Monday, Oct 2, 2017

صفحه نخست » تاکید ایران و ترکیه بر «مواضع مشترک در مورد همه‌پرسی کردستان عراق»

bagheri_Akar.jpgرادیو فردا ـ رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران می‌گوید دو کشور ایران و ترکیه «مواضع مشترک و یکسانی» در زمینه «همه‌پرسی کردستان عراق» دارند. سرلشکر محمد باقری تاکید کرد که دو کشور همه‌پرسی کردستان را «قبول» ندارند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، محمد حسین باقری پس از دیدار با خلوصی آکار، رئیس ستاد ارتش ترکیه، در نشستی خبری از مذاکرات مشترک با همتای ترک خود در مورد «مقابله با تروریسم در منطقه و امنیت مرزهای مشترک» خبر داد و گفت «تصمیمات مناسبی اتخاذ گردیده است».

این دیدار دو روز پیش از سفر رجب طیب اردوغان، ‌ رئیس‌جمهوری ترکیه، به تهران صورت گرفته است. قرار است وی روز چهارشنبه ۱۲ مهر به تهران سفر کند و با آیت‌الله علی خامنه‌ای، ‌ رهبر جمهوری اسلامی، ‌ و حسن روحانی، ‌ رئیس جمهوری ایران، دیدار و گفت و گو کند.

خبرگزاری دولتی ترکیه به نقل از آقای اردوغان گفت قرار است «شورای عالی همکاری راهبردی دو کشور» طی این سفر برگزار شود و مورد «اوضاع شمال عراق» گفت‌وگوهایی صورت گیرد.

آقای اردوغان با اشاره به دیدارش با آیت‌الله خامنه‌ای و آقای روحانی اضافه کرد: ‌ «سپس نقشه راه را به طور جدی مشخص خواهیم کرد».

خبرگزاری دولتی ایرنا روز یکشنبه نهم مهر به نقل از احمد علیرضا بیگی، رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و ترکیه در مجلس، نوشته بود که «ایران و ترکیه دو قدرت بزرگ منطقه‌ای هستند» و سفر اردوغان «می‌تواند به نزدیکی مواضع دو کشور در حوزه‌های مختلف کمک کند».

رئیس ستاد مشترک ارتش ترکیه به دعوت همتای ایرانی خود به تهران سفر کرده‌است. محمدحسین باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران، ۲۵ مرداد ماه در ترکیه با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور و دیگر مقام‌های دولتی و نظامی آن کشور دیدار کرده‌ بود.

پیش از این ایران و ترکیه، در کنار دولت مرکزی عراق، ایالات متحده و شماری دیگر از کشورها مخالفت خود را با همه‌پرسی اعلام کرده‌ بودند. مقام‌های اقلیم کردستان عراق از سوی دیگر بر رای‌گیری تاکید کرده و گفته‌اند راه نهایی حفاظت از شهروندان کرد، استقلال این منطقه است.

در این میان، رئیس کل ستاد نیروهای مسلح ایران، سفر همتای خود از ترکیه را ادامه «همکاری‌های نیروهای مسلح دو کشور» توصیف کرد و گفت: «براساس مذاکرات انجام شده نیروهای مسلح دو کشور از این به بعد همکاری‌های بیشتری در مسائل آموزشی و حضور در رزمایش‌های مشترک و برقراری امنیت مرزهای خود خواهند داشت».

به گزارش تسنیم، ‌ رئیس ستاد ارتش ترکیه نیز گفت: «علاوه بر روابط سیاسی و اقتصادی سعی می‌کنیم روابط نظامی را هم گسترش دهیم».

آقای خلوصی آکار تاکید کرد که ایران و ترکیه، به‌خصوص در زمینه مقابله با تروریسم و امنیت مرزها به «توافق‌هایی» دست پیدا کرده‌اند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy