Thursday, Sep 28, 2017

صفحه نخست » آمادگی دولت محلی کردستان برای مذاکره بر سر تحریم‌ هوایی

Arbil_Airport.jpgدولت محلی اقلیم خود مختار کردستان اعلام آمادگی کرده است بر سر نظارت بر فرودگاه‌های سلیمانیه و اربیل با مقامات دولت مرکزی عراق مذاکره کند. عراق پس از همه‌پرسی استقلال خواستار تحویل این دو فرودگاه ‌شده بود.

دو فرودگاه اربیل و سلیمانیه شاهراه ارتباطی اقلیم خود مختار کردستان با جهان به شمار می‌روند. بر اساس آمار منتشر شده، در سال ۲۰۱۶، یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر از طریق این دو فرودگاه به خارج از کشور پرواز کرده‌اند.

پس از رفراندوم استقلال، حیدر عبادی، نخست وزیر عراق از مسئولان دولت محلی اقلیم کردستان خواسته بود، کنترل و نظارت این دو فرودگاه را به دولت مرکزی عراق واگذار کنند.

دولت مرکزی عراق تهدید کرده بود که در صورت عدم تحویل این دو فرودگاه، اقدام به تحریم هوایی این دو فرودگاه خواهد کرد. در عین حال، دولت مرکزی عراق از شرکت‌های هواپیمایی خواسته بود، پروازهای خود را به این دو فرودگاه لغو کنند.


پیشنهاد دولت محلی


مسئولان اقلیم کردستان درخواست دولت مرکزی عراق مبنی بر تحویل کنترل و نظارت بر این دو فرودگاه را رد کرده‌اند.

مولود مراد، وزیر ترابری دولت محلی اقلیم خود مختار کردستان از آمادگی مذاکره با مقامات عراق سخن گفته است. او البته هدف از این مذاکره را "فهم" علت اعمال تحریم هوایی اقلیم کردستان و منع پروازهای خارجی به دو فرودگاه اربیل و سلیمانیه اعلام کرده است.

وزیر ترابری دولت محلی اقلیم خود مختار کردستان گفته است که مقامات کردستان عراق با حضور پنج یا شش ناظر از سوی دولت مرکزی عراق در این دو فرودگاه مخالفتی ندارند.

مولود مراد از دولت مرکزی عراق خواسته است به جای "انتقام‌گیری" با پیشنهاد دولت محلی اقلیم خودمختار کردستان موافقت کند.

وزیر ترابری دولت محلی اقلیم کردستان همچنین عنوان کرده است که آن‌ها نیز "کارت‌هایی" در دست دارند که هرگاه دولت مرکزی عراق اقدام به تحریم هوایی و منع پرواز‌های بین‌المللی به این دو فرودگاه بکند، می‌توانند از آن‌ها علیه دولت مرکزی بهره گیرند.

دولت مرکزی عراق تا روز جمعه ۲۹ سپتامبر (۷ مهر) به مقامات دولت محلی اقلیم کردستان فرصت داده تا کنترل بر این دو فرودگاه را به دولت مرکزی واگذار کنند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy