Monday, Sep 18, 2017

صفحه نخست » صفحه آخر: بررسی نقش «ژن خوب» در پست‌های مدیریتی آقازاده‌ها

8k0sjbvcrgr6_small.jpgصدای آمریکا - برنامه جمعه ۲۴ شهریور به نقش «ژن خوب» در مسئولیت‌های فرزندان مقامات جمهوری اسلامی و پست‌های مدیریتی آقازاده‌ها اختصاص داشت.

در آغاز برنامه، به سخنان حمید رضا عارف پسر محمد رضا عارف نماینده مجلس و معاون اول دولت محمد خاتمی اشاره شد. پسر آقای عارف در مصاحبه ویدئویی با یکی از رسانه‌های داخلی ایران گفته بود که او پیشرفت کرده چون «ژن خوب» از پدر و مادرش به او منتقل شده است.

طرح موضوع «ژن خوب» موجب شد تا در این برنامه به سمت‌ها و پست‌های مدیریتی فرزندان مقامات جمهوری اسلامی، که در سنین پایین در جایگاهی بی‌ربط به تخصص آنها قرار می‌گیرند، اشاره شود.

در ابتدا اشاره شد که محمد رضا عارف که به تحصیلات و نقش ژن خوب در پیشرفت خود اشاره کرده بود، با مدرک تحصیلی مهندسی برق به طور سوال برانگیزی عضو هیات مدیره سازمان تهیه و تولید مواد معدنی ایران شده است.

آقای عارف همچنین اشاره می‌کند که در ۲۴ سالگی شرکت مخابراتی ام تی ان آفریقای جنوبی را به ایران آورده تا سیم کارت‌ها تلفن را توسعه دهد.

این در حالیست که پدر او در دوره ای وزیر مخابرات دولت محمد خاتمی بود و اجرای پروژه‌های مخابراتی نیز به دلیل درگیر بودن نهادهای امنیتی بدون نفوذ در دستگاههای حکومتی ممکن نبود.

فرزندان هاشمی رفسنجانی

آقازاده‌های دیگری که سمت‌های مدیریتی در نظام جمهوری اسلامی به دست آوردند، فرزندان هاشمی رفسنجانی هستند.

فاطمه هاشمی، رئیس بنیاد بیماری‌های خاص است. محسن هاشمی که سالها مدیر متروی تهران بود، رئیس شورای شهر تهران شده است. فائزه هاشمی رئیس فدراسیون اسلامی ورزش بانوان است و یاسر و مهدی هاشمی هم سمت های مختلفی داشته‌اند.

در بخشی از برنامه آمده است که مهدی هاشمی، بنا به یادداشت‌های اکبر هاشمی رفسنجانی، چون به صنعت علاقه داشت به دنبال صنایع دریا، تهیه لوله‌های زیر آب و سکوسازی رفت. مهدی هاشمی در ۲۳ سالگی مدیرعامل سازمان تاسیسات دریایی شد.

او در سالهای بعد پست‌های مختلفی در وزارت نفت به دست آورد.

یاسر هاشمی هم به گفته پدرش برای خودکفایی در تولید پنیر به وزیر جهادسازندگی کمک می کرد، چون به حوزه صنایع تبدیلی علاقه داشت. یاسر هاشمی وزیر غلامرضا فروزش، وزیر جهاد سازندگی در دولت اکبر هاشمی رفسنجانی بود، این در حالیست که یاسر هاشمی در آغاز دولت پدرش تنها ۱۸ سال داشت.

به نوشته مجله فوربس، او در حال حاضر یک مزرعه ۳۰ هکتاری پرورش اسب در لواسان تهران دارد؛ جایی که هر جریب زمین حدود چهار میلیون دلار قیمت دارد. او همچنین شرکت واردات صادرات دارد

فرزندان علی آبادی

محمد علی آبادی، رئیس سابق سازمان تربیت بدنی، رئیس سابق کمیته ملی المپیک و سرپرست سابق وزارت نفت، به فرزندانش در مجموعه‌های ورزشی سمت هایی داده بود. پسر بزرگ او، محسن علی آبادی دارای لیسانس برق، عضو هیات رئیسه فدراسیون شنا بود.

دیگر فرزند او، مرتضی، مدیر مجموعه تنیس باشگاه استقلال شد.

خانواده نمایندگان مجلس

فرزندان و دیگر اعضای خانواده مهرداد بائوج لاهوتی، نماینده سه دوره مجلس شورای اسلامی از شهر لنگرود، سمت های مدیریتی مختلفی در گیلان داشته و دارند. برخی از این سمت ها از این قرار است: کمیل لاهوتی شهردار چمخاله، فریبرز لاهوتی شهردار کومله، حسین لاهوتی شهردار کلاچای، جمشید لاهوتی رئیس آموزش و پرورش لنگرود و فرهاد لاهوتی مشاور فرماندار لنگرود.

مجتبی کاتب، یکی دیگر از فرزندان نمایندگان مجلس است که پست گرفته. او فرزند غلامرضا کاتب، نماینده سه دوره مجلس و دبیر هیات رئیسه مجلس دهم است. مجتبی کاتب اردیبهشت امسال به عضویت هیات مدیره بیمه سرمد، وابسته به بانک صادرات در آمد.

مسئولیت مهدی وکیلی، فرزند محمد علی وکیلی نماینده دوره کنونی مجلس نیز در شرکت صنعتی کاوشگران آتیه صبا وابسته به سازمان بازنشستگی کشوری خبرساز شد. او که متولی دهه هفتاد است در این شرکت پست مدیریتی داشته اما پس از طرح موضوع در رسانه‌‌ها، یکی از مسئولین دولتی عنوان کرد که او فقط معاون و عضو هیات مدیره بود و اخیرا هم استعفا داده است.

از برادرزاده آیت الله تا رئیس دانشگاه شهید بهشتی

سمت های دولتی و پست‌های مدیریتی عالیرتبه به فرزندان و نزدیکان دیگر مقامات و چهره‌های برجسته جمهوری اسلامی نیز رسیده است. فاطمه واعظ جوادی، برادرزاده آیت الله جوادی آملی در دولت احمدی نژاد رئیس سازمان محیط زیست بود بدون اینکه تخصصی در آن زمینه داشته باشد. او هم همسرش، مجید یزدانی، را به سمت مشاور و رئیس بازرسی سازمان برگزید.

حسن صدوق، که چندی پیش سرپرست دانشگاه شهید بهشتی تهران شد نیز فرزندش، سجاد صدوق ا به عنوان مشاور رئیس و مدیر حوزه ریاست دانشگاه شهید بهشتی برگزید.

در ادامه برنامه به موارد متعدد سمت‌های مدیریتی اختصاص داده شده به فرزندان آقازاده ها اشاره شد از جمله شهردار شدن امیر بهمنی، فرزند محمود بهمنی رئیس بانک مرکزی دولت احمدی نژاد، در هشتگرد. همچنین زهیر مطهری، برادرزاده علی مطهری و نوه آیت الله مطهری که سال ۹۲ در سی سالگی به سمت مدیر کلی امور استانهای سازمان میراث فرهنگی رسید و به تازگی نیز سرپرست اداره کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی شد.

همه اینها در حالیست که طبق آمار رسمی جمهوری اسلامی، از هفت میلیون فارغ التحصیل دانشگاهی، دو و نیم میلیون بیکار مطلق هستند و از چهار و نیم میلیون باقی مانده، تنها ۱۰ درصد در رشته خود کار میکنند و مابقی به کاری مشغولند که هیچ ربطی به تحصیلات آنها ندارد.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy