Tuesday, Sep 5, 2017

صفحه نخست » پوتین: کره شمالی حاضر است علف بخورد اما برنامه اتمی‌اش را کنار نگذارد

1d52599855a456_small.jpgبی بی سی - در حالیکه کره جنوبی خواستار تقویت حضور نظامی آمریکا به منظور مقابله با حمله احتمالی کره شمالی شده است، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه درگیری نظامی بین دو طرف را فاجعه‌بار توصیف کرده است.

رئیس جمهوری روسیه که برای شرکت در یک نشست اقتصادی به چین سفر کرده، در سخنانی در روز سه‌شنبه، ١٤ شهریور (٥ سپتامبر)، از افزایش خطر درگیری نظامی در شبه‌جزیره کره ابراز نگرانی کرد و گفت که جنگ بین دو طرف "فاجعه‌ای در ابعاد جهانی" خواهد بود و "تلفات عظیم انسانی" در پی خواهد داشت.

آقای پوتین آنچه را که "تشدید هیستری نظامی" در منطقه می‌خواند مورد انتقاد قرار داد و گفت که در شرایط کنونی، تبادل تهدید نظامی "بی‌معنی و خطرناک است." وی گفت که باید برای حل و فصل بحرانی که آمریکا و کره شمالی را به آستانه جنگ کشانده راه حلی دیپلماتیک یافت.

ولادیمیر پوتین آزمایش هسته‌ای اخیر کره شمالی را "تحریک آمیز" توصیف کرد اما گفت که از نظر روسیه، پافشاری ایالات متحده بر تشدید تحریم‌های اقتصادی سازمان ملل علیه کره شمالی "بی فایده و بی‌نتیجه" است زیرا رهبر کره شمالی احساس می‌کند که از سوی کشورهای غربی مورد تهدید قرار دارد.

رئیس جمهوری روسیه اظهار داشت که حکومت کره شمالی در برابر فشار اقتصادی دست از برنامه اتمی خود بر نمی‌دارد و افزود: "تا زمانی که رهبری کره شمالی احساس امنیت نکند، حاضر است علف بخورد اما برنامه اتمی خود را کنار نگذارد."

به گفته ولادیمیر پوتین، تشدید تحریم‌ اقتصادی صرفا شرایط مردم کره شمالی را بدتر خواهد کرد و به معنی قحطی بیشتر برای مردم و ویرانی اقتصادی آن کشور است بی آنکه بر عزم رهبر کره شمالی برای دستیابی به تسلیحات اتمی تاثیری داشته باشد.

رئیس جمهوری روسیه همچنین اتهام آمریکا را رد کرد که روابط گسترده اقتصادی آن کشور با کره شمالی منابع مالی لازم برای ادامه برنامه موشکی و هسته‌ای را در اختیار رهبری کره شمالی قرار داده است. وی گفت صادرات نفتی روسیه به کره شمالی بسیار ناچیز است و افزود که "در طول یک دوره سه‌ماهه، ما ٤٠ هزار تن نفت خام و مواد نفتی به آن کشور فروخته‌ایم که بسیار ناچیزاست." ولادیمیر پوتین گفت که هیچ مورد دیگری از ارسال نفت روسیه به کره شمالی وجود نداشته است.

براساس آمار سازمان گمرک روسیه، مبادلات تجاری این کشور با کره شمالی در سه ماهه آخر سال گذشته میلادی به کمتر از ٨٠ میلیون دلار رسید در حالیکه سه سال پیش، ارزش آن بیش از ١١١ میلیون دلار بود. در عین حال، در سه ماهه اول سال جاری، حجم مبادلات دو طرف به مراتب بیش از مدت مشابه سال پیش بود. بخش اعظم تجارت دو کشور شامل فروش نفت خام، زغال سنگ و فرآورده‌های نفتی روسیه به کره شمالی است.

روسیه در حال حاضر به خاطر سیاست دولت این کشور در جدا کردن شبه جزیره‌کریمه از اوکراین و حمایت از جدایی‌طلبان آن کشور با تحریم‌های کشورهای غربی مواجه است و اخیرا کنگره آمریکا به خاطر آنچه که مداخله روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آن کشور خوانده شده تحریم‌های جدیدی را علیه مقامات و موسسات روسی تصویب کرد.

اظهارات رئیس جمهوری روسیه در حالی منتشر می‌شود که ادامه برنامه هسته‌ای و موشکی کره شمالی و اظهارات تهدید آمیز آن کشور علیه کره جنوبی، آمریکا و متحدان آنان در منطقه با واکنش تند مقامات آمریکا و کره جنوبی مواجه شده است.مقامات نظامی کره جنوبی خواستار تقویت حضور نظامی ایالات متحده در این کشور شده و احتمال درخواست استقرار تسلیحات اتمی تاکتیکی آمریکایی در کشورشان را مطرح کرده‌اند.

کره شمالی گفته است که به تسلیحات پیشرفته اتمی و همچنین ابزار پرتاب آنها حتی تا خاک ایالات متحده دست یافته است. به گفته ناظران، حتی اگر این ادعا صحت نداشته باشد، احتمالا کره شمالی از توانایی هسته‌ای لازم برای هدف قرار دادن بخش هایی از خاک کره جنوبی، از جمله پایتخت واقع در پنجاه کیلومتری مرز دو کشور برخوردار است. آنان همچنین معتقدند که با توجه به زرادخانه وسیع تسلیحات متعارف کره شمالی، از جمله توپخانه و موشک‌های میان برد، و همچنین توانایی نظامی آمریکا و کره جنوبی، حتی یک جنگ غیرهسته‌ای نیز بسیار خسارت بار خواهد بود.

به گفته آنان، چنین جنگی احتمالا به انهدام تاسیسات حیاتی کره شمالی و نابودی نظام حکومتی آن کشور منجر خواهد شد اما پیش از آن، تلفات و خسارات قابل توجهی هم به کره جنوبی و اقتصاد این کشور وارد خواهد آمد و در شرایط کنونی اقتصادی جهان، چنین واقعه ای تبعات نگران کننده‌ای خواهد داشت. همچنین، فقر و عقب ماندگی اقتصادی کره شمالی به معنی آن است که در پایان چنین جنگی، تامین نیازهای مادی مردم آن کشور حتی در پائین‌ترین سطح عمدتا بر دوش کره جنوبی خواهد بود که برای سال‌ها رشد اقتصادی آن کشور را تهدید خواهد کرد. در همانحال، در بلند مدت وحدت احتمالی دو کره تحت یک نظام دموکراتیک می‌تواند به ظهور یک ابرقدرت اقتصادی، سیاسی و حتی نظامی در منطقه منجر شود و توازن کنونی را به زیان چین و روسیه مختل کند.

روسیه و به خصوص چین حامیان اصلی کره شمالی محسوب می‌شوند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy