازگو کنند، کسی که این حرف را می‌زند نشان می‌دهد که حتی یک‌بار هم با مترو سفر نکرده است زیرا مردم در ایستگاه‌های مترو به دنبال مسائل شرعی نیستند مترو و ایستگاه‌های آن آخرین جایی است که کسی به فکرمی افتد، از روحانی که آنجا هست، سؤال کند زیرا به دلیل ازدحام زیاد مسافران تنها خواسته‌شان خروج سریع است.
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در همین خصوص بیان کرد: این موارد قطعاً باید رسیدگی شود به‌علاوه واگذاری‌ها و تخفیف‌هایی که صورت گرفته که تمامی آن‌ها محل سؤال است. اصولگرایان بیش از نگرانی بابت عملکرد قالیباف نگران کسانی هستند که این امکانات را دریافت کرده‌اند، اما به‌هرحال می‌توان افشاگری نکرد، اما به مفاسد پایان داد.
زیباکلام در رابطه با اینکه آیا عدم رسیدگی به پرونده گذشته شهردار تهران باعث بی اعتمادی مردم به اصلاح‌طلبان با توجه به گفتمان مبارزه با فساد این طیف سیاسی نمی‎شود اظهار داشت: شاید مقصود اصلاح‌طلبان یا کسانی که به آقای نجفی توصیه کردند دست به افشاگری نزند، برای این باشد که فضا بیشتر از این علیه اصلاح‌طلبان شکل نگیرد زیرا درصورتی‌که شهردار منتخب تهران درصدد برآید دست به چنین کاری یزند، ممکن است که اصولگرایان دست به انتقام‌گیری از اصلاح‌طلبان به اشکال دیگری بزنند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy