Sunday, Sep 10, 2017

صفحه نخست » شکوری راد: داوری روحانی زود است

• سیاست ما تاکنون سهم‌خواهی از دولت نبوده است

• ما از دولت خواهیم پرسید که چگونه می‌خواهند بر مطالبات مردم تمرکز کنند

• نباید هیجانی و از سر ندانستن دلیل برخی تصمیمات و اقدامات، اعتماد اصلاح طلبان از روحانی را خدشه دار و سست کرد

Ali_Shakourirad.jpgاعتماد - گشایش فضای سیاسی به همت و تدبیر جریان اصلاحات در انتخابات سال ۹۲ و با روی کار آمدن دولت روحانی اگر چه برای احزاب هر دوجناح ثمرات مثبت داشت اما احزاب و نیروهای سیاسی جریان اصلاح‌طلب بیش از همه از آن بهره بردند. حزب اتحاد ملت ایران یکی از همین احزابی بود که در این شرایط توانست نامش را ثبت کند و در پی آن در حدود دو سال به حزبی اثرگذار در عرصه سیاست تبدیل شود. به خصوص که پس از انتخابات سال ۹۲ جریان اصلاح‌طلب توانست به معادلات قدرت بازگردد و در هر انتخابات نقشی کلیدی ایفا کند. ایفای این نقش کلیدی بدون احزاب قدرتمند اصلاح‌طلب چندان ممکن نبود. روز پنجشنبه نیز پس از گذشت حدود ۲ سال از آغاز حیات حزب اتحاد ملت ایران، سومین کنگره سراسری این حزب در مرکز همایش‌های امام علی برگزار شد. حزب اتحاد ملت ایران کنگره اول خود را دو سال پیش، پس از اخذ مجوز در سالن اجلاس سران، برپا کرد و کنگره دوم حزب نیز پس از اخذ پروانه شش‌ ماه پیش، به صورت درون تشکیلاتی و بدون تشریفات برقرار شده و سومین کنگره حزب در پایان یک دوره دو ساله فعالیت حزبی، به ضرورت اساسنامه و به منظور برگزاری انتخابات شورای مرکزی، هیات داوری و دبیرکل، برای یک دوره دو ساله دیگر برگزار شد. حضور چهره‌های برجسته و قدیمی اصلاح‌طلب از طیف‌های مختلف این جریان سیاسی در کنگره روز پنجشنبه توجه را جلب می‌کرد. چهره‌هایی همچون سعید حجاریان و بهزاد نبوی، به این مراسم اهمیتی دو چندان می‌داد. همچنین چهره‌هایی چون عبدالواحد موسوی‌لاری، عبدالله نوری، مصطفی تاجزاده و عبدالله رمضان‌زاده، محمدرضا خاتمی، محسن هاشمی، محمدجواد حق‌شناس، غلامرضا انصاری، مصطفی کواکبیان، حمیدرضا جلایی پور، ولی‌الله شجاع‌پوریان، ابراهیم اصغرزاده، فیاض زاهد، محمد کیانوش راد، محمود میرلوحی، فاضل میبدی، حسین کاشفی، جواد امام، فیض‌الله عرب سرخی، فرج‌الله کمیجانی، الهه کولایی، فاطمه راکعی، آذر منصوری، ابراهیم امینی، محسن میردامادی و اشرف بروجردی از دیگر میهمانان این مراسم بودند.

پیروزی جریان اصلاحات مرهون سنجش واقعی مطالبات مردم


علی شکوری‌راد، دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران سخنران این کنگره بود که ضرورت صحبت‌هایش را با اهمیت مشارکت فعال احزاب و شخصیت‌های اصلاح‌طلب و همگرایی و همکاری‌شان در پیروزی‌های بزرگ و معنادار اصلاح‌طلبان در چند سال اخیر آغاز کرده و از سرمایه اجتماعی اصلاح‌طلبان به عنوان مهم‌ترین عامل قدرت آنان یاد کرد. او در ادامه در خصوص فعالیت حزب متبوعش توضیح داد: حزب اتحاد ملت ایران اسلامی در دو سال گذشته توانست در کنار توسعه تشکیلاتی در مرکز و استان‌های کشور، به نقش موثر در جبهه اصلاحات دست یابد و علاوه بر آن در روند انتخابات سال‌های ۹۴ و ۹۶ فعالانه مشارکت کند. کارنامه حزب در این عرصه و فعالیت گسترده همه اعضا و هواداران مثبت و در خور توجه است و اکنون در تمام استان‌های کشور (به جز کرمانشاه) شورای مناطق و در ۱۵۴ شهرستان شورای حوزه (۵۰ حوزه دیگر در آستانه تشکیل) و در برخی از حوزه‌ها واحدهای حزبی نیز تشکیل شده‌اند.
دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران اسلامی همچنین بیان کرد: حزب در طول این مدت توانسته است با نهایت همگرایی و حسن همکاری در همه شوراها و نهادهای اصلاح‌طلبانه حضور داشته باشد و بدون هیچ‌گونه چشمداشتی خود را به خرد جمعی و کنش‌های مشارکتی ملتزم بداند و در انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان در سال ۹۴، در هماهنگی کامل با شورای عالی سیاستگذاری اول و به گونه انضمامی و ادغامی در آن به فعالیت پرداخت که حاصل آن، پیروزی چشمگیر در شرایطی ویژه بود که تیغ رد صلاحیت‌ها فرصت‌ها و امکانات مناسب را از ما و از همه اصلاح‌طلبان ستانده بود.
حزب اتحاد ملت ایران از آغاز تاسیس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان به عنوان نهاد وحدت بخش این جریان به همکاری با آن پرداخت. علی شکوری راد در این رابطه گفت: حزب در انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا در سال ۹۶ نیز در فرآیند انتخابات همکاری کاملی با شورای عالی سیاستگذاری دوم داشت و این‌بار در جریان تبلیغات انتخابات، ستادهای مستقل خود را نیز تشکیل داد و عملا بخش بزرگی از تبلیغات انتخابات را بر‌عهده گرفت. پیروزی بزرگ و معنادار سیاسی، در انتخابات سال ۹۶، حاصل درک واقع‌بینانه و مشارکت فعال احزاب و شخصیت‌های اصلاح‌طلب و همگرایی و همکاری نزدیک آنها با همدیگر و نیز همراهی و هماهنگی ستاد انتخابات رییس محترم جمهور و مشارکت فراگیر ملی بود.
وی خاطرنشان کرد: در هر دو انتخابات، محوریت و نقش اثرگذار حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد خاتمی در هدایت و انسجام بخشی جریان اصلاح‌طلب و آثار بی‌بدیل پیام‌های ایشان در ترغیب عموم جامعه آن هم در نهایت محدودیت، برجسته و چشمگیر است. «گفتمان خاتمی» به هر دو انتخابات رنگ و جلوه‌ای ویژه داد و رویکرد اصلاح‌گرانه را به مبنای داوری و مشارکت در انتخابات تبدیل کرد.
دبیرکل حزب اتحاد ملت با اشاره به اینکه شعارها و خواسته‌های اصلاح‌طلبانه ملت بر همه اجتماعات انتخاباتی غلبه کرد و رفع حصر از بزرگان و دلسوزان انقلاب به عنوان شاخص‌ترین مطالبه مردمی در همه تجمعات، موجب همبستگی ملی و همدلی مردم با یکدیگر شد، گفت: در واقع پس از گذر از حوادث تلخ سال ۸۸ و انسدادهای سیاسی دوران احمدی‌نژاد، اصلاح‌طلبان توانستند به اعتبار موفقیت‌های انتخابات سال ۹۲ ریاست‌جمهوری و آثار مبارک همکاری موثر با جریان‌های اعتدالی و حتی اصولگرا که آهنگ دوری از افراطی‌گری و خشونت و بازگشت به عقلانیت و قانون را داشتند، تجربه دموکراتیک جدیدی را آغاز کنند که انتخابات سال ۹۴ و ۹۶ گام‌های بعدی آن بود.
شکوری راد در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: این گام‌ها رو به سوی گشودن مسیر جامعه به طرف گفت‌وگو، فعالیت مدنی و تقویت مردم‌سالاری بود. هر سه گام‌های پیروز در این سه مقطع، محصول یک درک و دریافت مشترک از وضعیت موجود و هدفگذاری قابل حصول بر مبنای آن است. دریافت مشترک از وضعیت موجود شامل درک درست تحولات و تغییرات و گرایش‌های جدید جامعه، سنجش واقعی خواسته‌ها و مطالبات مردم، برآورد دقیق نقش‌های گفتمانی و ظرفیت‌های تشکیلاتی اصلاح‌طلبان، ارتقای قابلیت‌های تعامل با اعتدالگرایان و اصولگرایان معتدل، حفظ انسجام و روحیه سیاسی و اتکا به پتانسیل همگرایی و اقدام مشترک در برابر جریان‌های سیاسی رقیب و نیز بهره‌گیری مناسب از امکانات در دسترس از جمله فضای مجازی و رسانه‌ای و قدرت شبکه‌ای بوده است.

توزیع متوازن قدرت در حاکمیت بشارت‌دهنده آزادی و امنیت


دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران معتقد است که انتخابات اگر چه هدف نیست اما ظرفی مناسب برای تقویت اندیشه‌ها، ساز و کارها و رفتارهای دموکراتیک است. دبیرکل حزب اتحاد ملت در ادامه بیان کرد: این رویکرد اگر چه گام‌به‌گام و تدریجی است اما نتایج و آثار راهگشایانه‌ای دارد. وی با تاکید بر اینکه توزیع قدرت به صورت متوازن در جامعه و حاکمیت امروز، بشارت‌دهنده آن شده است که آزادی و امنیت که گاه معارض یکدیگر تلقی می‌شوند، اینک در کنار هم تعریف و ضامن یکدیگر تلقی شوند، گفت: همه این دستاوردها را باید محصول افزایش حساسیت‌ها و مشارکت سیاسی عموم مردم دانست.

خود را صمیمی‌ترین و صادق‌ترین پیرو رهبری می‌دانیم


شکوری‌راد در ادامه سخنانش بیان کرد: تاکید مکرر و اصرار مقام معظم رهبری بر ضرورت افزایش مشارکت موثر مردم و فتوا و ابرام ایشان بر حق‌الناس دانستن رای مردم در انتخابات، اکنون این موضوع را به امری راهبردی در سیاست کلان جمهوری اسلامی ایران بدل کرده است و ما خرسندیم که در گشایش و ارتفاع این افق خود را صمیمی‌ترین و صادق‌ترین پیرو ایشان می‌دانیم. وی تصریح کرد: در جهان پر از خصومت و بی‌عدالتی امروز ما نمی‌توانیم منکر ضرورت برخورداری از سخت‌افزارهای بازدارنده باشیم. اما به خوبی می‌دانیم که جهان امروز به همان اندازه و بلکه بیش از آن مقدار که عرصه نزاع سخت‌افزاری باشد، عرصه رقابت‌های نرم‌افزارانه است. بدون تردید بارزترین این رقابت‌ها اصل و میزان و عیار مشارکت مردم بر سرنوشت و اداره کشور بر مبنای شاخص‌های پایدار و معنادار دموکراسی است. وی همچنین بیان کرد: اگر چشم‌اندازهای پیشرفت و توسعه کشور و افق‌های ملی، با مشارکت عمومی و بر اساس خواسته‌ها و مطالبات ملت ترسیم و تبیین شود، وفاق ملی برای دستیابی به آن ایجاد خواهد شد، طی مسیر به سوی آن افق‌ها با همراهی و هم‌پایی همگان سهل‌تر خواهد بود و سرانجام ملت ایران بر این مدار و معیار شاهد خوشبختی و رستگاری را در آغوش خواهد کشید و به آرامش و رضایتمندی دست خواهد یافت.
شکوری راد خاطرنشان کرد: ما راه اصلاحات را برگزیده‌ایم تا موانع مسیر مشارکت هر چه بیشتر ایرانیان را از پیش پا‌برداریم. اهداف اصلاح‌طلبانه ما ملی است و روش‌های‌ ما نیز در رسیدن به آن‌ اهداف اصلاح‌طلبانه و مسالمت‌جویانه است.
آنچه به عنوان گفتمان اصلاح‌طلبی از آن یاد می‌شود، ترکیب جدایی‌ناپذیر از آن اهداف با چنین روش‌هایی برای همه مردم است.
وی ابراز کرد: سیاست‌ورزی اصلاح‌طلبانه نه به سیطره تکصدایی می‌اندیشد و نه به حذف رقیب کمر می‌بندد. اهداف و روش‌های اصلاح‌طلبانه در برابر گرایش‌های رقیب صرفا مبتنی بر متقاعد کردن آنها به تمکین به قانون و دست برداشتن از روش‌های حذفی و انحصارطلبانه در عرصه قدرت است.
دبیرکل حزب اتحاد ملت در ادامه بیان کرد: واقعیت این است که اگر منصفانه و فراتر از سطح منازعات رایج سیاسی در سه دهه گذشته بخواهیم علت انزوا و کاهش نقش اجتماعی جریان‌های رقیب اصلاحات را بیابیم باید دلیل را در رویکردها و اقدامات حذفی آنها به هر بها و بهانه‌ای بجوییم. وضعیت امروزه آن جریان به واقع ناشی از کاربرد رانت سیاسی نظارت استصوابی برای حذف سازمان‌یافته و شبه‌قانونی رقبا از عرصه رقابت و تمسک به تفاسیر جناحی از قانون بوده است.

دوپینگ مکرر سیاسی جریان اصولگرا مهم‌ترین نقطه ضعف‌شان بود


شکوری‌راد همچنین معتقد است که آنچه جناح رقیب اصلاحات دیرزمانی گمان می‌کرد نقطه قوت و برگ برنده او در مصاف‌های سیاسی و انتخاباتی است امروز به وضوح تبدیل به اصلی‌ترین نقطه ضعف آنان شده است. وی گفت: دوپینگ مکرر سیاسی برای جریان محافظه‌کار عملا بدنی نحیف و چهره‌ای عبوس و خالی از جذابیت‌های سیاسی به جا گذاشته است امیدواریم که افراد و شخصیت‌های موثر در این جریان، آثار ۲۵ سال اعمال نظارت استصوابی را در میدان رقابت‌های سیاسی به درستی بررسی و برای اصلاح امر سیاست و رقابت در ایران اقدام و امکان رقابت‌های عادلانه قانونی را فراهم کنند. اصلاح‌طلبان رقیب خود و فرآیند رقابت را به رسمیت می‌شناسند و خواسته اولیه آنان این است که رقبا نیز آنها را به رسمیت بشناسند و فرآیند رقابت را پاس بدارند و از بین نبرند.
شکوری راد اظهار کرد: ما هنر سیاست‌ورزی را در این افق در درجه اول توسعه گفتمان اصلاحات می‌دانیم و در شرایطی که هنوز احزاب در جامعه به صورت کامل شکل نگرفته‌اند یا از فعالیت آنها ممانعت می‌شود فعالیت جبهه‌ای را امری ناگزیر و در عین حال بهینه برای این هدف می‌دانیم. در حال حاضر این وفاق اصلاح‌طلبانه وجود دارد که برای برداشتن قدم‌های بلند و موفق باید فعالیت جبهه‌ای داشت؛ جبهه‌ای متشکل از همه احزاب و اشخاص اثرگذار که ذیل راهبری معنوی یا تشکیلاتی حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد خاتمی فعالیت کنند، در این مقطع راهگشاست. به یاد آوریم که به ابتکار ایشان و با محوریت شورای مشورتی در سال ۹۲ و شورای عالی سیاستگذاری اول در سال ۹۴ و شورای عالی سیاستگذاری سوم در سال ۹۶ اصلاح‌طلبان توانسته‌اند سه گام بلند و پیروزمندانه بردارند. تجمیع تجربیات این سه دوره می‌تواند در فرصت مناسب باقیمانده تا انتخابات مجلس یازدهم در سال ۱۳۹۸ ساز و کار مناسب‌تر و پویاتری در عمل بیابد.
دبیرکل حزب اتحاد ملت در ادامه از حمایت بی‌دریغ اصلاح‌طلبان از روحانی در انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری گفت: این مساله در گام نخست پیروزی چشمگیری را در انتخابات به ارمغان آورد و در گام بعدی بر سرمایه اجتماعی اصلاح‌طلبان در جامعه افزود. اینک که همه مردم چشم انتظار کارآمدی این دولت در تحقق مطالبات هستند، مسلم است که تلاش برای به کارگیری نیروهای اصلاح‌طلب در سطوح مختلف دولت نشانه آشکاری است از اینکه به مطالبات اصلاح‌طلبانه مردم در انتخابات توجه شده است. وی ادامه داد: این تلاش در عین حال به معنای به کار نگرفتن سایر نیروها نیست. این تلاش یعنی استفاده از همه ظرفیت‌های ملی که متاسفانه در سال‌های اخیر مشمول حذف و انزوا شده‌اند.
شتاب‌زده نباید به قضاوت نشست؛ در این فرصت باید صبر کرد و دید نیروهای به کار گرفته شده چه عملکردی خواهند داشت. سیاست ما تاکنون سهم‌خواهی از دولت نبوده است. ما پیش و بیش از آنکه بخواهیم یا بپرسیم چه کسانی بر سر کار می‌آیند، می‌خواهیم و خواهیم پرسید که چگونه می‌خواهند بر مطالبات مردم تمرکز کنند و چگونه کارایی‌های خود و دستگاهای رسمی را در این امر نشان خواهند داد.
شکوری‌راد یادآور شد: برای مردم رای‌دهنده، رویکردها و عملکردها بسیار مهم‌تر از اشخاص‌اند. مردم اگر ببینند رویکردها و عملکردها اصلاح‌طلبانه و مثبت است، امید و اعتماد خود را از دست نمی‌دهند.

برای عبور از بحران‌ها و چالش‌ها نیازمند وفاق ملی هستیم


دبیرکل حزب اتحاد ملت همچنین بیان کرد: کشور برای عبور از بحران‌ها و چالش‌های کنونی نیازمند اتخاذ رویکردهایی است که بر وفاق و همدلی عمومی بیفزاید و زمینه را برای مشارکت عام در حوزه‌های اقتصاد و سیاست باز کند. ورود اخیر شورای عالی امنیت ملی به موضوع حصر از جمله رویکردهای موثر در این فرآیند است. رفع حصر یکی از مطالبات سراسری ملت در جریان تجمعات انتخاباتی بود و گشایش‌هایی که در هفته‌های اخیر پدید آمده است در صورت تداوم می‌تواند زمینه‌ساز افزایش اعتماد و سرمایه اجتماعی کشور شود. از همین جهت است که این روزها شاهد کارشکنی‌های افراط‌گرایان در این زمینه و تلاش آنان برای گره‌انداختن در هر گشایشی در این موضوع هستیم.
شکوری‌راد یادآور شد: جناب آقای روحانی طی چهار سال گذشته که اصلاح‌طلبان از او حمایت کرده‌اند، نشان داده است که مدیری مدبر و دوراندیش است. این اعتماد را باید حفظ کرد و نباید هیجانی و از سر ندانستن دلیل برخی تصمیمات و اقدامات، این اعتماد را خدشه‌دار و سست کرد. فراموش نکنیم در اواخر دوران اصلاحات نیز برخی از نیروها با برآورده نشدن بخشی از خواسته‌ها جهت‌گیری‌های اصلاحات را از یاد بردند و دستاوردها را انکار کردند. دیری نگذشت که برای آنان نیز معلوم شد که درخشان‌ترین دستاوردها در دوران پس از انقلاب مربوط به همان دوران اصلاحات بوده است و اگر در اواخر این دوره سند چشم‌انداز ۲۰ ساله تنظیم شد، اهداف شکوهمند آن واقع‌گرایانه و قابل دسترس بود، چنانچه دولت احمدی‌نژاد این مدار توسعه‌یافتگی را به صفر نزدیک نمی‌کرد.
وی با تاکید بر اینکه مسیری که تاکنون پیموده‌ایم درست بوده است و همین مسیر را باید ادامه بدهیم‌، گفت: توقف و بازماندن هر نیرو از این مسیر خسارت برای همه است. ما اگر وحدت خود را در راهی که آغاز کرده‌ایم از دست بدهیم دیگر قدرتی موثر نخواهیم داشت و به همین دلیل است که رقبای سیاسی و غیرسیاسی ما همه تلاش خود را کرده و می‌کنند که بین ما اختلاف بیندازند.
دبیرکل حزب اتحاد ملت اظهار کرد: ما در حزب اتحاد ملت ایران اسلامی به صراحت اعلام کرده‌ایم که اولویت‌ها برای ما به ترتیب اهداف و منافع ملی سپس اهداف اصلاح‌طلبانه و منافع مشترک جبهه اصلاحات و پس از آن اهداف و منافع حزبی و در نهایت به منافع اعضای حزب است در صورتی که مغایرتی با اهداف و منافع فوق نداشته باشد. ما هرگز منفعت اعضا را بر منفعت حزب و منفعت حزب را بر منفعت جبهه اصلاحات و منفعت جبهه اصلاح‌طلبان را بر منافع ملی ترجیح نخواهیم داد. شکوری‌راد با اشاره به اینکه نقد ما همیشه متوجه کسانی است که برای دستیابی به منفعت شخصی خود، از همه این سلسله مراتب عبور می‌کنند و نهایتا هم خود اعتبار و عزت خویش را از دست می‌دهند و هم هزینه‌های بسیاری بر دیگران بار می‌کنند، بیان کرد: اما هدف حزب اتحاد، در رویکرد حزبی‌اش، سازماندهی بخشی از اصلاح‌طلبان که مرام مشترکی را پذیرفته و اعلام کرده‌اند و گسترش کمی و کیفی تشکیلات خود است.

اقتدار احزاب اصلاح‌طلب را منطبق بر منفعت اصلاح‌طلبی می‌دانیم


دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران همچنین تاکید کرد: ما تقویت و اقتدار سایر احزاب اصلاح‌طلب را منطبق بر منفعت اصلاح‌طلبی می‌دانیم و آن را به نفع خویش نیز می‌پنداریم. به این سبب انتظار داریم که احزاب اصلاح‌طلب دیگر نیز از توسعه یافتن و قوی شدن حزب اتحاد احساس قدرت کنند و خدای ناکرده هیچگاه نگران نباشند.
وی تصریح کرد: رقابت مثبت و سازنده در میان احزاب اصلاح‌طلب بسیار پسندیده است، به معنای آنکه اگر دیدند حزب دیگری بیشتر و بهتر کار می‌کند، آنها تلاش کنند از او جلو بزنند. جلوگیری و منع دیگران از رشد برای اینکه عقب نمانیم، اخلاقی و شایسته نیست.
دبیرکل حزب اتحاد ملت در ادامه بیان کرد: ما به تجربه دریافته‌ایم که فعالیت حزبی عالی‌ترین وجه سیاست‌ورزی است و هیچ فرد سیاسی نباید از اینکه عضو حزبی نیست بر خود ببالد. فقدان سازماندهی و سازمان‌یابی در سیاست نقیصه است و نه فضیلت. سیاست‌ورزی نه به تنهایی نشستن پشت میز تصمیم‌گیری است و نه به محدود کردن کنش‌های سیاسی در صندلی‌های قدرت.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy