Saturday, Sep 2, 2017

صفحه نخست » ادعای تجاوز به دختران کم‌توان ذهنی در مراکز نگهداری بهزیستی

saas2222.jpgرادیو زمانه: خبرگزاری «مهر» از تجاوز یک کارمند تأسیسات در یک مرکز نگهداری بهزیستی به دختران کم‌توان ذهنی و جسمی پرده برداشته است. این مرکز نگهداری از کم‌توانان ذهنی چند سال متوالی به عنوان بهترین مرکز بهزیستی معرفی شده است. این گزارش به موارد تعرض جنسی در دیگر مراکز نگهداری نیز اشاره می‌کند.

یکی از مددکاران یک مرکز نمونه بهزیستی که نخواسته نامش فاش شود، به خبرگزاری مهر گفت که بارها به مدیریت درباره آزار و اذیت جنسی یکی از دختران کم‌توان ذهنی این مرکز از سوی یک «نیروی تأسیساتی» تذکر داده است. اما مدیر مرکز «هیچ اقدامی برای دفاع از این دختر» انجام نداده و صرفاً قرار است «برای حل و فصل ماجرا» این دختر را به مرکزی دیگر منتقل کند.

همین اتفاق در دست‌کم دو مورد دیگر رخ داده است. دو دختر کم‌توان ذهنی دیگر در این مرکز پیش از این مورد تعرض جنسی متهم یکسانی قرار گرفته اند. در هر دو مورد مدیر این مرکز بار دیگر به انتقال این دختران دست زده.

بر اساس گزارش مهر، بازرسی سازمان بهزیستی از ماجرای آخرین تجاوز آگاهی یافته و از مسئولان مرکز خواسته تا گزارش پزشکی قانونی در این باره را ارسال کنند. اما مدیر این مرکز از ارسال دختر کم‌توان ذهنی به پزشکی قانونی و اطلاع‌رسانی درباره این تجاوزها سرباز زده و «مصمم است صورت مسئله را پاک کند.»

تجاوزگر به سر کار بازگردانده شد

این فرد به ادعای مددکاری که با مهر گفت‌و‌گو کرده، پیش از این به یک «مددکار» زن هم تعرض کرده بود و به این دلیل از سوی بازرسی سازمان بهزیستی از کار اخراج شد. اما مدیر مرکزی که بهترین مرکز بهزیستی انتخاب شده، بار دیگر او را به کار فراخواند.

این کارمند تأسیساتی خود پدر یک کودک کم‌توان ذهنی است.

مددکار افشاگر ادعا کرده که امتناع مدیر «تازه ارتقا‌یافته» مرکز از برخورد جدی با مسئله تجاوز، «جلوگیری از بدنامی مرکزش» است.

آخرین قربانی این تجاوزها که در این گزارش با نام «ث.» به او اشاره شده، علیه این تجاوز افشاگری کرده‌است. او ماجرای این تجاوز را روایت کرده است.

اما به گفته مددکار افشاگر، مدیر «از روانشناس مرکز خواسته است تا گواهی صادر کند که براساس آن این دختر به دلیل داشتن عقب‌ماندگی ذهنی توهم داشته و صحبت‌هایش واقعی نیست».

ث. تنها ۲۰ درصد کم‌توانی ذهنی دارد.

تجاوز در دیگر مراکز بهزیستی

به گزارش مهر، تجاوز در دیگر مراکز بهزیستی نیز رخ می‌دهد. در یکی دیگر از مراکز نگهداری از افراد کم‌توان ذهنی و جسمی که از زنان جوان ۳۰ تا ۳۵ سال نیز نگهداری می‌کند، مواردی از تجاوز به طور مرتب رخ می‌دهد.

این تجاوز از سوی «یکی از مسئولان مرکز و دو نفر از پرسنل آنها» رخ می‌دهد. به گفته یک زن کم‌توان در آن مرکز، این افراد «وسایلی که خیرین برای ما می‌آورند به ما نمی‌دهند. بعد برای اینکه آن‌ها را بگیریم شرط‌هایی برای ما می‌گذارند.»

این زن در پاسخ به پرسشی در این باره که آیا با این شروط موافقت می‌کنند یا نه، می‌گوید: «دختران معلول ذهنی و جسمی، مثل هر آدم دیگری نیازهایی دارند. طبیعی است که خیلی از پیشنهادها را سریع قبول کنند.»

بنا بر این گزارش، دختران جوان بدون خانواده جایی را به جز این مراکز برای اقامت ندارند.

برخی از کودکان و نوجوانانی نیز که از این مراکز بیرون رفته و اکنون مشغول فروش مواد مخدر هستند، دلیل باقی‌نماندن در آن مراکز را «اذیت»، یا به عبارت دیگر تعرض جنسی ذکر کرده اند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy