Sunday, Sep 10, 2017

صفحه نخست » در دیدار روحانی با اردوغان در قزاقستان چه گذشت؟

9xs3iiy8222000o0_small.jpgدویچه وله - حسن روحانی در دیدار با رئیس‌جمهور ترکیه در قزاقستان گفت، هر تغییری "در جغرافیا و مرزها، به ضرر ملت‌های منطقه خواهد بود". روسای جمهور ترکیه و ایران درباره مسلمانان روهینگیای میانمار هم رایزنی کردند.

یک روز بعد از این که رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه راهی قزاقستان شد رئيس‌جمهور ایران نیز در روز شنبه (۱۹ شهریور/ ۹ سپتامبر) عازم آستانه‌، پایتخت این کشور شد. حسن روحانی و اردوغان برای شرکت در نشست سران سازمان همکاری اسلامی در حوزه علم و فناوری به قزاقستان سفر کرده‌اند.

سازمان همکاری اسلامی در حوزه علم و فناوری روزهای شنبه و یکشنبه ۱۸ و ۱۹ شهریورماه نخستین نشست خود را به میزبانی قزاقستان در آستانه برگزار کرد. در نشست آستانه جایگاه علم و تکنولوژی جدید در میان کشورهای اسلامی هم بررسی شد.

در حاشیه این نشست روسای جمهور ایران و ترکیه با یکدیگر ملاقات کردند. روحانی در دیدار با اردوغان صریحا گفت که "هرگونه تغییر در جغرافیا و مرزها، به ضرر ملت‌های منطقه خواهد بود."

رایزنی اردوغان و روحانی بر سر مسلمانان میانمار

روحانی و اردوغان درباره وضعیت مسلمانان میانمار با یکدیگر تبادل نظر کردند. روحانی گفت که در میانمار فاجعه‌ای بزرگ در حال رخ دادن است و توقف سریع خشونت‌ها و جنایت علیه مسلمانان روهینگیا و رسیدگی فوری به وضعیت آسیب‌دیدگان و پناهجویان باید هدف جمعی سران کشورهای اسلامی باشد. رئیس‌جمهور ایران همچنین تاکید کرد همفکری و همکاری ایران و ترکیه در این زمینه می‌تواند بسیار مهم و تاثیرگذار باشد.

او افزود کشورهای اسلامی از جمله ایران و ترکیه باید به دنبال فشار بین‌المللی بر دولت میانمار برای توقف خشونت‌ها علیه مسلمانان باشند.

رشد تبادلات تجاری، محور گفت‌وگوها

یکی از محورهای اصلی گفت‌وگوهای روسای جمهور ایران و ترکیه بر سر توسعه مناسبات اقتصادی دو کشور بود. روحانی مناسبات اقتصادی دو کشور را در "بهترین وضعیت" توصیف کرد و گفت که "زمینه برای "تحرکی جدید" در روابط دو کشور فراهم شده است. رئیس‌جمهور ایران گفت: «باید در روابط ایران و ترکیه به‌ویژه در حوزه اقتصادی با توجه به توانمندی‌های دو کشور، یک جهش ایجاد کرد.»

نشست سران سازمان همکاری اسلامی در حوزه علم و فناوری در آستانه پایتخت قزاقستان

ترکیه و ایران سال‌هاست قصد دارند به‌رغم اختلافات سیاسی خود بر سر بحران سوریه، تبادلات تجاری خود را از ۱۰ میلیارد دلار در سال تا ۳۰ میلیارد دلار ارتقاء دهند اما تا به‌حال این امر عملی نشده است.

روحانی در دیدار با اردوغان اظهار امیدواری کرد تا با سفر آتی رئیس جمهور ترکیه به ایران و تشکیل "شورای‌ عالی همکاری راهبردی ترکیه و ایران"، در روابط دوجانبه و همکاری‌های دو کشور در مسائل منطقه‌ای هم تحرک ایجاد شود.

اردوغان: تمامیت ارضی کشورها مهم است

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه هم گفت که باید جهشی در رابطه با مناسبات اقتصادی دو کشور به‌وجود آید. او اضافه کرد: «با برداشته شدن تحریم‌های ایران، زمینه برای گسترش روابط مهیاتر از همیشه است. بانک‌های دو کشور به‌ویژه بانک‌های مرکزی باید موانع گسترش روابط و تعاملات بانکی به عنوان بستر گسترش تعاملات اقتصادی را هر چه سریع تر برطرف کنند.»

اردوغان در بخشی از سخنان خود در پاسخ به روحانی گفت که "در مبارزه با تروریسم ایران و ترکیه باید گام‌های مشترکی بردارند". اردوغان همچنین خاطرنشان کرد، مشکل سوریه نه از طریق نظامی بلکه از طریق دیپلماسی باید حل شود و "نباید اجازه داد قدرت‌های خارجی سوریه را به نفع خودشان سهم‌بندی کنند".

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy