Tuesday, Oct 3, 2017

صفحه نخست » ظهور ام کلثوم بعد از سه دهه در تلویزیون عربستان سعودی

om_Kosum.jpgبی بی سی ـ تلویزیون دولتی عربستان سعودی برای اولین بار بعد از سال‌ها کنسرتی از ام کلثوم، یکی از سرشناس‌ترین خواننده‌های زن جهان عرب را پخش کرده است.

شبکه الثقافه (فرهنگ) دیروز دوشنبه دوم اکتبر (۱۰ مهر) در توییتر خود اعلام کرد که نیمه‌شب اجرایی از ام کلثوم را پخش خواهد کرد.

این خبر بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های سعودی و شبکه‌های اجتماعی داشت. در توییتر، کاربران سعودی هشتگ "ام کلثوم به تلویزیون سعودی برمی‌گردد" را بیش از ۵۰ هزار بار توییت کردند.

روزنامه الوطن نوشت که شبکه فرهنگ عربستان قصد دارد پخش کنسرت‌ها و اجراهای موسیقی را بعد از حدود سه دهه از سر بگیرد و این کار را با پخش کنسرت ام کلثوم آغاز کرده است.

ام کلثوم خواننده مصری که به "بانوی آواز عرب" مشهور است و در سال ۱۹۷۵ میلادی در سن ۸۷ سالگی درگذشت.

شبکه الثقافه عربستان در سال ۲۰۰۹ به دستور ملک عبدالله پادشاه وقت عربستان و با هدف انتقال فرهنگ و اندیشه سعودی در "سطح ملی، عربی و جهانی" افتتاح شد.

پخش آواز زنان از تلویزیون دولتی عربستان چند روز بعد از صدور مجوز رانندگی زنان از سوی پادشاه عربستان صورت می‌گیرد. بنا بر این دستور زنان سعودی از ماه ژوئن سال ۲۰۱۸ میلادی اجازه خواهند داشت برای اولین بار رانندگی کنند.

در سال‌های اخیر اجازه اجرای تعدادی کنسرت و همچنین نمایش برخی از فیلم‌ها در عربستان صادر شده است هر چند که هنوز سینما در عربستان سعودی وجود ندارد.

در ماه‌های اخیر و از زمان معرفی محمد بن سلمان، پسر ملک سلمان به عنوان ولیعهد، نشانه‌هایی از رویکرد تازه حکومت عربستان به مسائل فرهنگی، اجتماعی و تفریحی دیده می‌شود.

علاوه بر صدور مجوز رانندگی برای زنان، چندی پیش در جشن هشتاد و هفتمین سالروز تأسیس عربستان سعودی، زنان برای اولین بار اجازه یافتند به استادیوم فوتبال وارد شوند.

در ماه‌های اخیر بارها خبرهایی هم از سرمایه‌گذاری‌های دولتی در بخش‌های فرهنگی و صنعت گردشگری منتشر شده است.

با وجود این بسیاری از گروه‌های فعال حقوق زنان اصلاحات صورت گرفته را کافی نمی‌دانند و خواهان آزادی‌های بیشتر برای زنان هستند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy