Wednesday, Sep 20, 2017

صفحه نخست » ترامپ: درباره برجام تصمیم گرفته ام

555555r4676_small.jpgبی بی سی - دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا گفته است درباره سیاست آینده آمریکا درباره توافق هسته‌ای ایران (برجام) تصمیمش را گرفته است.

با وجود این آقای ترامپ حاضر به توضیح تصمیم خود نشد و وعده داد که به زودی این تصمیم علنی خواهد شد.

دونالد ترامپ نارضایتی خود را از توافق هسته ای با ایران پنهان نکرده است و بارها از تمایل خود برای برهم زدن این توافق یا نهایتا مذاکره دوباره با ایران صحبت کرده است.

رییس جمهوری آمریکا همین موضع را روز سه شنبه ۱۹ سپتامبر (۲۸ شهریور) در اولین سخنرانی خود در سازمان ملل متحد تکرار کرد.

    این درحالی است که نیکی هیلی سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد امروز چهارشنبه به توضیح موضع آقای ترامپ پرداخته و گفته است حرف های او نشانه تصمیم برای خروج از این توافق نیست و تنها باید نشانه‌ای از نارضایتی تلقی شود.

    خانم هیلی گفته است قوانین آمریکا مقام‌های این کشور را موظف می کند که "مسایل دیگری را که ایران از آن ها تخلف کرده مثل قاچاق اسلحه و آزمایش موشک های بالستیک در نظر بگیریم".

    کمتر از یک ماه دیگر موعد دوباره تایید پایبندی ایران به برجام از سوی دولت آمریکاست و مشخص نیست که این بار هم دولت آمریکا با تایید این موضوع یک بار دیگر تحریم های وضع شده علیه ایران را در حالت تعلیق باقی بگذارد.

    در همین حال برخی صاحب نظران در آمریکا سبک سیاستمداری دونالد ترامپ در مسائل کلیدی را برخاسته از تجربه او در شوهای تلویزیونی می‌دانند که او پیش از این با آنها شناخته می شد.

    به عقیده این عده آقای ترامپ همچنان که در دوران اجرای شوی "اپرنتیس" تلاش می‌کرد تماشاگران را در هیجان تماشای بخش بعدی نگه دارد و جزییات زیادی از آن برملا نکند در موضع گیری‌های سیاسی خود نیز همین رویه را دارد.

    این عده "تصمیم گیری آقای ترامپ درباره برجام" بدون افشای ماهیت تصمیم در همین طبقه بندی قرار می‌دهند.

    علیرغم تلاش خانم هیلی برای توضیح موضع آقای ترامپ گفته‌های رییس جمهوری آمریکا روسیه و بریتانیا را نیز نگران کرده است.

    سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه از اظهارات رییس جمهوری آمریکا ابراز نگرانی کرده است.

    آقای لاوروف با اشاره به سخنرانی دونالد ترامپ موضع آمریکا را به شدت نگران کننده خوانده است و تاکید کرده روسیه از توافق برجام که با اجماع بین المللی تدوین و تایید شده دفاع خواهد کرد.

    در واکنشی دیگر بوریس جانسون وزیر امور خارجه بریتانیا گفته است دولت بریتانیا مرتبا از آمریکا خواسته و می خواهد که برجام را برهم نزند. با این همه شانس ابقای برجام را ۵۰/ ۵۰ خوانده است.

    مطلب قبلی...
    مطلب بعدی...


    Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy