Saturday, Sep 2, 2017

صفحه نخست » شنیده ها از سفر هیات دیپلماتیک عربستان به ایران

84v5zaqwax456_small.jpgایران اینترنشنال - یک هیات دیپلماتیک عربستانی برای ارزیابی خرابی‌های ناشی از حمله به سفارت و کنسولگری کشورش در تهران و مشهد، به‌زودی عازم ایران خواهد شد.

یک منبع آگاه که نامی از او فاش نشده در گفت‌وگویی با روزنامه کویتی «الجریده» گفته است: دوماه پیش، هیات سعودی درخواست دیدار با قضات و مقام‌هایی را داشتند که در پی حادثه حمله به سفارت و کنسولگری در تهران و مشهد پیگیر مساله بودند. اعطای ویزا برای این هیات چنان به کندی پیش رفت که عربستان خواستار، توضیحاتی از مقامات ایرانی در خصوص روند صدور ویزا شد. وزارت خارجه ایران در پاسخ به این انتقاد گفته بود که نمی‌تواند این دیدارها را برنامه‌ریزی و ساماندهی کند. توضیحی که برای عربستانی‌ها قانع کننده نبود و آن‌ها را عصبانی کرد.

این تنش میان دو کشور در پی پذیرش حجاج ایرانی برای شرکت در مراسم حج امسال کاهش یافت و شرایط ورود هیات دیپلماتیک سعودی به ایران را فراهم کرد. هیات ایرانی بارها در گزارش‌های خود مواضع مثبت سعودی‌ها در خلال گفت‌وگو‌ها را به تهران مخابره کرده‌ بودند.

حال قرار است بعد از سفر تیم ارزیابی سعودی، هیات ایرانی نیز از عربستان دیدار داشته باشد و امیدها برای کاهش تنش‌ها و باز شدن فصل جدید در روابط بین دو کشور افزایش یافته است.

این منبع آگاه گفته، ایرانی‌ها به دنبال حل و فصل اختلاف‌ها و بازگشایی روابط دیپلماتیک هستند. از نظر ایرانی‌ها حضور تیم سعودی در ایران، نشان‌دهنده تمایل عربستان به بازشدن مسیر روابط دیپلماتیک است.

روز شنبه ۱۲ دی ۱۳۹۴ پس از اعدام شیخ نمر، روحانی مخالف دولت عربستان،‌ معترضان در مشهد به ساختمان کنسولگری عربستان حمله کرده و پرچم عربستان را از ساختمان کنسولگری این کشور پایین کشیده و با پرتاب مواد آتش‌زا به ساختمان کنسولگری خشم خود را نشان داند.

همان شب نیز عده ای با تجمع در برابر سفارت این کشور در تهران، وارد ساختمان سفارت شده، پرچم عربستان را به زیر کشیده و پس از تخریب اموال بنای داخلی سفارت را به آتش کشیدند.

پس از حمله معترضان به ساختمان سفارت و ورود به آن، دولت سعودی ارتباط دیپلماتیکش را با ایران قطع کرد.

دو سال بعد از حمله و به آتش کشیدن سفارت عربستان در تهران و مشهد در فروردین ماه ،۱۳۹۶ غلامحسین محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضاییه ایران جزئیاتی را در خصوص این پرونده ارائه داد.

دستگیر شدگان ۲۱ نفر بودند که یکی از آنها به دلیل روحانی بودن به دادگاه ویژه روحانیت ارجاع داده شد.

براساس حکم دادگاه بدوی، برای ۵ نفر شش ماه حبس و برای ۵ نفر دیگر سه ماه حبس صادر شد. در مرداد ۱۳۹۶ دادگاه تجدید نظر تهران بعد از رسیدگی مجدد به پرونده حکم دادگاه بدوی را تأیید کرد. ده نفر دیگر نیز تبرئه شدند.

واقعه حمله به سفارت عربستان باعث شد که صدور ویزا برای حجاج ایرانی با مشکل همراه باشد از این‌رو حکومت ایران از شرکت زائران ایرانی با شرایطی که عربستان تعیین می‌کرد خودداری کرد. بعد از مذاکرات انجام شده بین مقامات ایران و عربستان توافق شد که زائران ایرانی در حج ۱۳۹۶ شرکت کنند.

با صدور ویزا برای حجاج ایرانی این‌گونه به نظر می‌رسد که راه تعامل و گفت‌وگو میان دو کشور عربستان و ایران در حال گشایش است. حال باید منتظر نتیجه این دید و بازدیدها شد که آیا سرانجامش به آشتی این دوکشور ختم خواهد شد؟

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy