Thursday, Sep 7, 2017

صفحه نخست » تاکید آمریکا و کویت بر اتحاد شورای همکاری خلیج فارس علیه تهدید ایران

15zaq554ujum_small.jpgصدای آمریکا - وزیر خارجه ایالات متحده در نشست خبری مشترک با همتای کویتی خود در واشنگتن، جزئیات گفت‌وگوهای هیئت‌های عالیرتبه دو کشور در روز پنجشنبه و جمعه را تشریح کرد. در بخشی از این سخنان، آقای تیلرسون گفت که آمریکا و کویت بر اتحاد کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس برای مقابله با چالش های منطقه ای از جمله ایران، تاکید دارند.

رکس تیلرسون که روز جمعه ۱۷ شهریور میزبان وزیر خارجه کویت بود، گفت: ما همچنین رهبری امیر کویت در تلاش های جاری به منظور رفع اختلافات در میان برخی اعضای شورای همکاری خلیج فارس، از جمله مصر، را به رسمیت می شناسد. آمریکا و کویت هر دو بر اهمیت اتحاد در شورای همکاری به منظور مواجهه با چالش‌های منطقه، که یکی از آنها تهدید ایران است، تاکید دارند.

وی افزود: گفتگوهای استراتژیک با هیئت عالیرتبه کویتی روابط نزدیک ما را تعمیق می بخشد و ارتباطات بین مردم دو کشور را مستحکم‌تر می کنند و همکاری‌های عملی جهت ارتقای امنیت و رفاه هر دو ملت را تقویت می‌کند.

دولت کویت، کمتر از دو ماه قبل به ایران دستور داد از حضور دیپلماتیک در کویت بکاهد و پانزده دیپلمات از نوزده دیپلمات در سفارت ایران از جمله سفیر را از کویت اخراج کرد.

مقام های کویتی، دفاتر نظامی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران را در واکنش به آن چه که ارتباط با مراکز جاسوسی و ترور خوانده بودند، بستند.

کویت در ۲۵ ساله گذشته، متحد اصلی آمریکا در خاورمیانه بوده است و میزبان بیش از پانزده هزار نیروی نظامی آمریکاست. کویت نقش هدایت گری در تامین کمک های نوعدوستانه در منطقه داشته است.

توافق های آمریکا و کویت

وزیر خارجه آمریکا در این دیدار همچنین به توافق های بین دو کشور اشاره کرد و گفت: به عنوان نشانه ای صریح و روشن از مشارکت و روابط نزدیک ما، به توافق هایی رسیدیم که روابط بین ایالات متحده و کویت را تعمیق خواهد بخشید.

تیلرسون افزود: دولت‌های ما توافق کردند که توانایی نظامی کویت ارتقا یابد و گام بعدی در این راستا توافق فروش جنگنده‌های اف-ای-۱۸ (F/A-18) ساخت آمریکا خواهد بود. مدیر پلیس فدرال آمریکا (اف بی آی) و وزیر کشور کویت نیز توافقنامه‌ای را برای به اشتراک گذاری اطلاعات در زمینه مبارزه با تروریسم به امضا رساند که جنگ ما علیه تروریسم را تقویت خواهد کرد.

وزیر خارجه آمریکا افزود: مسئولان دو کشور همچنین در مورد کنترل های گمرکی و مرزی توافق کردند و بر مبنای آن اطلاعات مرتبط را با یکدیگر تقسیم می کنند که این نیز برای تلاش های ما در زمینه تامین امنیت بسیار حائز اهمیت است.

وی گفت: ایالات متحده و کویت همچنین امروز دو تفاهم نامه را امضا کردند؛ یکی تفاهم نامه آموزشی میان وزارت خارجه آمریکا و وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و آموزش عالی کویت، که به دانشجویان کویتی برای تحصیل در آمریکا کمک می‌کند و همکاری های مؤسسات آموزشی آمریکایی و کویتی را ارتقا می‌بخشد. تفاهم نامه دیگر بین وزارت بازرگانی آمریکا و مسئولان توسعه سرمایه گذاری مستقیم کویت به امضا رسید که هدف از آن ارتقای سرمایه گذاری های دو طرف در هر دو کشور است.

در بخش دیگری از سخنان، وزیر خارجه آمریکا گفت: ما از میزبانی کویت از نیروهای مسلح آمریکا را ارج می نهیم و از همکاری و کمک‌ آن کشور به تلاش های ارتش آمریکا جهت تامین امنیت منطقه و خود کشور کویت تقدیر می کنیم و از این که همکاری های امنیتی ما برای جلوگیری از تهدیدها رو به افزایش است خرسندیم.

دیدار روز پنجشنبه رهبران آمریکا و کویت

پیش از این روز پنجشنبه، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا میزبان امیر کویت بود، آقای ترامپ در این دیدار در پاسخ به سوال دیگری درباره اختلاف بین کشورهای عربی و قطر گفت من هر کمکی که بتوانم انجام می دهم، تا مشکل حل شود.

آقای ترامپ گفت پیشتر به پادشاه عربستان هم گفتم، اگر بتوانم به عنوان یک میانجی بین قطر و عربستان کاری بکنم، خوشحال می شوم. الان کویت در حال میانجیگری است و اگر نتوانست، من همینجا در کاخ سفید مسئله را حل می کنم.

چهار کشور عربستان سعودی، امارات، بحرین و مصر از سه ماه پیش ارتباط خود را با قطر قطع کردند و خواسته هایی مطرح کردند، از جمله قطع ارتباط با ایران و قطع کمک به گروههای که به اعتقاد این کشورها تروریستی هستند. قطر این خواسته ها را رد کرده است. کویت از زمان این اختلافات، نقش میانجی بین دو طرف را دارد.

دو رهبر همچنین به وضعیت سوریه اشاره کردند. آقای ترامپ گفت مهمترین هدف برای ایالات متحده در آمریکا بشار اسد نیست بلکه ما می خواهیم که تروریست های داعش را از بین ببریم و به پیروزی نزدیک هستیم.

رئیس جمهوری آمریکا تاکید کرد کشورهای منطقه با ما کمک کرده اند و موفقیتی که در این زمینه داشته ایم، به نسبت سالهای گذشته بی سابقه است.

«شیخ صباح الاحمد الجابر الصباح» امیر کویت نیز در اینباره گفت با حمایت آمریکا تا کنون موفقیت های زیادی صورت گرفته است.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy