Sunday, Sep 3, 2017

صفحه نخست » "مرکز فرماندهی" آمر حمله به مطهری در شیراز معرفی شد

Ali_Motahari.jpgدویچه وله: پس از دو سال و نیم در آخرین جلسه دادگاه رسیدگی به شکایت علی مطهری، دستور دهندگان حمله به او در شیراز معرفی شدند. نظامیان متهم در این دادگاه اعتراف کرده‌اند که دستور حمله را "مرکز فرماندهی" داده است.

مصطفی ترک همدانی وکیل علی مطهری خبر داد که آخرین جلسه رسیدگی به شکایت موکلش روز شنبه، ۱۱ شهریور در شعبه یک دادسرای نظامی شیراز برگزار شد. نایب رئیس کنونی مجلس شورای اسلامی که ۱۸ اسفندماه ۹۳ برای سخنرانی در دانشگاه شیراز وارد این شهر شده بود در نزدیکی فرودگاه این شهر مورد حمله قرار گرفت.

ترک همدانی به خبرگزاری ایلنا گفت: «در جلسه اخیر دادگاه حمله به علی مطهری، متهمان در دفاع از خود ضمن معرفی آمر اصلی، در فراخوان نیروها برای تجمع در فرودگاه شیراز مرکز فرماندهی را مسئول دانستند.» او در مورد این که این مرکز متعلق به کدام نیروی نظامی بوده توضیح بیشتری نداد.

علی مطهری پیش از این به طور تلویحی نیروهای بسیج و سپاه را مسئول حمله به خود معرفی کرده بود و شواهد موجود درستی این گمانه‌زنی را تائید می‌کند. متهمانی که به عنوان عامل و آمر در دادگاه نظامی شیراز محاکمه شدند اعتراف کرده‌اند که در دعوت حمله‌کنندگان برای تجمع در محل حادثه نقش داشته‌اند اما تاکید می‌کنند که برای انجام این کار از "مرکز فرماندهی" دستور گرفته‌اند.

نایب رئیس مجلس در نشست روز شنبه حضور نداشت. او در نامه‌ای خطاب به رئیس دادگاه نوشته که علاقمند به شرکت در این جلسه بوده اما برخی مشغله‌های، از جمله برنامه سفر مانع این کار شده است.

مطهری در نامه به رئیس دادگاه نوشت: «علت شکایت اینجانب از آمران حادثه شیراز این بوده که این گونه حوادث تکرار نشود و این افراد ابزار دست دوستان نادان انقلاب قرار نگیرند و خود فکر و اندیشه خویش را به کار بیندازند و بفهمند که راه دفاع از انقلاب این گونه کارها نیست بلکه آزادی دادن به افکار مخالف و پاسخ دادن به شبهات است.»

نماینده تهران در مجلس می‌گوید از کسانی که به عنوان دستور دهندگان حمله به او در شیراز محاکمه می‌شوند انتظار دارد که آمر اصلی را معرفی کنند. مطهری با اشاره به این که آمر اصلی را "همه می‌شناسیم و ارتقاء پیدا کرد" به قاضی دادگاه اعلام کرده که برای حفظ آبروی این فرد او را معرفی نمی‌کند و از او شکایت نخواهد کرد.

مطهری گفته است که اگر متهمان آمر اصلی را در دادگاه معرفی کنند مسئله رضایت دادن و پس گرفتن شکایت علیه آنها را بررسی خواهد کرد. شش متهم این پرونده اردیبهشت امسال ادعا کرده بودند که دستور حضور در فرودگاه شیراز را "از یک فرد ناشناس از تلفنی مخصوص" دریافت کرده‌اند.

ترک همدانی به ایلنا گفت: «به‌نظر می‌رسد از آنجا که شرط آقای مطهری محقق شده است، نسبت به مابقی متهمان رضایت دهند اما از آنجا که علاوه بر شاکی خصوصی، مدعی‌العموم هم از آنها شکایت کرده، رضایت موکل بنده فقط در صورت متهم شناخته شدن این‌ها از اسباب تخفیف مجازات بوده و می‌تواند موثر باشد.»

مطهری در گزارشی که درباره حادثه شیراز نوشته خاطر نشان می‌کند که نزدیک فرودگاه این شهر سی چهل نفر به خودروی حامل او حمله کرده و آن را با سنگ و آجر هدف قرار داده‌اند. او می‌افزاید این افراد به گاز فلفل هم مجهز بوده‌اند و "ظاهرا به قصد کشتن یا ناقص کردن آمده بودند".

ترک همدانی چندی پیش به روزنامه شرق گفته بود که شش متهم حمله به موکلش افراد نظامی و از "مسئولان یک نهاد" بوده‌اند. آذر ماه سال پیش نیز پس از لغو یک سخنرانی مطهری در مشهد، علیرضا رشیدیان، استاندار خراسان رضوی، اعلام کرد که این کار به حکم دادستانی و بر اساس نامه‌ای از اطلاعات سپاه پاسداران انجام شده است. سپاه دخالت در این ماجرا را تکذیب کرد.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy