Sunday, Sep 3, 2017

صفحه نخست » ژاپن: زلزله کره شمالی ناشی از آزمایش اتمی بوده است

north_korea11.JPGدو زلزله یکی در ‌سحرگاه روز یک‌شنبه ۳ سپتامبر و دیگری ساعت ۱۳ و ۴۰ دقیقه به وقت محلی کره شمالی را لرزاند. دولت ژاپن تأیید کرده که این زمین‌لرزه‌ها ناشی از ششمین آزمایش اتمی کره شمالی بوده است.

سحرگاه روز یک‌شنبه ۳ سپتامبر (۱۲ شهریور) به وقت محلی زلزله‌ای کره شمالی را لرزاند. مرکز زلزله‌شناسی آمریکا شدت این زلزله را ۵/۶ و مرکز زلزله‌شناسی چین آن را ۶/۳ ریشتر اعلام کرده‌اند. مرکز زلزله‌شناسی چین عمق این زمین‌لرزه را صفر اعلام کرده و آن را احتمالا ناشی از یک آزمایش اتمی ارزیابی کرده است.
ساعت ۱۳ و ۴۰ دقیقه نیز زلزله‌دیگری به قدرت ۴/۶ ریشتر در نزدیکی یک سایت اتمی کره شمالی به وقوع پیوست.
اما تارو کونو، وزیر خارجه ژاپن اعلام کرده که این لرزه‌ها ناشی از ششمین آزمایش هسته‌ای کره شمالی بوده است. وزیر دفاع این کشور نیز گفته حداقل سه جت جنگی برای این آزمایش‌های اتمی به پرواز درآمده‌اند.
دولت کره جنوبی در حال بررسی این موضوع است که آیا این زمین‌لرزه‌ها نتیجه یک آزمایش اتمی بوده یا نه. دفتر ریاست جمهوری در سئول گفته در گذشته نیز فعالیت‌های لرزه‌ای از این نوع ثبت شده بود، پیش از آنکه ثابت شود نتیجه آزمایش اتمی بوده است.

*****

کره شمالی آزمایش یک بمب هیدروژنی را تایید کرد

کره‌شمالی در بیانیه‌ای که از تلویزیون رسمی این کشور پخش شد، انجام ششمین آزمایش هسته‌ای را تایید کرد و آن را موفقیت آمیز خواند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری یونهاپ در این بیانیه آمده است: کره شمالی با موفقیت یک بمب هیدروژنی را آزمایش کرده است.

بر اساس اعلام مقامات پیونگ‌یانگ این بمب هیدروژنی قابلیت بارگذاری بر روی موشک‌های جدید بالستیک بین‌ قاره‌ای را دارد.

تلویزیون کره شمالی گفت آزمایش این بمب هیدروژنی به دستور کیم جونگ اون انجام شد و یک "موفقیت کامل" و "گامی معنادار" در جهت تکمیل برنامه تسلیحات هسته‌ای کشور بوده است.
در پی این امر کره جنوبی ضمن محکوم کردن این آزمایش موشکی از شورای امنیت سازمان ملل خواست تا جلسه‌ای فوری تشکیل دهد.

چین نیز انجام این آزمایش را به شدت محکوم کرد.

سئول اعلام کرد که در صدد اجرای شدیدترین تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل علیه کره شمالی برای انزوای کامل این کشور است.

کره جنوبی همچنین گفت که در نظر دارد قوی‌ترین سلاح‌های تاکتیکی آمریکا را برای دفاع از خود مستقر کند.

مون جائه این، رئیس جمهور کره جنوبی گفته است که کشورش هرگز اجازه نخواهد داد که کره شمالی به پیشبرد تکنولوژهای موشکی و هسته‌ای خود ادامه دهد.

ژاپن نیز اعلام کرده لرزه‌هایی که پس از این آزمایش در کره شمالی ثبت شده نشان دهنده این است که این آزمایش حداقل ۱۰ بار قوی‌تر از آزمایش‌های قبلی بوده است. آزمایش هسته‌ای قبلی بنا به تخمین کارشناسان حدود ۱۰ کیلوتن قدرت داشت.

آژانس آب و هوایی کره جنوبی با تایید "بسیار قوی" بودن این آزمایش هسته‌ای اعلام کرده، احتمالا قدرت این انفجار ۵۰ تا ۶۰ کیلو تن یعنی پنج تا شش برابر قوی‌تر از پنجمین آزمایش هسته‌ای کره شمالی در سپتامبر گذشته بوده است.

رویدادهای امروز

صبح امروز، جهان در شرق دور با آزمایش هسته‌ای کره شمالی و زمین‌لرزه‌های ناشی از آن از خواب پرید.

دستکم دو زمین لرزه به بزرگی ۵.۶ و ۴.۶ ریشتر توسط دستگاه‌های لرزه‌نگاری ژاپن، چین و کره جنوبی ثبت شد و همین امر احتمال وقوع یک آزمایش هسته‌ای دیگر از سوی کره شمالی را قوت بخشید.

ساعاتی پیش از این کره شمالی از ساخت یک بمب هیدروژنی جدید خبر داده بود که قابلیت نصب بر روی موشک‌های بالستیک بین قاره‌ای را دارد.

بنابر گزارش خبرگزاری رویترز، در ناحیه‌ای در شمال کره شمالی که مرکز آزمایش‌های هسته‌ای این کشور در آن واقع است، زمین لرزه‌ای به قدرت ۵.۶ ریشتر و سپس ۴.۶ ریشتر ثبت شد.

در پی این رویدادها تارو کونو، وزیر امور خارجه ژاپن، در اظهاراتی که پس از یک جلسه اضطراری ایراد می‌کرد، گفت: پس از انجام بررسی‌های لازم، به این نتیجه رسیده‌ایم که آن لرزه‌ها ناشی از یک آزمایش هسته‌ای بوده است.

پیشتر شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن در سخنانی انجام یک آزمایش هسته‌ای دیگر از سوی کره شمالی "غیر قابل قبول" خوانده بود.

همچنین گزارش شده است که نخست‌وزیر ژاپن با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا از طریق تلفن تماس گرفته است.

در عین حال و به گزارش خبرگزاری رویترز، شورای امنیت ملی کره جنوبی برای بررسی این رخداد جلسه اضطراری تشکیل داد.

ساعاتی قبل از آزمایش هسته‌ای امروز، کره شمالی اعلام کرد که کیم جونگ اون، رهبر این کشور، از یک کلاهک هسته‌ای هیدروژنی قابل نصب روی موشک قاره‌پیما بازدید کرده است.

خبرگزاری رسمی حکومت کره شمالی (کی‌سی‌ان‌ای) گفت: "همه اجزای بمب هیدروژنی در داخل کشور تولید شده است."

کره شمالی تا به حال به پنج آزمایش هسته‌ای دست‌ زده است. این کشور در جریان آزمایش چهارم دستیابی به یک بمب هیدروژنی را اعلام کرد.

این در حالیست که برخی ناظران تردید دارند پیونگ یانگ به یک بمب هیدروژنی دست پیدا کرده باشد.

ادعای امروز کره شمالی مبنی بر نصب کلاهک هیدروژنی روی موشک قاره پیما هنوز توسط منابع مستقل تایید نشده است.

در بمب‌های هیدروژنی از همجوشی هسته‌ای برای ایجاد انفجاری بسیار قوی تر از یک بمب اتمی ساده استفاده می‌شود. بمب هیدروژنی حجم زیادی ندارند و در کلاهک موشک‌های بالستیک جای می‌گیرد.

کره شمالی همچنین اخیرا دست به یک آزمایش موشکی زد که طی آن یک فروند موشک بالستیک از فراز خاک ژاپن عبور کرد. شورای امنیت سازمان ملل متحد به اتفاق آرا آن اقدام را محکوم کرد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، در واکنش به آن آزمایش و خطاب به پیونگ یانگ هشدار داده بود: "همه گزینه‌ها روی میز است."

قبل از وقوع این زمین‌لرزه کیم جونگ اون رهبر کره شمالی اعلام کرده بود که کشورش به یک نوع کلاهک هیدروژنی قابل حمل بر موشک‌های قاره‌پیما دست یافته است.
رهبر کره شمالی در جریان دیدارش از یک مرکز دولتی سلاح‌های اتمی یک نوع بمب هیدروژنی را بازدید کرده بود که قابل سوار شدن بر موشک‌های قاره‌پیماست. اگر این خبر صحت داشته باشد، این انستیتوی تولید سلاح اتمی بدین ترتیب توانسته است خواست حزب کارگر در دستیابی به سلاح اتمی را برآورده سازد. این خبر از سوی منابع مستقل تایید نشده است.
نخست‌وزیر ژاپن شینزو آبه پیش از این گفته بود در صورتی که ثابت شود کره شمالی یک آزمایش اتمی دیگر انجام داده است، ما باید به شدت و با قدرت اعتراض کنیم. او این اقدام پیونگ‌یانگ را غیر قابل قبول دانسته است.

بر اساس این گزارش که رسانه‌ها در روز یک‌شنبه منتشر کرده‌اند، پیشرفت کنونی کره شمالی نتیجه اولین آزمایش بمب هیدروژنی این کشور در ژانویه سال گذشته است.
در صورتی که آزمایش جدید اتمی کره شمالی تایید شود، این تحریک‌آمیزترین اقدام پیونگ‌یانگ از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ در آمریکا خواهد بود. ترامپ پیشتر گفته بود که برای بازداشتن رهبر کره شمالی از برنامه اتمی و موشکی‌اش "عملیات نظامی" منتفی نیست. رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین از "آتش و خشم" سخن گفته بود و این تهدید نگرانی‌ها درباره یک درگیری مسلحانه در آسیای شرقی را دامن زد.

پیشرفت بزرگ کره شمالی در تولید سلاح اتمی
مونتاژ کلاهک بمب هیدروژنی بر موشک‌های قاره‌پیما یک پیشرفت بزرگ در صنعت موشکی و اتمی کره شمالی است. این کشور پیشتر توانسته بود کلاهک انفجاری را تا حدی کوچک کند که قابل سوار شدن بر یک موشک باشد. پیونگ‌یانگ به دلیل همین آزمایش‌ها تحت تحریم‌های بین‌المللی قرار دارد.
قدرت انفجاری بمب هیدروژنی چندین برابر بمب اتمی معمولی است. کره شمالی پیشتر آمریکا و کره جنوبی را تهدید به حمله اتمی کرده بود.
عکس‌هایی که از بازدید کیم جونگ‌اون از مرکز تولید سلاح اتمی منتشر شده او را در کنار رهبران بلندپایه حزب کارگر دورتادور یک مخزن گرد نقره‌ای نشان می‌دهد که احتمالا کلاهکی است که بر موشک سوار می‌شود. او گفته به "قدرت شکست‌ناپذیر" نیروهای هسته‌ای کشورش افتخار می‌کند.
به گفته مقامات رسمی این کلاهک جدید می‌تواند از ده‌ها تا صدها تن مواد انفجاری را حمل کند.
هفته گذشته کره شمالی یک موشک میان‌برد را آزمایش کرد که بر فراز خاک ژاپن به پرواز درآمد. این کشور در ماه ژوئیه نیز دو آزمایش بر روی موشک‌های قاره‌پیما انجام داده بود.
شورای امنیت سازمان ملل پس از آزمایش موشک‌های قاره‌پیما سخت‌ترین تحریم‌های اقتصادی را علیه پیونگ‌یانگ اعمال کرد.
کره شمالی تا کنون بارها اعلام کرده که قادر به ساخت سلاح اتمی در اندازه‌ای است که می‌تواند بر موشک سوار شود. ژانویه سال گذشته نیز این کشور آخرین آزمایش اتمی‌اش را انجام داد که در آن یک بمب هیدروژنی را آزمایش کرد، هرچند که در خارج از کره شمالی دراین باره که پیونگ‌یانگ واقعا یک بمب هیدروژنی داشته باشد تردید وجود دارد.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy