Saturday, Sep 2, 2017

صفحه نخست » حدود یک میلیون مهاجر در معرض تصمیم ترامپ برای لغو یک قانون دوران اوباما

trump111.JPGتهران- ایرنا- تصمیم «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا برای لغو برنامه موسوم به «اقدام معوق برای ورود در دوران کودکی» (DACA) حدود یک میلیون مهاجر را در معرض اخراج قرار داده است.

به گزارش روز شنبه ایرنا، در حالی که ترامپ خود را برای تصمیم گیری نهایی درباره لغو احتمالی طرح «باراک اوباما» رئیس جمهوری پیشین آمریکا در سال 2012 آماده می کند سرنوشت تقریبا 800 هزار نفر از مهاجران جوان نامعلوم است.
این سیاست اوباما به کودکان مهاجر بدون مدرکی که قبل از سن 16 سالگی وارد آمریکا شده اند اجازه می دهد به طور قانونی در این کشور کار کنند و اقامت داشته باشند.
طبق گزارش روزنامه آمریکایی یو اس ای تودی، بیش از 780 هزار نفر طبق این برنامه مهاجرتی اجازه اقامت در آمریکا یافته اند و بسیاری از آنها اکنون و در دولت ترامپ نگران آینده خود هستند.
این برنامه همچنین به کودکان مهاجر بدون مدرکی که در سنین کودکی وارد آمریکا شده و به مدرسه رفته اند یا به خدمت ارتش در آمده اند، اجازه می دهد در صورتی که مرتکب جرائمی جدی نشده باشند، به مدت دو سال قابل تجدید در آمریکا اقامت داشته باشند.
این برنامه را اوباما در سال 2012 و بعد از چند بار تلاش بی نتیجه در کنگره برای تصویب قانونی برای محافظت از این کودکان از اخراج مهاجران بدون مدرک وضع کرد.
اوباما در زمان اعلام این برنامه گفته بود که این گروه از مهاجران بدون مدرک که در کودکی به آمریکا آورده شدند، قصد نداشتند به طور غیرقانونی وارد آمریکا شوند و در نتیجه نباید مجازات شوند.
این گروه از مهاجران باید قبل از سال 2007 به آمریکا آمده باشند تا بتوانند طبق این برنامه تقاضای خود را ارائه دهند.

رهبران جمهوی خواه از 10 ایالت آمریکا و در صدر آنها «کن پاکستون» دادستان تگزاس به ترامپ تا 5 سپتامبر (14شهریور) مهلت داده اند تا به این طرح مهاجرتی دوران اوباما پایان دهد یا وی را تحت پیگرد قرار خواهند داد. آنها بر این باورند که این برنامه سوء استفاده از قدرت اجرایی است و فقط کنگره می تواند درباره چنین «بخشودگی» گسترده ای برای هر یک از گروه های مهاجران بدون مدرک تصمیم گیری کند.
با انتشار شایعاتی درباره احتمال لغو این برنامه در هفته ای اخیر، گروه های مختلفی از دولت ترامپ خواستند آن را حفظ کند. در تاریخ 14 آگوست (23 مرداد) بیش از 100 نفر از اساتید حقوق نامه ای را خطاب به ترامپ امضا و عنوان کردند که این برنامه کاملا قانونی است. روز چهارشنبه نیز بیش از 1850 نفر از فرمانداران، دادستان ها، رهبران مذهبی، روسای پلیس، ماموران کلانتری و رهبران جامعه مدنی با امضای بیانیه ای از ترامپ خواستند از لغو این برنامه خودداری کند. صدها تن از رهبران تجاری و فناوری نیز از «جف بزوس» مدیر عامل شرکت آمازون گرفته تا «ساندر پیچای» مدیر عامل گوگل نامه ای مشابهی را برای ترامپ ارسال کردند.
«انگی کیم» سازمان دهنده یکی از مراکز مهاجرتی در نیویورک درباره اهمیت برنامه مذکور و تاثیر آن بر مهاجران در صورت لغو این برنامه به رادیو اسپوتنیک گفت: تبعات لغو این برنامه بسیار شدید خواهد بود زیرا مهاجران را در وضعیت بسیار بدی قرار می دهد چرا که آنها با بیکاری و آوارگی مواجه خواهند شد.
وی که در 9 سالگی وارد آمریکا شده و این برنامه در سال 2012 شامل حال وی شد، با تهدید اخراج از آمریکا مواجه است.
کیم با اشاره به این که برخی از حامیان ترامپ از این برنامه حمایت می کنند و مخالف لغو آن هستند چنین استدلال کرد که لغو این برنامه بی معنا و غیرانسانی و اقدامی خشونت آمیز است و می تواند عواقب بسیار بدی برای اقتصاد کشور داشته باشد.
ترامپ در جریان کمپین انتخاباتی اش در شهر فونیکس آریزونا درباره آنچه که به عقیده وی اصلاحات واقعی مهاجرتی است سخن گفت و اظهار داشت که «وقتی سیاستمداران درباره اصلاحات مهاجرتی صحبت می کنند، به طورمعمول منظورشان عفو، درهای باز، دستمزدهای پایین تراست. اصلاحات مهاجرتی باید کاملا مفهوم دیگری داشته باشد و به معنای بهبود قوانین و سیاست های ما به منظور تامین زندگی بهتر برای شهروندان آمریکا باشد.»
به گفته کیم، ترامپ در حقیقت به نفع افراد مشمول برنامه اقدام معوق برای ورود در دوران کودکی سخن گفته بود اما هنوز به وعده خود در حمایت از آنها عمل نکرده است.
وی افزود: بنابراین مهم است که ترامپ اقدام درست و انسانی را با حفظ این برنامه انجام دهد و اگر این برنامه لغو شود ما به یک «قانون رویا» (Dream Act) نیاز داریم که راه حلی دائمی را برای جوانان ارائه دهد.
«قانون رویا» بخشی از قانونی است که روندی مرحله ای را برای مهاجران کودک بدون مدرک ایجاد می کند تا بتدریج به وضعیت اقامت دائمی قانونی کامل دست یابند. این طرح در سال 2001 معرفی و از آن زمان تاکنون بارها ارائه شده اما هنوز به تصویب کنگره نرسیده است.
نشریه هیل پایان دادن به این برنامه را اقدامی خطرناک برای ترامپ ارزیابی کرد و نوشت: حزب جمهور خواه نیز در صورت پافشاری ترامپ برای لغو این برنامه با تبعات سیاسی وخیمی مواجه خواهد شد. «پل رایان» رئیس جمهوری خواه مجلس نمایندگان آمریکا با تایید این موضوع گفت که رئیس جمهوری نباید این برنامه را لغو کند.
سناتور جمهوری خواه «اورین هچ» نیز مصرانه از ترامپ خواسته است این برنامه دوران اوباما را لغو نکند. ترامپ روز جمعه گفته بود که امروز بعداز ظهر یا تا پایان هفته این تصمیم را عملی خواهد کرد.
هیل نوشت: حدود 800 هزار نفر از این برنامه منفعت گرفته اند که دو سال اجازه اقامت تجدیدشدنی و جلوگیری از اخراج را برای افراد مشمول البته با رعایت مقررات خاص آن امکان پذیر می کند.
لغو این برنامه با وعده ترامپ درکمپین انتخاباتی اش که آن را «بخششی غیرقانونی» توصیف کرده بود مطابقت خواهد داشت.
اما وقتی که وی به کاخ سفید راه یافت لحن ملایم تری اتخاذ کرد و به شبکه خبری ای بی سی نیوز گفت که افرادی که مشمول این برنامه هستند «نباید چندان نگران باشند» و او «قلب بزرگی» دارد.
به گزارش ایرنا، از هنگام صدور فرمان ضد مهاجرتی ترامپ، هر هفته شهرهای مختلف آمریکا شاهد راهپیمایی و تجمع های اعتراضی به این ‏فرمان تبعیض آمیز بوده است.‏
این فرمان که بطور صریح علیه غیر سفیدپوستان و مسلمانان تبعیض اعمال می کند، نگرانی شدیدی میان مهاجران ساکن آمریکا ‏بویژه مکزیکی تبارها و مسلمانان آمریکا به وجود آورده است.‏
فرمان مهاجرتی ترامپ صدور روادید برای اتباع کشورهای ایران، لیبی، سومالی، سودان، سوریه و یمن و همچنین پذیرش پناهجویان را محدود می کند.‏

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy