Saturday, Sep 23, 2017

صفحه نخست » کردهای خارج در همه‌پرسی استقلال کردستان شرکت کردند

Kurdistan.jpgدبی-العربیه. نت فارسی: کمیسیون عالی انتخابات همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق، روز شنبه ۲۳ سپتامبر ۲۰۱۷ اعلام کرد که کردهای اقلیم که در خارج به سر می‌برند، امروز شنبه از طریق رای‌گیری در اینترنت در همه‌پرسی شرکت خواهند کرد.


این در حالی است که بسیاری از کشورها، به ویژه ترکیه و ایران، این همه‌پرسی را محکوم و تهدید به محاصره مرزهای کردستان کردند.


کردها اما برغم همه موانع منطقه‌ای و بین المللی برای برگزاری همه‌پرسی در تاریخ تعیین شده اصرار دارند.



روز جمعه مسعود بارزانی در سخنرانی خود تاکید کرد که همه‌پرسی در تاریخ تهیین شده برگزار می‌شود.


کمیسیون عالی انتخابات همچنین اعلام کرد، کردهای مقیم چین روز جمعه رای خود را داده‌اند و کسانی که در اروپا هستند قرار است روزهای شنبه و یکشنبه رای خود را از طریق اینترنت به صندوق‌های رای گیری بدهند.


رای‌گیری با سه زبان عربی، انگلیسی و کردی انجام می‌گیرد.


کمیسیون انتخابات گفته است، کسانی که ۱۸ سال سن دارند می‌توانند در همه پرسی شرکت کنند اما همه رای دهندگاه باید متولد کردستان باشند.
مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان روز جمعه ۲۲ سپتامبر ۲۰۱۷ تاکید کرد که همه‌پرسی استقلال کردستان در زمان مقرر یعنی در ۲۵ سپتامبر برگزار خواهد شد.


بارزانی که در حضور جمع کثیری از هوادارانش سخن می‌گفت از استقلال کردستان حمایت کرد و گفت که همه‌پرسی استقلال در زمان مقرر انجام می‌شود. او همچنین تاکید کرد اقلیم کردستان پس از برگزاری همه‌پرسی آمادگی گفتگو با اطراف مختلف را دارد.


رئیس اقلیم کردستان گفت که موضوع برگزاری همه‌پرسی از دستان رئیس اقلیم و احزاب خارج شده و به موضوعی مردمی تبدیل شده است. او در سخنانی حماسی گفت: «احتمال دارد برای تحقق هدفمان بمیریم.»


او افزود: «از سال‌ها پیش به این نتیجه رسیدیم که دیگر نمی‌توانیم با بغداد همزیست باشیم. بارها با دیگر اطراف کوشیدیم به راه‌حلی برای مشکلات و پای‌بندی به قانون اساسی برسیم ولی آنها [حکومت بغداد] شراکت را نمی‌پذیرند.»


بارزانی گفت که قانون اساسی عراق بر "وحدت" و نه بر "یکپارچگی" تاکید دارد.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy