Thursday, Sep 28, 2017

صفحه نخست » واکنش مدیرعامل تلگرام به اعلام جرم دادستان تهران

pavel_durov.jpgاعتماد ـ روز گذشته خبری مبنی بر اعلام جرم دادستان تهران علیه مدیرعامل تلگرام منتشر شد. خبری که ساعاتی بعد واکنش پاول دورو را در توییتر به دنبال داشت و بعد از آن هم متنی که در کانال تلگرامی مدیرعامل تلگرام منتشر شد، حاوی توضیحاتی در این رابطه بود. بعد از شکایت جعفری دولت‌آبادی از مدیر تلگرام، این پرونده جهت بررسی به ناحیه امور بین‌الملل دادسرای تهران ارجاع شد. دادستان تهران تبعیت تلگرام از قوانین غربی را مانع از رسیدگی به این جرم ندانست و در خصوص اتهامات تلگرام هم گفت: «به‌موجب این اعلام جرم، شبکه تلگرام علاوه بر ارایه خدمات به گروه‌های تروریستی از جمله گروه داعش، به بستر مناسبی برای فعالیت سایر گروه‌های مجرمانه سازمان‌یافته تبدیل شده و ارتکاب جرایم هرزه‌نگاری کودکان، قاچاق انسان و مواد مخدر را ترویج کرده است.»

دورو ساعاتی بعد از انتشار این خبر در توییتر نوشت: «از شنیدن این موضوع متعجب شدم. ما به‌صورت فعال محتوای تروریستی و مستهجن را در ایران مسدود می‌کنیم. فکرمی‌کنم دلایل اصلی این تصمیم چیز دیگری است.» و ساعاتی بعد پیرو توییت قبلی خود نوشت: «دوباره با تیم مدیران چک کردم، آنها روزانه بیش از ۱۰۰۰ کانال، بات و چت مرتبط با محتوای تروریستی و مستهجن را در ایران مسدود می‌کنند.» اما این تمام واکنش دورو به شکایت دادستان تهران نبود، او در کانال تلگرامی‌اش متنی منتشر کرد و توضیحاتی در مورد این اتفاق داد و نوشت: «امروز، ایران به لیست کشورهایی اضافه شد که دیگر نمی‌توانم به آنها سفر کنم، به دلیل اینکه دادستان تهران علیه من اعلام جرم کرده است. در حال حاضر بیش از ۴۰ میلیون ایرانی از تلگرام استفاده می‌کنند و ما تا به حال حتی یک بایت از اطلاعات شخصی را در اختیار هیچ دولتی در هیچ کجا قرار نداده‌ایم. تلگرام در روسیه ۱۰ میلیون کاربر دارد. روسیه ناراضیست چرا که ما از قانون یارووایا پیروی نمی‌کنیم و کلید دیجیتالی رمزگذاری‌های تلگرام را به آنها ارایه نمی‌دهیم. من همیشه چنین درخواست‌هایی را به شکل آنلاین منتشر می‌کنم. امروز هم درخواست‌هایی که FBS (سرویس امنیت فدرال روسیه) در هفته‌های گذشته به دفتر لندن ما فرستاده را منتشر کردم.» اشاره دورو به تذکر سازمان امنیت فدرال روسیه است که او را برای موضوع استفاده تروریست‌ها از این سامانه پیام رسان بازخواست کرد.


روسیه برای استفاده تروریست‌ها از سامانه تلگرام هنگام برنامه‌ریزی و انجام عملیات انتحاری سن پترزبورگ که ۱۴ فروردین ماه سال جاری در قطار مترو رخ داد و جان ۱۴ نفر را گرفت، از دورو بازخواست کرده است. دورو صراحتا می‌گوید سرویس امنیت فدرال روسیه از او اطلاعات خصوصی کاربران تلگرام را خواسته اما هنوز در مورد درخواست ایران در این رابطه خبری منتشر نکرده است. روزنامه نزاویسیمیا گازتا روز چهارشنبه در این باره نوشت: سازمان امنیت فدرال روسیه در مورد پنهانکاری در شبکه تلگرام و ارایه نکردن اطلاعات در مورد کاربران به بنیانگذار و مالک این پیام رسان تذکر داده است.


روسیه تلگرام را به نقض قانون جدید مطبوعات روسیه معروف به «بسته یارووایا» متهم کرده است. در سال ۲۰۱۶ قانون "یارووایا " به قانون اساسی روسیه اضافه شد. در بخشی از این قانون آمده که ارایه‌دهندگان خدمات تلکام، باید تا ۶ ماه تمام داده‌های کاربران از جمله صوت، دیتا، تصاویر، پیامک‌ها را ذخیره نگه دارند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy