Friday, Sep 1, 2017

صفحه نخست » یوکیا آمانو: آژانس می تواند از سایت‌های نظامی ایران بازدید کند

50090909j45k6_small.jpgیورونیوز - دیده بان هسته‌ای سازمان ملل ادعای ایران مبنی بر این که آژانس بین المللی انرژی اتمی قادر به بازدید از سایتهای نظامی ایران نیست را رد کرد. به گفته مقامات این آژانس، اگر تاکنون از سایتهای نظامی ایران بازدید نشده از این روست که آژانس دلیلی نمی بیند که در حال حاضر دست به چنین کاری بزند.

یوکیا آمانو، رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی سازمان ملل متحد که مسئول ارزیابی عملکرد ایران با توجه به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ میلادی است، روز پنجشنبه در گفتگو با خبرگزاری آسوشیتد پرس گفت که اگر آژانس نسبت به فعالیتهای ایران مشکوک شود می تواند از سایتهای نظامی این کشور بازدید کند. او تاکید کرد که بر اساس این توافقنامه «آژانس به تمام مکان ها، بدون قائل شدن هیچ تمایزی بین مکان‌های نظامی و غیرنظامی دسترسی دارد».

این اظهارنظر آقای آمانو در واکنش به سخنان اخیر مقامات ارشد ایران و ایالات متحده آمریکا بیان شد.

نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل جمعه ۲۵ اوت (۳ شهریور) اعلام داشت با توجه به آنکه آژانس بین المللی انرژی اتمی مجوز بررسی سایتهای نظامی ایران را در اختیار دارد، باید با بازدید از این سایتها مشخص کند که آیا ایران در فعالیتهای هسته ای خود دست به کار ممنوعه‌ای زده است یا خیر.

در واکنش علی اکبر ولایتی، مشاور رهبر ایران گفت که کشورش هرگز به آژانس اجازه دسترسی به سایتهای نظامی را نخواهد داد و درخواست آمریکا در این باره «رویایی» است که هرگز محقق نخواهد شد.

خانم هیلی نیز در پاسخ به سخنان آقای ولایتی، روز پنجشنبه ۳۱ اوت گفت: «اگر آنگونه که ایران می گوید بازرسی از سایتهای نظامی این کشور تنها یک رویا است، آنگاه متعهد بودن ایران [به توافق هسته ای] نیز یک رویا است.»

به گفته مقامات آژانس بین المللی انرژی اتمی اگرچه آمریکا بر بازرسی از سایتهای نظامی ایران اصرار دارد اما تا کنون شواهد لازم مبنی بر نقض احتمالی موافقتنامه هسته‌ای از سوی ایران را ارائه نداده است تا آژانس انجام این بازرسی را ضروری بداند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy