Friday, Sep 15, 2017

صفحه نخست » سیل انتقادات به پدیده‌ای به نام آمدنیوز

58wszx234e2sqk6_small.jpgایران وایر - «آمدنیوز» نام یک وب‌سایت و کانال‌ تلگرامی خبری است که این روزها اخبار منتشر شده از سوی آن حواشی بسیاری به دنبال داشته است. گردانندگان‌اش می‌گویند «افشاگری» می‌کنیم و منتقدان می‌گوید اخبار و مطالب بی‌پایه و حتی دردسرساز است. پر مخاطب‌تر از وب‌سایت اما کانال تلگرامی «آمدنیوز» است٬ کانالی با بیش از ۵۰۰ هزار عضو که روزانه ده‌‌ها پست در آن گذاشته می‌شود. این کانال علاوه بر اخباری که کاربران و روزنامه‌نگاران زیادی صحت آن‌‌ها را زیر سوال برده‌اند در خصوص روزنامه‌نگاران٬ فعالان سیاسی و اجتماعی و کاربران شبکه‌های اجتماعی هم اظهارنظرهایی دارد.

منابع مختلف می‌گویند اتهام تعدادی از روزنامه‌نگارانی که اخیرا دستگیر شده‌اند هم‌کاری با این رسانه عنوان شده است.

هفته‌ی گذشته شماری از روزنامه‌نگاران٬ فعالان مدنی و کاربران توییتر با هشتگ #آمدنیوز درباره‌ی این وب‌سایت که گردانندگانش می‌گویند نام‌اش از «آزادی٬ مبارزه و دموکراسی» می‌آید٬ سخن گفتند. مرتضی ناعمه روزنامه‌نگار با همین هشتگ نوشت: «#آمدنیوز کارش تند کردن فضاست برای دور کردن مردم از پیگیری مصلحانه مطالباتشون.» این روزنامه‌نگار همچنین نوشته: «این‌که به واسطه کثافت‌کاری #آمدنیوز عده‌ زیادی گرفتار بشن حال آدم رو بهم میزنه؛ بیرون گود نشستن و عربده‌کشی هنر نیست.»

علی احمدنیا مدیر کانال تلگرامی «اصلاحات نیوز» که چندی پیش به زندان محکوم شد هم ‌نوشت: #اصلاحات_نيوز قبل دستگيرى من ١٥٠.٠٠٠ عضو داشت و #آمدنيوز اون زمان صد هزار عضو! خروجي بگير ببند ها شد تقويت آمدنيوز كه الان ٥٠٠.٠٠٠ عضو شده»٬ مهدی قدیمی٬ روزنامه‌نگار هم درباره این سایت نوشت: «وقتی رسانه قانونی ،حق نداره اسم خیلی‌ها رو بیاره،هم کانال شبنامه هم #آمدنیوز هم صدتا رسانه قارچی دیگه رشد می‌کنن.این‌ها مولود سانسور وممیزی هستند.»

در کنار این انتقادات افرادی هم این سایت را متهم به به دریافت کمک‌های مالی و تامین بودجه از «سرویس‌های جاسوسی غربی و یا عربستان» کردند. آمدنیوز هم نوشت چنین چیزی درست نیست و اگر مدرکی در این رابطه دارید٬ منتشر کنید.

پیش‌تر و در فضای قبل از انتخابات هم حسام الدین آشنا با اشاره به سایت «آمد نیوز»، این سایت را اسم رمزی برای عملیات ایذایی دانسته و در توئیتی نوشته است: «آمد نیوزدر عمل چیزی نبود جز یک اسم رمز برای عملیات ایذایی .اشتباه نکنیم؛ ۹۶ نه ۸۰ است و نه ۸۸. روحانی هم نه خاتمی است و نه احمدی نژاد.

وی سپس در چندین توئیت طرح این عملیات ایذایی را به این شکل توضیح داد: «۱. یک کانال می زنیم و همه خس و خاشاک رو دورش جمع می کنیم. ۲. به وقتش می ریزیم حال همشونو می گیریم. ۳. با هر کس دیگری هم که مشکل داریم حال اونم به اسم احتمال ارتباط با اون کانال می گیریم ۴. حالا که شهرتعطیل و خلوت شده کسی به کسی نیست که پی گیری کنه. ۵. آقا انتخابات حله !»

حسام‌الدین آشنا اشاره نکرد که این عملیات ایذایی از سوی چه سازمانی در حال انجام است اما تلویحا اشاره او به نهادهای خارج از دولت و احتمالا سپاه پاسداران است. محمود علوی٬ وزیر اطلاعات هم با بیان این‌که مرتبطین با ادمین‌های مقیم خارج از کشور را احضار می‌کنیم، گفت:«در خصوص کانال آمد نیوز به مرتبطین این کانال تذکر دادیم و اقدامات در زمینه ایجاد جنگ روانی علیه این کانال راه افتاده است.»

پیش از انتقادات افراد نزدیک به دولت و روزنامه‌نگاران اصلاح‌طلب که فعالیت این سایت و کانال تاگرامی را «غیرحرفه‌ای» و «غیراخلاقی» خواندند٬ رسانه‌های اصول‌گرا به آمدنیوز تاخته بودند. وب‌سایت مشرق در رابطه با این کانال نوشته بود: آمدنیوز تلاش كرده است در سايه خلأ رسانه‌ها، برخي از اسناد راست و دروغ را به نفع اهداف پشت پرده خود منتشر كند و از سوي ديگر ديده شده است كه «راست» را به نفع «دروغ» مصادره می‌كند. باشگاه خبرنگاران جوان هم دلایلی را برای سیل انتقادات روزنامه‌نگاران اصلاح‌طلب و اصول‌گرا نسبت به آمدنیوز فهرست کرده است:«عدم دغدغه‌مندی آمدنیوز نسبت به آگاهی‌رسانی به عموم مردم و جهت‌دهی به کینه‌جویی‌ها و انتقام‌جویی‌های شخصی٬ سوء استفاده آمدنیوز از بی‌اعتمادی مخاطبان به رسانه‌های رسمی و سلب اعتماد عمومی از دغدغه‌داران نظام و انقلاب اسلامی٬ بهره‌بری آمدنیوز از بازداشت روزنامه‌نگاران داخلی و فریب خبرنگاران (اعم از زن و مرد) و بهره‌کشی از آنان برای پیشبرد و تقویت جایگاه رسانه‌ای خود٬ غبارآلود کردن فضای رسانه و ایجاد تشویش در اذهان عمومی در تشخیص صحت و سقم اخبار٬ سلب جایگاه راستی آزمایی اخبار از مخاطب و اغوای مخاطبان به واسطه مانور بر روی ادعاهای غیرمستدل و واهی٬ سوء استفاده از احساسات عمومی و تبلیغات بر روی دغدغه‌مندی‌های واهی خود در خصوص انقلاب، فعالان مدنی، تشکلهای دانشجویی، روزنامه‌نگاران و...»

آمدنیوزی‌ها اما این سخنان را قبول ندارند هم‌چنان می‌گویند فعالیت‌شان صادقانه و افشارگرانه است.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy