Tuesday, Sep 26, 2017

صفحه نخست » تصاویر و فیلم از مشارکت نیروهای عراقی در رزمایش ارتش ترکیه یک روز پس از همه‌پرسی کردستان

رادیو فردا - خبرگزاری فرانسه روز سه‌شنبه چهارم مهر گزارش داد که نیروهای نظامی عراق در یک رزمایش نظامی ترکیه در نوار مرزی دو کشور شرکت کردند. این اقدام یک روز پس از برگزاری همه‌پرسی استقلال کردستان عراق صورت گرفته است.

یک عکاس خبرگزاری فرانسه گفت در ناحیه سیلوپی سربازان ترکیه سوار بر تانک های در حال حرکت را دیده است که پرچم های دو کشور ترکیه و عراق را در دست داشتند.

دولت ترکیه به رغم مناسبات گرم با اقلیم کردستان عراق با برگزاری همه پرسی بحث برانگیز استقلال که نتیجه آن الزام آور نیست به شدت مخالفت کرده و تهدید کرده است که گزینه های گوناگونی از تحریم های اقتصادی گرفته تا اقدامات نظامی را علیه اقلیم کردستان عراق به اجرا خواهد گذاشت.

دولت مرکزی عراق نیز این همه پرسی را به رسمیت نشناخته است.

136637889_150638585.jpgهمزمان با تشدید اقدامات ترکیه علیه این همه پرسی، نیروهای نظامی آن کشور هفته گذشته در ناحیه سیرناک واقع در جنوب ترکیه رزمایش گسترده ای با شرکت واحدهای تانک و خودروهای زرهی انجام دادند.

ارتش ترکیه با اعزام نیروهای بیشتر این رزمایش را در روز شنبه نیز ادامه داد و اعلام کرد مرحله سوم رزمایش روز سه شنبه با مشارکت نیروهای عراقی ادامه خواهد یافت.

ارتش ترکیه تعداد نفرات شرکت کننده در این رزمایش را اعلام نکرده است.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، پس از برگزاری همه‌پرسی به مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق، در مورد پافشاری بر استقلال هشدار داد و گفت چنین اقدامی باعث بروز «جنگ قومی» در منطقه خواهد شد و ترکیه همه گزینه ها را در نظرخواهد گرفت.

آقای اردوغان که ظاهرا بر تهدیدهای قبلی خود مبنی بر مسدود کردن مرزهای ترکیه با اقلیم کردستان عراق تاکید می کرد گفت:«حریم هوایی و رفت و آمد زمینی را مد نظر قرار خواهیم داد.»

وی در این مورد تهدید کرد که ترکیه، ‌صادرات نفت کردستان عراق به جهان را قطع خواهد کرد.

پیش از این، ایران مرز هوایی خود با اقلیم کردستان عراق را بسته بود. تهران علت این اقدام را «درخواست دولت مرکزی عراق»‌ اعلام کرده است.

136637889_150638586.jpgرجب طیب اردوغان روز دوشنبه نیز هشدار داده بود که ارتش ترکیه ممکن است در شمال عراق وارد عملیات شود؛‌ عملیاتی مشابه سال گذشته میلادی که واحدهای نظامی ترکیه وارد شمال سوریه شدند و با شبه نظامیان گروه حکومت اسلامی و نیروهای کرد درگیر شدند.

حیدرالعبادی، نخست وزیر عراق، نیز پیش از برگزاری همه پرسی در اقلیم کردستان هشدار داده بود که برای «حفاظت از یکپارچگی کشور» هر اقدامی را که لازم باشد انجام خواهد داد.

گزارش‌ها حاکی است که ۷۲ درصد واجدان شرایط شرکت در همه‌پرسی استقلال در اقلیم کردستان عراق پای صندوق رأی رفتند.

بر اساس گزارش‌ها، ‌اکثریت شرکت کنندگان در همه پرسی به گزینه استقلال رای داده اند.

مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق، گفته است که نتایج این همه‌پرسی «الزام‌آور» نیست و به منظور مشروعیت بخشیدن به گفت‌وگوها با بغداد و همسایگان این کشور بر سر استقلال اقلیم کردستان از عراق انجام شده‌است.

آقای بارزانی برای تعویق برگزاری همه‌پرسی خواستار تعهد بغداد به آغاز مذاکرات استقلال کردستان عراق و یک تضمین بین‌المللی برای برگزاری این مذاکرات شده بود.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy