Friday, Sep 29, 2017

صفحه نخست » تبریک دیرهنگام ترامپ به مرکل با چاشنی برجام

83ef333_small.jpgیورونیوز - دونالد ترامپ با تاخیری تامل برانگیز پیروزی آنگلا مرکل را در انتخابات آلمان تبریک گفت. رییس جمهوری آمریکا در تماس تلفنی با صدراعظم آلمان برای او آرزوی موفقیت کرده است. در این گفتگو که در روز پنجشنبه صورت گرفته رهبران دو کشور در مورد موضوعات مهمی نظیر برنامه موشکی ایران، فعالیت‌های تهران در خاورمیانه و موضوعات مربوط به بحران کره به بحث و تبادل نظرپرداختند.

در بیانیه کاخ سفید در ارتباط با این دیدار تصریح شده که رهبران آمریکا و آلمان ضمن پرداختن به برنامه هسته‌ای ایران، در مورد برنامه موشکی این کشور و عدم پیروی تهران از قطعنامه‌های مرتبط صادرشده از سوی سازمان ملل نیز صحبت کرده اند.

چرا ترامپ هنوز پیروزی مرکل در انتخابات را تبریک نگفته است؟

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا ظاهرا برندگان را دوست دارد. او حتی پیروزی رجب طیب اردوغان در همه‌پرسی جنجال برانگیز ترکیه را بلافاصله تلفنی به او تبریک گفت.

اما از زمان پیروزی مجدد آنگلا مرکل در انتخابات پارلمانی روز یکشنبه آلمان، ترامپ هنوز به او تبریک نگفته است. سکوت کاخ سفید چند روز پس از اعلام نتایج انتخابات آلمان در حالی که بیشتر رهبران جهان تاکنون به آنگلا مرکل تبریک گفته‌اند، عجیب به نظر می‌رسد.

آیا مشغله زیاد ترامپ مانع این کار شده است؟ البته او خود روز سه‌شنبه در نشست مطبوعاتی با حضور نخست‌وزیر اسپانیا گفته بود که بسیار گرفتار است و فقط کار می‌کند. اما این دلیل برای آلمانی‌ها قانع کننده به نظر نمی‌رسد. مطبوعات آلمان تنها دو روز بعد از انتخابات نوشتند که ۲۴ ساعت از پیروزی مرکل می‌گذرد، اما ترامپ هنوز تبریک نگفته است.

در واقع ترامپ دل خوشی از رهبر آلمان ندارد و این موضوع را کتمان نمی‌کند. او در مورد این که آلمان صدها هزار پناهجو را در سال ۲۰۱۵ پذیرفته، گفته بود: «کاری که او (مرکل) با آلمان کرده فضاحت‌بار است و من از او طرفداری نمی‌کنم.»

در هنگام دیدار رهبران آلمان و آمریکا در ماه مارس گذشته، در حالی که مرکل دست خود را پیش آورده بود، ترامپ با او دست نداد و بعدها گفت که متوجه نشده است.

آنگلا مرکل نیز در ماه مه صراحتا از رویکرد دولت ترامپ در برابر کنفرانس آب و هوایی پاریس انتقاد کرده و چند ماه بعد هم گفت که با سیاست تهدیدآمیز آمریکا در برابر کره شمالی مخالف است.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy