Sunday, Sep 24, 2017

صفحه نخست » "استقلال کردستان به سقوط کامل عراق می‌انجامد"

ytri46vfr82_small.jpgدویچه وله - مسئول سیاست خارجی حزب دمکرات‌مسیحی آلمان حمایت نظامی این کشور از کردهای شمال عراق را خطرناک خواند. او با اشاره به همه‌پرسی پیش روی کردها گفت، یک کردستان مستقل فروپاشی کامل عراق را در پی خواهد داشت.

رودریش کیز‌ه‌وتر، مسئول سیاست خارجی حزب دمکرات‌مسیحی آلمان در گفت‌وگو با "اشتوتگارتر سایتونگ" و "اشتوتگارتر ناخریشتن" گفت، فشار بین‌المللی بر اثر تلاش ‌کردهای شمال عراق برای استقلال چنان زیاد می‌شود که کمک دائم آلمان به دولت اقلیم کردستان به خطر خواهد افتاد و به‌ویژه همکاری‌های نظامی تأثیر خواهد پذیرفت.

آلمان از سه سال پیش از پیشمرگه‌های کرد در جنگ علیه نیروهای گروه "دولت اسلامی" (داعش) با ارسال سلاح و تجهیزات و ارائه آموزش پشتیبانی می‌کند.

کیزه‌وتر با اشاره به شکاف‌های عمیق کردهای شمال عراق گفت، کشور مستقل کردستان در شمال این کشور دوام نخواهد یافت. به عقیده او، کردستانی مستقل "سقوط کامل عراق" را به دنبال خواهد داشت و بر نفوذ نیروهای شیعی و ایران در سایر نقاط عراق خواهد افزود و به جنگ‌های منطقه‌ای دامن خواهد زد. و این به مصلحت جامعه بین‌المللی نخواهد بود.

آمادگی ترکیه برای میانجی‌گری

در همین حال ترکیه باز هم از رهبری کردهای شمال عراق خواست، همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان را لغو کند وگرنه با پیامدهای وخیمی مواجه خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، شورای امنیت ملی ترکیه این همه‌پرسی را "غیر قانونی و غیر قابل قبول" خواند. ترکیه تهدید کرد، در صورتی که این همه‌پرسی اتفاق بیافتد آنکارا بر پایه موافقت‌های دوجانبه‌ و بین‌المللی حق خود برای "همه گزینه‌ها" را محفوظ می‌داند.

ترکیه می‌گوید، حاضر است میان دولت مرکزی عراق و اقلیم کردستان واسطه‌ شود. شورای امنیت ملی ترکیه شامگاه جمعه ۲۲ سپتامبر (۳۱ شهریور) در آنکارا در جلسه‌ای به ریاست رجب طیب اردوغان، رئيس‌جمهور این کشور این مسئله را به بحث گذاشت.

اردوغان در روزهای گذشته تهدید کرده بود که در صورت برگزاری این همه‌پرسی این منطقه را تحریم خواهد کرد. شورای امنیت ملی ترکیه استقلال کردستان عراق را تهدیدی برای "امنیت ترکیه، صلح و ثبات منطقه" می‌داند.

علاوه بر ترکیه، سازمان ملل متحد، آمریکا و آلمان نیز با همه‌پرسی اقلیم کردستان مخالفت کرده‌اند.

با این همه کردهای شمال عراق بر برگزاری این همه‌پرسی پافشاری می‌کنند. مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق جمعه ۲۲ سپتامبر در جمع هواداران خود در اربیل از برگزاری این همه‌پرسی حمایت کرد.

همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق قرار است دوشنبه ۲۵ سپتامبر (سوم مهر) برگزار شود.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy