Saturday, Sep 23, 2017

صفحه نخست » به‌خاطر این توییت تاج دختر شایسته ترکیه را پس گرفتند

111114847r82_small.jpgبی بی سی - "دختر شایسته" امسال ترکیه بعد از توییتی در مورد کودتا در این کشور، عنوانش را از دست داد.

ایتریس اسن ۱۸ ساله در توییتر قاعدگی خود را با خون شهدای کودتای نافرجام ترکیه مقایسه کرده بود.

مسئولان برگزاری مسابقه دختر نمونه، توییت او را "غیر قابل قبول" خواندند. و تنها ساعاتی بعد از اعلام نام او به عنوان دختر شایسته ترکیه، این لقب را پس گرفتند.

خانم اسن بعد از این اتفاقات در اینستاگرامش نوشت که توییتش اصلا سیاسی نبوده است.

این توییت در اولین سالگرد کودتای نافرجام ترکیه یعنی ۱۵ جولای امسال همزمان با سالگرد مرگ ۲۵۰ نفر در ناآرامی‌ها پست شد.

ایترسن اسن توییت کرد: "امروز صبح همزمان با گرامیداشت ۱۵ جولای روز شهید، پریود شدم من این روز را با خون قاعدگی‌ام که نشانی از خون این شهداست گرامی می‌دارم."

رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه از "شهدای" کودتای نافرجام ترکیه که به خاطر مقاومت در برابر کودتا کشته شدند، با عنوان "شهید" یاد می‌کند.

ایتریس اسن این توییت را چندماه پیش نوشته بود اما به گفته مسئولان برگزاری رقابت دختر شایسته، پنج‌شنبه گذشته بعد از برگزاری مراسم در استانبول، این توییت با سر و صدای زیاد مورد توجه قرار گرفت.

در نهایت دیروز، جمعه 22 سپتامبر، برگزارکنندگان این رقابت در بیانیه‌ای اعلام کردند که عنوان دختر شایسته را از ایتریس اسن پس گرفته‌اند.

خانم اسن کمی بعد در شبکه‌های اجتماعی نوشت: "من به عنوان یک دختر ۱۸ ساله، هنگام پست این توییت هیچگونه انگیزه سیاسی نداشتم. من یاد گرفته‌ام به کشورم و ملتم احترام بگذارم". او در ادامه به‌خاطر "سوءتفاهمی" که ایجاد شده عذرخواهی کرد.

اصلی سامن، رقیب خانم اسن بعد از این اتفاقات به عنوان دختر شایسته ترکیه به چین سفر می‌کند تا نماینده ترکیه باشد. این اولین بار نیست که دختر شایسته ترکیه درگیر مسایل سیاسی می‌شود.

7985717_2e.jpg مروه بیوک‌ساراک دختر شایسته قبلی ترکیه هم به دلیل توهین به آقای اردوغان به حبس تعلیقی محکوم شد

سال گذشته هم مروه بیوک‌ساراک، دختر شایسته سال ۲۰۰۶ ترکیه، به خاطر "توهین" به آقای اردوغان در شعر طنزی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد، به ۱۴ماه حبس تعلیقی محکوم شد.

آقای اردوغان در همان زمان از شمار زیادی به اتهام "توهین" به رئیس‌جمهوری شکایت کرد اما کمی بعد همه شکایات را پس گرفت و گفت بعد از کودتای نافرجام تحت تاثیر احساسات بوده است.

این در حالیست که سرکوب شدید در ترکیه همچنان ادامه دارد. بیش از ۱۵۰ هزار نفر از کارمندان دولت ترکیه تا کنون اخراج شده‌اند و بیش از ۵۰ هزار نفر دستگیر شده‌اند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy