Sunday, Sep 17, 2017

صفحه نخست » آمد نیوز: عنصر سفارت فرانسه در پرونده جاسوسی مداحان کیست؟

8kh11009bgr6_small.jpgروز یک‌شنبه اول مردادماه ۱۳۹۶، «آمدنیوز» در گزارشی مشروح، پرونده‌ی جاسوسی مداحان برای سفارت فرانسه و آلمان را برای نخستین‌بار رسانه‌ای کرد.

به گزارش «آمدنیوز»، در حالی که در اطلاعات اولیه منتشر شده، «ارتباط با موساد» به عنوان اتهام اصلی مداحان بازداشت شده مطرح بود، یک منبع آگاه در سازمان اطلاعات سپاه پاسداران به «آمدنیوز» گفت: اتهام «ارتباط با موساد» که از طرف سازمان اطلاعات سپاه به کانال‌های تلگرامی مرتبط نشت داده شده، صحیح نیست و این افراد با عنصر امنیتی سازمان دی جی اس آی (سازمان امنیت داخلی فرانسه) مرتبط بوده‌اند.

این منبع مطلع می‌افزاید: «سازمان امنیت داخلی فرانسه (DGSI) عاملی را با هماهنگی مسئول ایستگاه فرانسه و سرویس اطلاعات فدرال آلمان (BND) در سفارت فرانسه مستقر کرده است؛ در این میان کار ارتباط با چهره‌ها و افراد ذی‌نفوذ درنهادهای دولتی و غیر دولتی جهت گردآوری و آنالیز اطلاعات توسط دو دختر (که در قسمت رسیدگی به امور ایرانیان متقاضی پناهجویی به اروپا و منطقه شینگن در سفارت‌ کشورهای فرانسه و آلمان فعالیت می‌کنند) صورت می‌گیرد. این دو دختر که به طور مستقیم با پانته‌آ برونل مسئول میز ایران در دی جی اس آی مرتبط هستند، وظیفه ارتباط‌گیری با محافل داخلی و گردآوری اطلاعات پنهان درباره مسئولین، برخی سرداران سپاه و مسئولان دولتی (چه در حیطه‌ی نظامی و چه در حیطه‌ی اجتماعی و سیاسی) را برعهده داشتند.

هویت عنصر سازمان امنیت داخلی فرانسه چیست؟

بنا بر گزارش منابع امنیتی مرتبط با این پرونده، هر دو ارگان امنیتی وزارت اطلاعات (واجا) و سازمان اطلاعات سپاه (ساس) بر سر بازداشت این عنصر امنیتی مستقر در سفارت فرانسه رقابت تنگاتنگی دارند.

از ابتدا این دو نهاد امنیتی تصور می‌کردند که «ساناز محمدیان» عنصر سازمان امنیت داخلی فرانسه، تحت پوشش در رزیدانس سفیر فرانسه در تهران اقامت کرده و تمامی اقدامات احتمالی را برای بازداشت وی در زمان خروج او از سفارت فرانسه در تهران مهیا کرده بودند.

پس از طولانی شدن خروج او از سفارت فرانسه، این احتمال در میان نهادهای امنیتی قوت گرفت که وی از ایران خارج شده است. خصوصا این‌که مدتی قبل یک فروند هواپیمای جت خصوصی تاجر مشهور فرانسوی در فرودگاه مهرآباد به زمین نشست و یک تاجر مشهور فرانسوی به همراه دو زن همراه او، با اتومبیل سفارت فرانسه از باند فرودگاه به پاویون منتقل شدند. این نهادها بر این باور بودند که در زمان خروج این تاجر مشهور، «ساناز محمدیان» تحت پوشش یکی از زنان همراه آن تاجر از کشور خارج شده است.

اما طی چند روز گذشته گزارش‌هایی مبنی بر حضور «ساناز محمدیان» در شیراز به اطلاع نهادهای امنیتی رسید که بر اساس این گزارش‌ها، بازداشت خانم محمدیان «محتمل» شده است.

بر اساس این گزارش‌، «ساناز محمدیان» علاوه بر فعالیت در سازمان امنیت داخلی فرانسه (DGSI)، با برخی دست‌اندرکاران العربیه نیز مرتبط بوده و گزارش‌های مرتبط با حوزه فعالیت خود را برای آنان نیز ارسال کرده است.

گفتنی است یکی از اتهامات «علی غزالی» روزنامه‌نگار افشاگری که اخیرا با فشار سردار محمدحسین زیبایی‌نژاد (نجات) جانشین سازمان اطلاعات سپاه و پدر همسر سابق وی، کیفرخواست اعدام برای او صادر شده، ارتباط با «ساناز محمدیان» و کسب اطلاعات از وی برای افشاگری‌های آتی خود بوده است. «غزالی» بدون اطلاع از هویت اصلی وی و نوع کارکرد این عنصر سفارت فرانسه در ایران، برای کسب اطلاعات در خصوص مفاسد لابی قدرت و ثروت، با وی ارتباط گرفت و چندین قرار ملاقات نیز با او گذاشت. پس از بازداشت «غزالی» توسط سازمان اطلاعات سپاه (ساس) و تحت فشار قرار گرفتن وی در بازجویی‌ها، این نهاد امنیتی به ارتباط این روزنامه‌نگار با «ساناز محمدیان» پی برد و در واقع علت اصلی شناسایی «ساناز محمدیان» در ایران، بازداشت «علی غزالی» و کشف ارتباط بعدی افراد ذی‌نفوذ با این عنصر امنیتی سفارت فرانسه بوده است.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy