Sunday, Sep 24, 2017

صفحه نخست » مذاکرات بغداد و اربیل شکست خورد، همه‌پرسی استقلال برگزار می‌شود

Kurdistan_Refrandum.jpgرادیو زمانه ـ دومین دور مذاکرات بین هیئت نمایندگی اقلیم کردستان عراق و دولت مرکزی در بغداد بدون نتیجه در نخستین روز آن شکست خورد. پارلمان ترکیه نیز با تمدید یکساله اجازه عملیات نظامی در خاک سوریه و عراق فشارها بر همه‌پرسی استقلال کردستان عراق را در آستانه برگزاری آن افزایش داد. با این حال مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان می‌گوید که دیگر برای تعلیق همه‌پرسی زمانی باقی نمانده است.

دومین دور مذاکرات نمایندگان حکومت خودمختار اقلیم و جریان حاکم «ائتلاف ملی» عراق شنبه ۲۳ سپتامبر، پس از خودداری حیدر العبادی، نخست‌وزیر برای دیدار با آنها به شکست انجامید.

ائتلاف ملی، ائتلافی از احزاب غالباً شیعه عراق اعلام کرد که فرستادگان اقلیم برای ابراز تصمیم قطعی‌شان در برگزاری همه‌پرسی به بغداد رفته بودند. ائتلاف حاکم از سران کردستان عراق خواست تا «پیش از آنکه کار از کار بگذرد»، همه‌پرسی را لغو کنند و به قانون اساسی عراق و حکم دیوان عالی این کشور مبنی بر تعلیق همه‌پرسی احترام بگذارند.

دولت بغداد همچنین هشدار داد که در صورت برگزاری همه‌پرسی، «عواقب بزرگی» از سوی عراق و کشورهای همسایه در انتظار حکومت اقلیم کردستان خواهد بود.

ائتلاف ملی همچنین امکان مذاکره با اربیل پس از برگزاری همه‌پرسی را منتفی دانست.

پیش‌تر هوشیار زیباری، مشاور ارشد مسعود بارزانی به رویترز گفته بود که «هیئت نمایندگی اقلیم درباره همه‌پرسی با بغداد مذاکره خواهد کرد، اما همه‌پرسی به هر روی برگزار می‌شود. ما گفتیم که قبل، حین و بعد از همه‌پرسی با بغداد مذاکره می‌کنیم.»

پس از شکست مذاکرات روز نوری شاویس، رئیس هیئت نمایندگی کردستان عراق در یک کنفرانس مطبوعاتی موضع هوشیار زیباری را تکرار کرد و افزود که «اربیل نخستین طرفی نخواهد بود که به مذاکرات دوجانبه پایان می‌بخشد.» او تأکید کرد که همه‌پرسی طبق برنامه برگزار می‌شود.

همزمان مسعود بارزانی شنبه با برونو اوبیر، سفیر فرانسه در عراق بر سر تعویق همه‌پرسی مذاکره کرد. او نیز به اوبیر گفت که «زمانی برای گفتگو بر سر تعویق همه‌پرسی باقی نمانده و همه‌پرسی در زمان تعیین‌شده برگزار می‌شود.»

همه‌پرسی استقلال کردستان عراق ۲۵ سپتامبر برگزار می‌شود. این همه‌پرسی برای کردهای خارج از عراق از دیروز آغاز شد.

افزایش فشارهای ترکیه

پارلمان ترکیه شنبه در ادامه فشارهای این کشور بر کردستان عراق مجوز تمدید یکساله عملیات نظامی در خاک عراق و سوریه را صادر کرد.

بن‌علی ییلدریم، نخست‌وزیر این کشور نیز گفت که آنکارا در واکنش به همه‌پرسی استقلال کردستان اقدامات امنیتی، اقتصادی و سیاسی مشخصی را انجام خواهد داد.

ترکیه پیش از این اربیل را به اعمال تحریم تهدید کرده بود.

با این حال مصوبه پارلمان ترکیه می‌تواند مجوزی باشد برای دخالت ارتش این کشور در ادلب سوریه. گزارش‌ها حاکی از جمع‌شدن نیروهای ارتش ترکیه در مرز با این استان و مناطق تحت کنترل گروه تندرو جهادی «هیئت تحریر شام» (جبهه النصره سابق) است.

آنکارا دیروز اعلام کرد که خواهان لغو کامل همه‌پرسی استقلال کردستان عراق، حتی در آینده است.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy