Saturday, Sep 9, 2017

صفحه نخست » اولین گفت‌وگوی تلفنی امیر قطر با ولیعهد عربستان پس از آغاز بحران

Qatar_Saudi_Arabian_Flag.jpgسعودی: هرگونه گفت‌وگو با قطر تا زمان اعلام موضع صریح این کشور متوقف می‌شود

امیر قطر در تماس تلفنی با ولیعهد عربستان برای مذاکره اعلام آمادگی کرد. مقا‌م‌های عربستان ازاین پیشنهاد استقبال کردند، اما ساعتی بعد هرگونه تماس و مذاکره با قطر به صدور بیانیه‌ و اعلام موضوع رسمی از سوی این کشور موکول شد.

دبی- العربیه فارسی - یک مقام مسئول در وزارت امور خارجه سعودی اعلام کرد آن‌چه که خبرگزاری قطر منتشر کرده، هیچ ارتباطی با حقیقت ندارد.

به گزارش خبرگزاری رسمی سعودی (واس) این مقام مسئول افزود آن‌چه خبرگزاری قطر منتشر کرد، ادامه تحریف حقایقی است که مقام‌های این کشور در پیش گرفته‌اند و نشان از آن‌ دارد که مقام‌های قطری هنوز باور ندارند که سعودی آمادگی تسامح با تلاش‌هایشان به منظور دور زدن حقایق را ندارد.

این مقام مسئول سعودی ادامه داد که دلیل این سخنان، تحریف محتوای تماس تلفنی است که شاهزاده محمد بن سلمان از امیر قطر دریافت کرد آن هم دقایقی پس از پایان این مکالمه.

در این زمینه: [نخستین تماس قطر و عربستان سعودی بعد از بحران]

او افزود: «این تماس تلفنی با درخواست قطر و مطرح کردن خواست مذاکره این کشور با چهار کشور درباره درخواست‌هایشان صورت گرفت. تحریف صورت گفته نشان از آن دارد که قطر جدیتی برای مذاکره ندارد و به سیاست‌های غیر قابل قبول پیشین خود ادامه می‌دهد».

مقام مسئول در وزارت امور خارجه سعودی تاکید کرد: «پادشاهی عربی سعودی اعلام می‌کند که هر گونه مذاکره یا تماس با مقام‌های قطری را تا صدور بیانیه‌ای صریح از سوی این کشور که در آن موضع خود را اعلام کند، متوقف می‌کند. همچنین مواضع قطر باید علنی و مطابق تعهداتش باشد. سعودی اعلام می‌کند که هرگونه بازی چندگانه در سیاست‌های قطر، هیچ کمکی به اعتمادسازی لازم برای مذاکره نمی‌کند».

شایان ذکر است که شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر، جمعه ۸ سپتامبر در تماس تلفنی با شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد، نایب رئیس شورای وزیران و وزیر دفاع سعودی، تمایل خود را برای نشستن پای میز مذاکره و بررسی خواسته‌های چهار کشور بایکوت کننده دوحه به گونه‌ای که منافع همگان حفظ شود، اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری رسمی سعودی (واس)، شاهزاده محمد بن سلمان در این گفت‌‌وگوی تلفنی، از ابراز تمایل امیر قطر استقبال کرد. قرار است جزئیات بیشتر هنگامی اعلام شود که پادشاهی عربی سعودی، با امارات متحده عربی، پادشاهی بحرین و جمهوری عربی مصر در این باره تفاهم کند.

چهار کشور محور مبارزه با تروریسیم در بیانیه‌ شامگاه پنجشنبه خود تاکید کردند که مذاکره با قطر بر سر خواسته‌های ارائه شده به این کشور، نباید با پیش شرط صورت گیرد. این بیانیه تاکید کرده که گزینه نظامی هیچ گاه برای حل بحران، مطرح نبود.

چهار کشور همچنین «از میانجی‌‌‌گری امیر کویت برای حل بحران و تلاش‌هایش برای بازگرداندن قطر به مسیر صحیح» تشکر کردند. این بیانیه افزود: «آن‌چه که امیر کویت از آمادگی قطر برای مذاکره بر سر خواسته‌های سیزده‌گانه اعلام کرد، تاکید بر این مساله است که مذاکره بر سر خواسته‌ها، نباید پیش شرطی داشته باشد».

ژوئیه گذشته شماری از کشورهای عربی و در راس آن‌ها پادشاهی سعودی، امارات متحده عربی، پادشاهی بحرین و جمهوری عربی مصر، تمام روابط خود را با قطر قطع کردند. این کشورها در بیانیه‌های جداگانه‌ای، قطر را به پشیتبانی از تروریسم متهم کردند. سعودی، امارات، بحرین و مصر، فهرستی از ۱۳ درخواست از قطر را ارائه داده بودند که کویت به عنوان میانجی در بحران این کشور، تسلیم مقام‌های دوحه کرده بود.

برای اجرای این خواسته‌ها ضرب‌الاجلی ۱۰ روزه تعیین شد که روز ۳ ژوئیه پایان یافت و طی این مدت، قطر پاسخ‌های خود به فهرست درخواست‌ها را تسلیم کویت کرد.

سامح شکری وزیر امور خارجه مصر چهارشنبه ۵ ژوئیه، با قرائت بیانیه چهار کشور عربی محور مبارزه با تروریسم، تاکید کرد که موضع چهار کشور، برپایه قوانین و میثاق‌نامه‌های بین‌المللی است و پاسخ قطر به خواسته‌های مطرح شده، منفی و بی محتوا بود.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy