Thursday, Sep 28, 2017

صفحه نخست » آمادگی ایران برای پذیرش بازرسی دقیق‌تر فعالیت‌های هسته‌ای

8rgg5g5b82_small.jpgدویچه وله - محمدجواد ظریف سه هفته پیش از اعلام موضع ترامپ نسبت به برجام از آمادگی ایران برای پذیرش بازرسی و نظارت دقیق‌تر بر فعالیت‌های هسته‌ای این کشور خبر داد. زمان تشدید بازرسی ‌فعالیت‌های اتمی شش سال بعد تعیین شده است.

بنا بر گزارشی که از سوی سایت بلومبرگ منتشر شده، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه‌ای که در انجمن آسیا در نیویورک صورت گرفته، از آمادگی ایران برای افزایش دامنه کنترل و نظارت بر تاسیسات هسته‌ای این کشور خبر داده است.

گفته می‌شود که اظهارات وزیر امور خارجه ایران در واکنش به طرح تجدید مذاکرات بر سر توافق هسته‌ای صورت گرفته است. دونالد ترامپ بارها برجام را بدترین توافق اعلام کرده و خواستار تجدید مذاکرات شده است.

ظریف در سخنان خود گفت که ایران حاضر است به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه تشدید نظارت بر تاسیسات هسته‌ای خود را بدهد. به این ترتیب، شش سال دیگر، امکان کنترل و نظارت بر فعالیت‌های اتمی ایران افزایش خواهد یافت.

وزیر امور خارجه ایران، آمادگی این کشور برای پذیرش تشدید دامنه کنترل و نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای خود را منوط به رعایت و پایبندی آمریکا به الزامات و تعهدات پیش بینی شده در برجام کرد.تشدید بازرسی‌ها و نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران مضمون پروتکل ضمیمه بر توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ است. جمهوری اسلامی زمانی برای تصویب این پروتکل تعیین نکرده است. اکنون ظریف اعلام کرده، که هرگاه آمریکا به برجام پایبند بماند، ایران حاضر است این پروتکل را شش سال پس از این تاریخ، تصویب و اجرایی کند.

ترامپ و برجام

اظهارات وزیر امور خارجه ایران در شرایطی صورت می‌گیرد که تا قرار تایید تمدید لغو تحریم‌های ایران توسط دولت ترامپ کمتر از سه هفته زمان باقی است.

بر اساس قاعده، دولت آمریکا می‌بایست هر سه ماه درباره پایبندی ایران به برجام به کنگره این کشور گزارش دهد. دولت ترامپ تا کنون دو بار، قرار لغو تحریم‌های ایران را تمدید کرده است.

اکنون در آستانه تمدید مجدد لغو تحریم‌های ایران، دولت آمریکا اعلام کرده که نظر خود را درباره توافق هسته‌ای با ایران تصریح خواهد کرد.

زمزمه‌های تجدید مذاکرات

برخی از مقامات آمریکا ظرف هفته‌های گذشته از تجدید مذاکرات و تدقیق توافق هسته‌ای با ایران سخن گفته‌اند. محمدجواد ظریف در واکنش به این اظهارات گفت: «این توافق محصول دو سال مذاکره جدی و ۱۰ سال فعالیت‌‌های مقدماتی از سوی همه طرف‌ها بوده است.»

ظریف باردیگر تاکید کرد که مذاکرات هسته‌ای به فرجام رسیده است و آمریکا باید تصمیم راهبردی خود را در این زمینه اتخاذ کند. وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی همچنین گفت: «ما نیز به فراخور موقعیت، تصمیم مناسبی خواهیم گرفت.»

بلومبرگ در ادامه گزارش به این نکته اشاره می‌کند که موضع آمریکا در قبال برجام با متحدان اروپایی این کشور، سازگار نیست. دولت آمریکا معتقد است که فعالیت‌های موشکی ایران نقض توافق هسته‌ای از سوی این کشور است. این در حالی است که ایران، موضوع برنامه موشکی خود را مستقل از برنامه هسته‌ای و برجام می‌داند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy