Tuesday, Aug 29, 2017

صفحه نخست » ماکرون: نه شیعه و نه سنی، جنگ ما علیه تروریسم اسلامیست

e14j11x7333j_small.jpgرادیو فرانسه - امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه، روز سه‌شنبه ٧ شهریور/ ٢٩ اوت ، با سخنرانی در کنفرانس سالانه سفرای فرانسه در کاخ الیزه، خطوط اصلی سیاست خارجی دولت این کشور را تشریح کرد و گفت: «تأمین امنیت شهروندان اقتضا می‌کند که مبارزه با تروریسم اسلامی نخستین الویت سیاست خارجی ما باشد».

رئیس جمهوری فرانسه که مقابل سفرای این کشور در ١٧٠ کشور جهان سخن می‌گفت، با تأکید بر «تروریسم اسلامی» اضافه کرد: «آری، من از تروریسم اسلامی سخن می‌گویم و مسئولیت کاربرد این عبارت را کاملاً به عهده می‌گیرم؛ زیرا بی‌معناست که بخواهیم ارتباط حملات تروریستی را با قرائتی سیاسی و بنیادگرایانه از اسلام انکار کنیم. در این مورد نباید بیهوده خوشبین بود. همانطور که نباید بیهوده از اسلام بترسیم: ترسی که اسلام‌گرایی" را با اسلام خلط می‌کند».

ماکرون ادامه داد: «نباید بیهوده بدبین باشیم. میلیون‌ها مسلمانی که در اروپا زندگی می‌کنند هیچ ارتباطی با این مکاتب متعصب ندارند. همچنین نباید مسلمانانی را فراموش کنیم که گاه به قیمت جان خود در برابر تاریک‌فکری جنایت‌کارانه قد علم می‌کنند».

در حالی که فرانسه از سال ٢٠۱۵ تاکنون هدف حملات متعددی بوده که حدود ٢٤٠ کشته برجای گذاشته، ماکرون گفت که ریشه‌کن کردن تروریسم از مسیر قطع تأمین مالی آن می‌گذرد. به همین منظور، فرانسه یک کنفرانس در زمینه مبارزه با تأمین مالی تروریسم در ابتدای سال ٢٠۱٨ در پاریس برگزار می‌کند و خواهان افشا شدن تمامی نیروهایی است که تروریسم را تأمین مالی می‌کنند.

چند ماه پیش، عربستان و ٣ کشور عربی دیگر، قطر را به حمایت از تروریسم و رابطه با ایران متهم کردند؛ اما در این زمینه ماکرون تأکید کرد که فرانسه خود را در اردوگاه عربستان سعودی یا ایران، به عنوان دو رقیب بزرگ منطقه خاورمیانه قرار نخواهد داد. او با بیان این که نباید میان شیعه‌ها و سنی‌ها یکی را انتخاب کرد، گفت: «برخی این کار را کرده‌اند که اشتباه است. قدرت دیپلماسی ما گفت‌وگو با همه است».

رئیس جمهوری فرانسه همچنین بر «پایبندی» فرانسه به توافق هسته‌ای ایران تأکید کرد و گفت که هیچ جایگزینی برای این توافق وجود ندارد. او با خوب ارزیابی کردن چارچوب توافق هسته‌ای ایران، گفت: «هیچ جایگزینی برای برنامه منع گسترش سلاح اتمی وجود ندارد و ما بر این اساس، با قاطعیت اجرای این برنامه را دنبال می‌کنیم».

ماکرون همچنین درباره بحران خاومیانه گفت که در بهار آینده به اردن، لبنان، اسرائیل و سرزمین‌های فلسطینی سفر خواهد کرد.

رئیس جمهوری فرانسه با حمایت از طرح پایتختی بیت المقدس برای دو دولت اسرائیل و فلسطین، اطمینان داد که برای حل بحران خاورمیانه در مسیر راه حل «ایجاد دو دولت» تلاش کند.

ماکرون همچنین درباره بحران موشکی و هسته‌ای کره شمالی با اشاره به آزمایش اخیر موشکی از سوی پیونگ یانگ که حریم هوایی ژاپن را نقض کرده، گفت که رهبران کره شمالی بار دیگر "بی‌مسئولیتی" خود را نشان دادند.

رئیس جمهوری فرانسه همچنین درباره بحران ونزوئلا، با «دیکتاتور» خواندن دولت این کشور نسبت به وضعیت ونزوئلا ابراز نگرانی کرد.
ماکرون گفت که امیدوار است با دیگر کشورهای منطقه برای پرهیز از تنش‌های جدید همکاری کند.

برگزاری انتخابات مجلس مؤسسان قانون اساسی در ونزوئلا، موجی از اعتراض علیه دولت "نیکلاس مادورو" را برانگیخت و در درگیری‌ها میان معترضان و نیروهای پلیس بیش از ١٢۵ نفر کشته شدند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy