Sunday, Oct 1, 2017

صفحه نخست » ایران پیرتر می‌شود

100117_top.jpgرادیو زمانه، محمد نعیم امینی‌فرد، عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی همزمان با روز جهانی سالمند می‌گوید جمعیت سالمند ایران ۷ میلیون و ۴۵۰ هزار نفر است.

در ایران تعداد سالمندان زن نسبت به مردان سالمند افزایش یافته.

۹.۴ درصد جمعیت ایران سالمند هستند که ۷۲.۴ درصد آنان در مناطق شهری و ۲۷.۶ درصد در مناطق روستایی سکونت دارند.

در ایران، سیستان و بلوچستان با ۶ درصد جمعیت سالمندی، جوان‌ترین استان ایران است. استان گیلان نیز با حدود ۱۳ درصد جمعیت سالمندی بالاترین رتبه سالمندی را دارد.

بنابر تعریف سازمان بهداشت جهانی شروع سن سالمندی در ایران از ۶۰ سال محاسبه می‌شود.

در ۳۰ سال آینده درصد سالخوردگی جمعیت ایران به ۳۳ درصد افزایش پیدا خواهد کرد

محمد نعیم امینی فرد با اشاره به اینکه ایران آمادگی مواجه با جمعیت سالمند خود را ندارد، گفت: «کشورهای در حال توسعه به دلیل کنترل بیماری های عفونی و افزایش امید به زندگی موج سالمندی را تجربه خواهند کرد که ایران نیز یکی از این کشورها است و تخمین زده می‌شود در سال ۱۴۲۵ تعداد سالمندان کشور حداقل به ۳و نیم برابر افزایش یعنی به ۱۷ میلیون نفر برسد».

این نماینده مجلس پیش‌بینی کرد که ایران امکانات لازم و سیاست‌های مناسبی برای دوران سالمندی ندارد و در نتیجه «به طور حتم با وضعیت موجود در رسیدگی به سالمندان دچار مشکل خواهیم شد».

نماینده ایرانشهر در مجلس دهم معیشت، فرهنگ‌سازی در ارتباط با آموزش و اشتغال مجدد سالمندان و همچنین توانمندسازی محیط سالمند اعم از محیط اجتماعی، عاطفی و شهری را از مسائلی دانست که باید در مواجهه با جمعیت سالمند ایران مورد توجه قرار داد.

او گفت ایران باید یک برنامه مناسبی برای داشتن یک جمعیت سالمند توانمند را طراحی کند.

به گفته این نماینده مجلس: «در برخی کشورها علی رغم آنکه پیوندهای خانوادگی دچار ضعف شده در عین حال پیوندهای اجتماعی در حال گسترش است اما این پیوندها در کشور ما بسط و گسترش نیافته است».

در یک دهه گذشته جمعیت سالمند ایران ۱.۵ برابر افزایش پیدا کرده است.

نتایج آخرین سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ در ایران نشان می‌دهد که تعداد سالمندان زن نسبت به مردان سالمند افزایش یافته.

سازمان ملل در سال ۱۹۹۰ روز اول اکتبر/ ۹ مهرماه را «روز جهانی سالمندان» اعلام کرد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy