Monday, Oct 2, 2017

صفحه نخست » دیده‌بان حقوق بشر: ایران نوجوانان افغان را برای جنگ به سوریه اعزام می‌کند

Modafean_Haram.jpgرادیو زمانه ـ سازمان دیده‌بان حقوق بشر در تازه‌ترین گزارش خود نوشته سپاه پاسداران ایران در جنگ سوریه از کودکان مهاجر افغان استفاده می‌کند.

محققان دیده‌بان حقوق بشر با استناد به عکس‌های سنگ قبرهایی در گورستان‌های ایران، هشت کودک مهاجر افغان را شناسایی کردند که در سوریه جنگیده و کشته‌ شده‌اند.

بر اساس این گزارش، سپاه پاسداران کودکان مهاجر افغان به جوانی ۱۴ سال را در تیپ فاطمیون جذب کرده است.

تیپ فاطمیون (لواء فاطمیون) سپاه پاسداران واحدی نظامی برای سازماندهی سربازان افغان است. این سربازان عموماً به خطوط مقدم جنگ در سوریه اعزام می‌شوند. بر اساس گزارش منابع داخلی بیشتر تلفات و کشته‌شدگان سپاه در سوریه از اعضای این تیپ بوده‌اند.

علی خامنه‌ای، رهبر ایران موافقت کرده بود که به اعضای تیپ فاطمیون تابعیت ایرانی داده شود. اعضای تیپ فاطمیون سپاه پاسداران ماهانه ۲.۵ میلیون تومان حقوق می‌گیرند.

دیده‌بان حقوق بشر در گزارش خود نوشته «در دو مورد، محققان عکس‌های سنگ قبرهایی را مشاهده کرده‌اند که نشان می‌دهد که فرد مورد اشاره بالای هجده سال داشته است، اما اعضای خانواده‌ی این سربازان متوفی به رسانه‌های ایرانی گفته‌اند که آنها کودکانی بودند که برای پیوستن به لشکر فاطمیون سنشان را به غلط ارائه کرده بودند. این نشان می‌دهد که احتمالاً نمونه‌های بیشتری از به‌کارگیری کودکان توسط ایران برای جنگ در سوریه وجود دارد.»

دیده‌بان حقوق بشر بر مبنای همین گزارش، از ایران خواست تا فوراً سربازگیری از میان کودکان مهاجر افغان را متوقف کند و سربازان زیر سن اعزامی به سوریه را نیز بازگرداند.

اعزام اتباع افغانستان مقیم ایران برای شرکت در جنگ سوریه به نفع رژیم بشار اسد در قالب شعار «دفاع از حرم حضرت زینب» انجام می‌شود.

بر اساس گزارش نهادهای ناظر بر وضعیت حقوق بشر در ایران، این کشور از سال ۲۰۱۳ هزاران سرباز را در قالب سپاه فاطمیون سازماندهی کرده.

وزارت امور خارجه ایالات متحده نیز در گزارش مربوط به قاچاق انسان سال ۲۰۱۷ خود در بخش مربوط به ایران به طور مفصل به این موضوع پرداخته است.

در این گزارش آمده است: «دولت ایران و سپاه با تهدید مهاجران و پناهندگان به بازداشت و بازگردانده شدن به افغانستان آنها را در تیپ‌های نظامی به خدمت می‌گیرد. در سال ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶، دولت ایران به شبه‌نظامیان عصائب اهل الحق که بنا بر گزارش‌ها اردوگاه های آموزشی برای دانش آموزان دبیرستانی و دانشجویان تشکیل داده‌اند نیرو داده که برخی از آنها ممکن است زیر ۱۸ سال داشته باشند.»

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy