Monday, Sep 25, 2017

صفحه نخست » قائم مقام وزارت بهداشت: سیگاری‌ها باید هزینه بستری شدن خود را بپردازند

344zpy2552_small.jpgرادیو فردا - قائم مقام و سخنگوی وزارت بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشکی می‌گوید با توجه به ارزان بودن قیمت سیگار در ایران نسبت به ۱۸۱ کشور جهان٬ افراد سیگاری در کشور باید هزینه‌های بستری در بیمارستان را خودشان متقبل شوند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم،‌ ایرج حریرچی روز دوشنبه سوم مهر با اعلام این موضوع در چهل و هفتمین نشست خبری وزارت بهداشت،‌درمان و آموزش پزشکی گفت: سالانه ۵۰۰ هزار بستری بابت عوارض سیگار در ایران رخ می‌دهد که هزینه‌های زیادی را به بیمه‌ها و دولت تحمیل می‌کند.

آقای حریرچی به همین دلیل افزود:‌ «باید به سمتی پیش برویم که هزینه‌های بستری افراد سیگاری توسط خودشان تقبل شود و هزینه کارهای غیربهداشتی برخی افراد بر دوش دیگران سنگینی نکند».

وی همچنین از اینکه «بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد تومان» در سال٬ بابت سیگار «پول کشور دود می‌شود» ابراز تاسف کرد.

به گفته این مقام مسئول٬ قیمت سیگار در دیگر کشورها بالغ بر ۷۰ درصد مالیات است و «هر ۱۰ درصد مالیات سیگار {که} افزایش یابد٬ پنج درصد مصرف سیگار نیز کاهش می‌یابد».

ایرج حریرچی همچنین از فقدان قوانین بازدارنده در ایران در این زمینه انتقاد کرد و افزود: «در همین تهران یک رستوران هفت بار به دلیل عرضه قلیان بسته شد٬ ولی با پرداخت ۵۰۰ هزار تومان دوباره باز می‌شود».

سخنگوی وزارت بهداشت در این ارتباط اضافه کرد با آنکه عرضه سیگار به افراد زیر ۱۸ سال در کشور ممنوع است٬ «ولی به درستی اجرا نمی‌شود و برخی استان‌ها نیز در این زمینه اصلاً همکاری نمی‌کنند».

در خرداد ماه سال جاری نیز یک مقام وزارت بهداشت با بیان اینکه ایران از نظر مالیات دخانیات در منطقه٬ تنها از افغانستان جلوتر است٬ خواستار افزایش هفت برابری مالیات سیگار در کشور شده بود.

خسرو صادق‌نیت٬ رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفته بود وزارت بهداشت به مجلس پیشنهاد کرده بود که مالیات بر بر محصولات دخانی در سطح عرضه خرده‌فروشی به میزان ۲۵ درصد تصویب شود که مجلس این پیشنهاد را رد کرد.

آن‌طور که این مقام مسئول بیان کرد، «مالیات سیگار برای سیگارهای داخلی حدود ۱۰ درصد قیمت کارخانه است».

او اضافه کرده بود: «تفاوت قیمت یک پاکت سیگار در کارخانه تا خرده‌فروشی بسیار زیاد است که سود آن به جیب دلالان دخانیات می‌رود». دلالانی که به گفته این مقام وزارت بهداشت، «با نفوذ جلوی مبارزه موفق با دخانیات را می‌گیرند».

در حال حاضر در ایران نزدیک به هفت میلیون و ۷۰۰ هزار تن مصرف‌کننده انواع مواد دخانی هستند و چهار درصد از کل مرگ و میر بالای۳۰ سال، به مصرف دخانیات نسبت داده می‌شود.

بر اساس نتایج پیمایشی که سال گذشته بخش‌هایی از نتایج آن منتشر شده٬ پس از سیگار الکل پر‌مصرف‌ترین ماده در ایران است.

مصرف قلیان و سایر مواد نیز در رتبه‌های بعدی این رده‌بندی قرار گرفته‌اند٬ اما از ارقام و آمار آنها اطلاعاتی منتشر نشده است.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy