Monday, Sep 11, 2017

صفحه نخست » عضو شورای شهر تهران: شهرداری تهران اجازه هزینه کردن در کربلا را نداشت

22o0868_small.jpgدویچه وله : ۱۵ میلیارد تومان هزینه شهرداری تهران برای برگزاری مراسم اربعین در کربلا بوده است. این در حالی است که بودجه مصوب شورای شهر تهران برای این کار ۵ میلیارد تومان بوده و قانونا شهرداری اجازه چنین هزینه‌ای را هم ندارد.

دعوا این بار بالاتر از جدال بین شهرداری و شورای شهر است. شورای شهر چهارم تهران به شهرداری اجازه داده که تا سقف ۵ میلیارد تومان برای برگزاری مراسم اربعین (چهلمین روز کشته شدن امام حسین) در کربلا که محل دفن امام سوم شیعیان است، هزینه کند.

این در حالی است که بر اساس بند ۱۰ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها، این نهاد اجازه هزینه کردن برای مراسم اربعین در کربلا را ندارد. این را حسن رسولی عضو شورای شهر تهران گفته است.

این بند از قانون شهرداری‌ها این اجازه را به این نهاد می‌دهد تا به اشخاص حقیقی و حقوقی هدیه بدهد و از آنها هدیه بگیرد. در حالی که آنگونه که اعضای شورای شهر تهران گفته‌اند، شهرداری بابت هزینه در کربلا از دولت تقاضای بودجه اضافه کرده است.

حسن رسولی گفته است: «شورای شهر پنجم را به ضدانقلاب‌بودن یا ضداربعین‌بودن متهم نکنید. شورای چهارم روز آخر کاری خود بودجه ستاد اربعین را به ١٠‌میلیارد تومان افزایش داد و در ابتدای این مصوبه به بند ١٠ ماده ٥٥ قانون شهرداری‌ها استناد شده است که شهرداری حق دارد به اشخاص حقیقی و حقوقی هدیه بدهد و از آنها هدیه بگیرد.»

او ادامه داد: «براساس اطلاعاتی که به دست ما رسیده، ‌سال گذشته هزینه واقعی که این ستاد (ستاد اربعین) متحمل شده، ۴۰‌ میلیارد تومان بود و مشخص نیست این هزینه چه مقدار جاری و چه مقدار به صورت تملک دارایی بوده است. من از فرماندار تهران تعجب می‌کنم که چرا با وجود تناقض‌ها و مغایرت‌های موجود در این مصوبه آن را تأیید کرده است؛ درحالی ‌که فرماندار مشهد به مصوبه اینچنینی در شهرداری شهر مشهد به حق اعتراض کرد.»

به گفته این عضو شورای شهر، وزیر کشور، شهرداری تهران را در ۸ کمیته عضو کرده است و ظاهرا عضویت شهرداری در این کمیته‌هاست که به این نهاد اجازه می‌دهد تا برای مراسم اربعین در کربلا هزینه کند.

این عضو شورای شهر تهران تصریح کرده که از این بابت به وزیر کشور تذکر خواهد داد.

هزینه‌ای اضافه بر بودجه تعیین‌شده برای پخش پتو و غذا

با همه این مناقشات، شهرداری تهران همین مصوبه مورد بحث را نیز رعایت نکرده و به جای ۵ میلیارد مصوب شورای شهر، سال گذشته برای مراسم اربعین در کربلا بر اساس مدارک کتبی، ۱۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان هزینه کرده است.

یک عضو سابق شورای شهر تهران به دویچه‌وله می‌گوید: «حوزه اختیارات شهرداری تهران مشخص است، این نهاد برای اداره شهر تهران است و نه جاهای دیگر. مردم تهران پولی را که به طرق مختلف به شهرداری پرداخت می‌کنند برای هزینه کردن در شهر خودشان است نه شهرها یا کشورهای دیگر. همینطور بودجه‌ای که شهرداری از دولت می‌گیرد برای هزینه کردن در تهران است چرا که خارج از این حوزه، شهرداری تهران نه وظیفه‌ای دارد و نه اختیاری.»

نکته قابل توجه دیگر ماجرا در اینجاست که این بودجه ظاهرا برای ساخت و ساز و نوسازی مدارس در عراق از سوی شهرداری تهران طلب شده اما به مصارف دیگری مثل پخش غذا و پتو برای زائران ایرانی رسیده است.

حجت نظری در ششمین جلسه شورای شهر تهران در این باره گفته: «در گزارش قبلی به ساخت و ساز و نوسازی مدارس در عراق اشاراتی داشته، ولی امروز اعلام کردیم ساخت و سازی در عراق انجام نمی‌شود.»

وی افزود: «با توجه به حضور ستاد بازسازی عتبات عالیات، آیا وظیفه شهرداری است برای اسکان هزینه کند یا خیر؟»

محمود حجتی یک عضو دیگر شورای شهر تهران می‌گوید، شهرداری امسال دوبرابر بودجه سال قبل را برای مراسم اربعین درخواست کرده و این نشان می‌دهد که هزینه‌ها رو به افزایش است.

احمد مسجدجامعی دیگر عضو شورای شهر تهران نیز به این موضوع اعتراض کرده و گفته است: «هزاران سال است که مردم در اربعین حسینی حضور پیدا می کنند، ولی نباید این حضور، از معنوی به مکانیکی تبدیل شود. سرویس‌های بهداشتی برای مراسم اربعین بسیار ضروری است، چرا که پتو، غذا و دیگر ملزمات در مراسم اربعین به وفور پیدا می‌شود.»

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy