Wednesday, Sep 27, 2017

صفحه نخست » همزمان با التیماتوم حیدر العبادی به اقلیم کردستان، هیئت بلندپایۀ نظامی عراق عازم تهران شد

d285855d726bbb82_small.jpgرادیو فرانسه - ارتش عراق با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که هیئت بلندپایۀ نظامی این کشور امروز چهارشنبه بیست و هفتم سپتامبر عازم تهران شد. بیانیۀ ارتش عراق تصریح می کند که هدف از این سفر "هماهنگی تلاش های نظامی" دو کشور بعد از همه پرسی استقلال کردستان عراق است.

بیانیۀ ارتش عراق توضیح بیشتری دربارۀ اهداف این سفر نمی دهد. اما، شواهد نشان می دهند که چنین ابتکاری بخشی از اقدام های تلافی جویانۀ دولت بغداد پس از همه پرسی استقلال کردستان عراق است. رژیم های ایران و ترکیه همانند بغداد با برگزاری همه پرسی استقلال کردستان عراق مخالف بوده اند و آن را به زیان ثبات و امنیت خاورمیانه می دانند.

در روزهای گذشته قوای نظامی عراق و ترکیه رزمایش مشترکی را در خاک ترکیه و در نزدیکی مرزهای کردستان عراق آغاز کردند. امروز چهارشنبه همچنین مجلس عراق از نخست وزیر این کشور، حیدر العبادی، خواست که برای خارج کردن شهر نفت خیز کرکوک از کنترل پیشمرگه های کرد عراق نیروی نظامی به این شهر اعزام کند.

وزیر عراق خواستار ابطال نتیجۀ همه پرسی استقلال کردستان این کشور شده و آن را ناقض قانون اساسی خوانده و تأکید کرده است که حاضر به هیچ گفتگویی با رهبران اقلیم خودگردان کردستان عراق بر اساس نتیجۀ همه پرسی صورت گرفته نیست.

مهلت ۷۲ ساعته العبادی برای واگذاری کنترل فرودگاه‌های کردستان عراق به بغداد

بلافاصله پس از اعلام نتیجۀ همه پرسی استقلال کردستان عراق که طی آن موافقان بیشترین آرا را در صندوق ها ریختند، حکومت بغداد مواضع تُندی در قبال اقلیم خودگردان کردستان عراق اتخاذ کرد. مقامات بغداد از مسئولان کرد این کشور خواستند که کنترل فرودگاه های کردستان عراق را به حکومت مرکزی بسپارند.

پارلمان عراق نیز از نخست وزیر این کشور، حیدر العبادی، خواست که برای بازپس گیری شهر کرکوک از پیشمرگه های کرد نیروی نظامی به منطقه اعزام کند. شهر کرکوک که دربرگیرندۀ میدان های مهم نفتی و جمعیت های کرد، عرب و ترکمن است از سال ٢۰۱۴ ضمیمۀ اقلیم خودگردان کردستان عراق شده است.

در کنفرانس خبری اش در بغداد حیدر العبادی از مسعود بارزانی، رئیس اقلیم خودگردان کردستان عراق، خواست که نتیجۀ همه پرسی این اقلیم را باطل اعلام کند و متقابلاً مسعود بارزانی از بغداد خواست که باب گفتگو را نبندد. بارزانی به جامعۀ جهانی اطمینان داد که هدف همه پرسی استقلال کردستان عراق کشیدن مرز میان کردستان و دیگر مناطق عراق نیست.

با این حال، حیدر العبادی، هشدار داد که اگر در سه روز آینده کنترل فرودگاه های کردستان عراق به حکومت مرکزی این کشور واگذار نشود، دولت عراق کلیه پروازهای بین المللی به مقصد یا از مبداء این فرودگاه ها را ممنوع اعلام خواهد کرد. دولت مرکزی عراق از یکشنبه گذشته از همۀ کشورهای خریدار نفت عراق خواست که کلیه معاملات نفتی شان را از این پس تنها با حکومت بغداد انجام بدهند.

در واکنش به اولتیماتوم بغداد، وزیر حمل و نقل اقلیم خودگردان کردستان عراق، مولود مراد، گفت که این اقلیم کنترل فرودگاه های سلیمانیه و اربیل را حفظ می کند، زیرا، برای جنگ با داعش به آنها احتیاج دارد.

مسعود بارزانی پیشتر گفته بود که نتیجۀ همه پرسی استقلال خودگردان کردستان عراق به اعلام جدایی یا استقلال این اقلیم منجر نخواهد شد. او تأکید کرد که هدف از برگزاری این همه پرسی در بادی امر آغاز گفتگوهای جدّی با حکومت بغداد برای حل اختلافات است.

در پاسخ به این دعوت، نخست وزیر عراق گفت که دولت مرکزی هیچ مذاکره ای را با اقلیم خودگردان کردستان عراق بر اساس همه پرسی صورت گرفته انجام نمی دهد. او تأکید کرد که نتیجۀ همه پرسی و برگزاری آن از سوی جامعۀ جهانی به رسمیت شناخته نشده و دولت مرکزی عراق نیز بیش از جامعۀ جهانی برای این همه پرسی و نتیجۀ آن ارزش قائل نیست.

خارج از مرزهای عراق، برگزاری همه پرسی استقلال کردستان عراق با انتقاد و مخالفت شدید حکومت های ترکیه، ایران و سوریه مواجه شد. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، هشدار داد که اگر استقلال کردستان عراق عملاً به اجرا گذاشته شود، خطر درگیری های قومی و دینی حقیقتاً جدّی خواهد بود. او همچنین برگزاری همه پرسی را در کرکوک محکوم کرد که در آن کردها در کنار جمعیت های عرب و ترکمن زندگی می کنند. رئیس جمهوری ترکیه هشدار داد که اگر این کشور مسیر صدور نفت کردستان عراق را مسدود و از ورود مواد غذایی به این نقطه از خاک عراق جلوگیری کند، عملاً چیزی از استقلال کردستان باقی نمی ماند.

در حالی که رجب طیب اردوغان رئیس اقلیم خودگردان کردستان عراق را به خیانت متهم کرد، وزیر امور خارجۀ آنکارا، مولود چاووش‌اٌغلو، مداخلۀ نظامی مشترک ارتش های ترکیه و عراق را در این اقلیم نامحتمل ندانست. هم اکنون سربازان عراق و ترکیه رزمایش مشترکی در جنوب-شرق ترکیه انجام می دهند.

دولت آمریکا نیز از برگزاری این همه پرسی ابراز نارضایتی کرد و آن را منشا بی ثباتی بیشتر منطقه دانست. دبیر کل سازمان ملل، آنتونیو گوترش دولت مرکزی و اقلیم خودگردان کردستان عراق را به مصالحه فراخواند.

کمیسیون انتخابات اقلیم خودگردان کردستان عراق اعلام کرد که ٩٢٫٧٣ درصد شرکت‌کنندگان در همه پرسی کردستان عراق به استقلال این اقلیم رأی مثبت دادند. بیش از ٣ میلیون و ٣۰۰ هزار نفر یعنی ٧٢٫۱۶ درصد واجدین شرایط رأی دهی در همه پرسی استقلال کردستان عراق شرکت کردند. این نرخ در سلیمانیه که تحت کنترل اتحادیۀ میهنی کردستان، رقیب مسعود بارزانی، است از ۵۰ درصد فراتر نرفت.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy