Thursday, Sep 14, 2017

صفحه نخست » نگرانی سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل از تایید نشدن پایبندی ایران به برجام توسط ترامپ

58wswsd8u12sqk6_small.jpgصدای آمریکا - در حالیکه زمان سومین اعلام نظر دولت پرزیدنت ترامپ درباره پایبندی یا عدم پایبندی ایران به برجام نزدیک شده است، گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال تایید نشدن پایبندی ایران افزایش یافته است. دو گواهی پیشین پرزیدنت ترامپ به کنگره آمریکا، تبعیت ایران از بخش هسته‌ای برجام را مورد تایید قرار داده است.

آمریکا می‌گوید که تهران با ادامه فعالیت‌های بی‌ثبات کننده خود در منطقه و ادامه آزمایش‌های موشک بالستیک روح برجام را زیر پا گذارده است.

پرزیدنت ترامپ بارها طی دوران انتخابات ریاست جمهوری برجام را بدترین توافق دانسته است. از این رو احتمال می‌رود که این دوره گواهی پایبندی برای ایران صادر نکند.

توماس پیکرینگ معاون پیشین وزارت خارجه در دولت پرزیدنت بیل کلینتون و سفیر آمریکا در ملل متحد در دولت جرج بوش پدر، در گفتگو با بخش فارسی صدای آمریکا آینده اجرای برجام را تحلیل کرد.

او که ماه گذشته به همراه ۵۰ مقام عالی رتبه پیشین دولتی و امنیت ملی با امضای بیانیه‌ای از پرزیدنت ترامپ خواستار ادامه ماندن در برجام شد، در پاسخ به اینکه آیا نگران اعلام عدم پایبندی ایران در گواهی آتی است، گفت: «من خیلی نگرانم که در گواهی آتی عدم پایبندی ایران تایید شود. این مساله دو نتیجه به همراه خواهد داشت. اولا، ایران خود را در برابر نقض توافق توسط ایالات متحده خواهد دید. یعنی خود را رها یافته از محدودیتها اعمال شده توسط برجام خواهد یافت. یا اینکه ایران اجرای برجام را ادامه خواهد داد البته بدون مشارکت ایالات متحده و بنابراین این امر موجب ایزوله شدن آمریکا خواهد شد.»

او افزود: «هر دو فرض با خود نتایج ناخوشایندی به همراه خواهد داشت. مثلا منجر به درگیری بالقوه در منطقه خواهد شد.»

در بیانیه مقام‌های پیشین دولتی و امنیت ملی آمریکا که آژانس بین المللی انرژی اتمی باید به بازرسی از سایت‌های حساس ایران ترغیب و تشویق شود. اما ایران بارها چنین درخواست‌هایی را از سوی آمریکا برای بازرسی از سایت‌های نظامی را رد کرده است.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy