Tuesday, Sep 26, 2017

صفحه نخست » افزایش انتقادها از تامین هزینه مراسم محرم توسط شهرداری‌ها

1msrsrsrsrr82_small.jpgدویچه وله - اداره برق تهران بزرگ اعلام کرده که به مدت ۱۵ روز برق رایگان در اختیار هیات‌های عزاداری ماه محرم قرار می‌دهد. این در حالی است که تامین هزینه مراسم محرم توسط نهادهای دولتی انتقادهایی را برانگیخته است.

خبرگزاری ایلنا از ارائه انشعاب موقت برق رایگان به حسینیه‌ها و هیأت‌های عزاداری تهران خبر داد. این خبرگزاری به نقل از اطلاعیه‌ای که توسط شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ منتشر شده، می‌نویسد که انشعاب برق رایگان در حسینیه‌ها و هیات‌های عزاداری شهر تهران طی ایام محرم برای ۱۵ روز برقرار خواهد بود.

از طرفی "شایعه" پرداخت هزینه هنگفت و سرسام‌آور به مداحان از شبکه‌های مجازی به خبرگزاری‌ها کشیده شد.

مصطفی خرسندی، رئیس کانون مداحان کشور، در مصاحبه‌ای با ایلنا می‌گوید که ۵۶ هزار و ۴۳۲ مداح مرد شناسایی شده‌اند. او درباره "پرداخت میلیونی" به مداحان چنین توضیح می‌دهد: «ممکن است برخی از بانیان و متولیان هیات‌ها به منظور ابراز محبت به اهل ‌بیت مبالغی را به مداحان پرداخت کنند اما این موضوع شرایط مشخصی ندارد.»

۴۰ میلیارد تومان هزینه شهرداری تهران برای ستاد اربعین

گفتنی است آمار دقیقی از هزینه‌‌کرد واقعی شهرداری‌ها در کلان‌شهرهای ایران یا شهرستان‌ها در رابطه با برگزاری مراسم سوگواری در ایام محرم در دست نیست.

شورای شهر چهارم تهران به شهرداری اجازه داده که تا سقف ۵ میلیارد تومان برای برگزاری مراسم اربعین (چهلمین روز کشته شدن امام حسین) در کربلا هزینه کند که محل دفن امام سوم شیعیان است. اما به گفته برخی مسئولین ارقام واقعی تا ۴۰ میلیارد تومان می‌رسد.

حسن رسولی، عضو شورای شهر تهران گفته است: «براساس اطلاعاتی که به دست ما رسیده، ‌سال گذشته هزینه واقعی که این ستاد (ستاد اربعین) متحمل شده، ۴۰‌ میلیارد تومان بود و مشخص نیست این هزینه چه مقدار جاری و چه مقدار به صورت تملک دارایی بوده است. من از فرماندار تهران تعجب می‌کنم که چرا با وجود تناقض‌ها و مغایرت‌های موجود در این مصوبه آن را تأیید کرده است؛ درحالی ‌که فرماندار مشهد به مصوبه اینچنینی در شهرداری شهر مشهد به حق اعتراض کرد.»

"روح محرم را نکشیم"

از طرفی کم نیستند منتقدینی چون عمادالدین باقی، روزنامه‌نگار که درباره پیامدهای منفی دخالت دولت در هزینه‌کرد مراسم محرم هشدار می‌دهند و می‌گویند که هزینه‌کرد‌های اخیر شهرداری تهران "روح این ایام را می‌کشد".

عمادالدین باقی در گفت‌و‌گوی اختصاصی با پایگاه "راه روز" چنین انتقاد کرده است: «سوگواری‌های محرم باید به مثابه یک کنش جمعی مردمی به همان نحوی که قرن‌ها تامین می‌شد و توده مردم خودشان بانی و تامین کننده بودند ادامه یابد. هر آسیبی به این الگو پیامد‌های منفی دارد.»

باقی در ادامه تاکید می‌کند که "هزینه‌کرد ۳۵ میلیاردی شهرداری در دوره مدیریت قبلی از جهات عدیده‌ای خلاف شرع و قانون" بوده است.

آقای باقی در ادامه اضافه می‌کند: «آلوده‌کردن سوگواری‌ها به این نوع پول‌ها، زمینه‌ساز آلوده کردن این سنت دیرپا به سیاست بازی‌ها و تفرقه‌انگیزی‌ها است.»

باقی همچنین می‌گوید که "تزریق پول‌های هنگفتی که تحت حسابرسی‌های دقیق هم قرار ندارند فرصت‌هایی برای اختلاس و حیف و میل کردن اموال عمومی ایجاد می‌کند".

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy