Thursday, Sep 7, 2017

صفحه نخست » مسافران خارج از کشور ارز دولتی دریافت نمی‌کنند

arz.jpgدویچه وله ـ بانک مرکزی ایران تصمیم گرفته است که نرخ ارز مسافرتی را یکسان کند. به این ترتیب از این پس مسافران باید تمامی ارز مورد نیاز خود را از طریق بازار آزاد و بانک‌ها تامین کنند.

به گزارش رسانه‌های ایران بانک مرکزی پرداخت ارز مسافرتی را از لیست دریافت‌کنندگان ارز دولتی حذف کرده است.


تا کنون وضع به این گونه بود که گروه‌های خاصی، از جمله دانشجویان، دست اندرکاران واردات و صادرات، نیازمندان به درمان و همچنین مسافران عادی می‌توانستند یک بار در سال مبلغ ۳۰۰ دلار را با نرخ مبادله‌ ارز از مرکز مبادلات ارزی تهیه کنند. حالا اما این مقررات تغییر کرده و پرداخت ارز مبادله‌ای به مسافران ملغی شده است.



خبرگزاری ایسنا در گزارشی در این باره به "دو دلیل" اشاره کرده است؛ یکی این که ظاهرا به باور کسانی که این تصمیم را گرفته‌اند «مسافران خارجی عمدتا توانایی تامین ارز لازم را نیز دارا بوده و نیاز چندانی به دریافت ارز مبادله‌ای نداشته‌اند.» دوم این که با حذف ارز مسافرتی «تفاوت قیمت خاصی برای دریافت‌کنندگان اتفاق نمی‌افتد.»


در حال حاضر نرخ دلار در بازار حدود ۳۸۷۰ تومان و در مرکز مبادلات ارزی حدود ۳۳۳۰ تومان است که تفاوت قیمت آن می‌شود حدود ۵۴۰ تومان. ایسنا با اشاره به همین اختلاف بها می‌نویسد، بنا بر این تفاوت قیمت خرید ۳۰۰ دلار از بازار و مرکز مبادلات ارزی حدود ۱۶۰ هزار تومان خواهد شد که "برای مسافران خارجی قابل توجه نیست."


علت دوم این است که چون از مدتی قبل به برخی کالاهای دیگر ارز مبادله‌ای اختصاص داده نمی‌شد، کنار گذاشتن ارزهای مسافرتی در حقیقت قدمی خواهد بود در راستای سیاست یکسان‌سازی نرخ و پس از این تمامی ارزها با یک نرخ در بازار آزاد توزیع می‌شود.


این مقررات از پنج روز دیگر یعنی از ۲۰ شهریور (۱۱ سپتامبر) به اجرا گذاشته می‌شود. ناگفته نماند که در حال حاضر تامین ارز برای زائران از این مقررات استثناء شده است.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy