Monday, Aug 28, 2017

صفحه نخست » واکنش‌ روحانی و ظریف به درگذشت ابراهیم یزدی

e69037j_small.jpgبی بی سی - درگذشت ابراهیم یزدی، دبیرکل نهضت آزادی ایران واکنش‌های مختلفی را برانگیخته است. رئیس جمهور و وزیر امور خارجه ایران و گروهی از احزاب و چهره‌های سیاسی این کشور درگذشت او را تسلیت گفته‌اند، اما شماری از فعالان سیاسی مخالف جمهوری اسلامی و گروهی از هواداران این حکومت، به دلایل کاملا متفاوت از زندگی سیاسی او انتقاد کرده‌اند.

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران در پیامی آقای یزدی را "از پیشگامان مبارزه در محافل دانشگاهی" پیش از انقلاب دانسته و نوشته: "وی در ایام هجرت امام راحل به فرانسه در کنار آن حضرت بود و بعد از پیروزی انقلاب نیز در دستگاه اجرایی و مجلس شورای اسلامی انجام وظیفه نمود".

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران هم در گذشت آقای یزدی را تسلیت گفته است. آقای یزدی پس از انقلاب مدتی وزیر امور خارجه ایران بود.

آیت الله اسدالله بیات زنجانی، از مراجع تقلید منتقد حکومت ایران در قم از درگذشت آقای یزدی اظهار تأسف کرده و در پیامی نوشته: "اینجانب با وجود برخی اختلاف نظرهای طبیعی، ایشان را شخصیتی متدین و وفادار به آرمان‌های مردم ایران و همگام با انقلاب اسلامی مردم می دانستم".

مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم هم پیام تسلیتی منتشر کرده و در آن نوشته که آقای یزدی "با وجود اختلاف سلیقه ای که با مسئولین نظام داشت، هیچگاه خود را از اصل نظام جمهوری اسلامی و انقلاب جدا نکرد". این مجمع از برخوردهایی انتقاد کرده که در سال های اخیر از سوی حکومت با آقای یزدی صورت گرفته بود.

روابط عمومی حزب اعتماد ملی با انتشار پیامی درگذشت آقای یزدی را تسلیت گفته و غلامحسین کرباسچی، دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی آقای یزدی را "یکی از ملی ترین سیاستمداران مسلمان تاریخ ایران" خوانده است.

اما گروهی از منتقدان عملکرد سیاسی آقای یزدی واکنش متفاوتی به خبر درگذشت او نشان داده اند.

گروهی از هواداران حکومت اسلامی با اشاره به عملکرد آقای یزدی و نهضت آزادی در انتقاد از حکومت و رهبران آن، آقای یزدی و همفکرانش را به انحراف از انقلاب اسلامی و "همکاری با بیگانگان" متهم کرده اند.

از سوی دیگر گروهی از مخالفان سرسخت جمهوری اسلامی، از جمله هواداران سلطنت او را به دلیل همراهی با آیت الله روح الله خمینی، رهبر انقلاب ایران سرزنش کرده اند. منتقدان آقای یزدی او را متهم می‌کنند که با دادن مشاوره به آقای خمینی به او کمک کرده که عقاید و اهداف واقعی خود را در جریان انقلاب پنهان کند و افکار عمومی جهان و ایران را فریب دهد.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy