Thursday, Sep 7, 2017

صفحه نخست » پس از آیت‌الله سیستانی، مقتدی صدر نیز نماینده خامنه‌ای را نپذیرفت

1d1117hkqqq_small.jpgکیهان لندن - مقتدی صدر رهبر معنوی جریان پر نفوذ صدری‌های شیعه در عراق روز سه شنبه ۵ سپتامبر ۲۰۱۷ حاضر به ملاقات شاهرودی فرستاده علی خامنه‌ای رهبر ایران نشد.

به گزارش «ارم نیوز» به نقل از یکی از رهبران جریان صدری‌ها، مقتدی صدر در توضیح دلیل نپذیرفتن فرستاده علی خامنه‌ای رهبر ایران به عراق، گفت: «فرستاده خامنه‎ای یک پروژه فرقه‌گرایانه برای هدف قرار دادن وحدت عراق با خود حمل می کند. این پروژه فرقه‌گرایانه و به زیان منافع ملی عراق است».

در همین حال امیر الکنانی عضو فراکسیون «الاحرار» وابسته به جریان صدری‌ها در پارلمان عراق، روز سه شنبه در مصاحبه‌‌ای گفت: «دخالت‌های رژیم ایران در امور سیاسی عراق به زیان منافع ملی این کشور است به همین دلیل مقتدی صدر حاضر به پذیرفتن فرستاده خامنه‌ای نشد».

الکنانی رژیم ایران را متهم کرد که تلاش می‌کند عراق را به سوی اختلافات داخلی و سنگربندی‌های فرقه‌گرایانه سوق دهد.

وی افزود: «سفر شاهرودی برای عراق چیز جز یک پروژه تکمیلی از طرح فرقه گرایانه‌ای نیست که شش ماه پیش ایران با پیشنهاد متحد کردن شیعیان تحت عنوان ائتلاف «خانه شیعه» مطرح و تلاش ‌کرد تا عراقی‌ها را به جان هم بیندازد؛ نماینده خامنه‌ای حالا هم چیزی برای عراقی‌ها به ارمغان نیاورده است».

الکنانی اظهار داشت: «ایران هیچ پروژه‌ای که به نفع عراق باشد در دست ندارد. رژیم ایران به دنبال ایجاد سنگربندی‌های فرقه‌ای در عراق است؛ سنگر فرقه‌گرایانه بر اساس شیعه‌گری که در مقابل آن سنگربندی بر اساس سنی‌گری و قوم‌گرایی کُردی ایجاد شود و با این وضعیت عراق برای همیشه در بحران، جنگ و خونریزی غوطه‌ور باشد. عراقی‌ها دیگر از فاز طرح‌های فرقه‌گرایانه و زیان‌های ناشی از آن به تنگ آمده‌اند و حاضر نیستند پروژه‌ جدید تهران را بپذیرند.»

عضو جریان صدری‌ها گفت: «دخالت‌های ایران به نفع مردم عراق که تصمیم گرفته‌اند تا از مرزبندی‌های فرقه‌ای رهایی یابند، نیست. انتخابات پارلمانی عراق امری داخلی و به ملت عراق مربوط است و هیچ ربطی به رژیم ایران ندارد».

الکنانی گفت: «ایران اگر صادق باشد در طرح‌های توسعه و سرمایه‌گذاری اقتصادی و مبارزه با تروریسم در عراق طرح ارائه دهد نه طرح و پروژه فرقه‌گرایانه. بعید می‌دانم مقتدی صدر نظرش را تغییر دهد و شاهرودی را بپذیرد.»

پیش از مقتدی صدر آیت‌الله سیستانی نیز حاضر نشد فرستاده خامنه‌ای را ملاقات کند.

سیستانی مرجع عالی شیعیان عراق، روز دوشنبه محمود هاشمی شاهرودی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و فرستاده ویژه علی خامنه‌ای به بغداد را به حضور نپذیرفت.

خبرگزاری‌های عراق از جمله «الغد پرس» به نقل از منابع مطلع گزارش دادند که سیستانی با دیدار با محمود هاشمی شاهرودی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران که در حال حاضر در عراق بسر می‌برد، مخالفت کرد.

این منابع افزودند: «شاهرودی در جریان سفرش به شهر نجف، خواستار ملاقات با سیستانی شد، اما سیستانی با این درخواست مخالفت کرد.»

این گزارش اشاره‌ای به دلیل مخالفت آیت‌الله سیستانی با دیدار با هاشمی شاهرودی نکرده است. اما منابع نزدیک به جریان صدری‌ها می‌گویند شاهرودی طرحی شامل «منویات» بیت رهبری برای نوع حکومت و ائتلاف‌ شیعیان عراق برای عراقی‌ها ارائه داده است و از آنجا که وابستگان جمهوری اسلامی از قبیل نوری المالکی و الاعرجی و غیره هم پرونده‌های سنگینی در فساد مالی، دزدی و اختلاس اموال عمومی در عراق دارند، شیعیان این کشور دیگر حاضر به ائتلاف با آنها و برآورده کردن «منویات» ولی فقیه در تهران نیستند.

گفتنی است بر اساس گزارش سال ۲۰۱۳ سازمان ملل، دولت نوری المالکی که مهم‌ترین متحد جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌رود به عنوان فاسدترین دولت جهان معرفی شد. در زمان نوری المالکی داعش توانست بیش از یک سوم عراق را اشغال کرده و تا دروازه‌های بغداد پیشروی کند؛ اگر ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا نبود امروز بغداد در دست ابوبکر البغدادی بود.

*منبع: خبرگزاری ارم
*ترجمه: کیهان لندن

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy