Wednesday, Oct 4, 2017

صفحه نخست » تیلرسون: گزینه‌های مختلفی درباره توافق اتمی ایران به ترامپ ارائه می‌کنیم

Tillerson_bvc_small.jpgرادیو فردا - رکس تیلرسون می‌گوید وزارت امور خارجه آمریکا در آستانه ضرب‌الاجل روز ۱۵ اکتبر برای اعلام پایبندی با عدم پایبندی ایران به برجام، چندین گزینه را برای تصمیم‌گیری در اختیار دونالد ترامپ قرار خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وزیر خارجه آمریکا روز چهارشنبه ۱۲ مهر به خبرنگاران گفت: «ما پیشنهادهایی به رییس‌جمهوری ارائه خواهیم کرد. به دنبال این هستیم تا چند گزینه درباره با رویکردمان در قبال ایران در اختیار ایشان بگذاریم».

آقای تیلرسون جزئیاتی درباره گزینه های احتمالی ارائه نکرد. او همچنین حاضر نشد تا به طور مستقیم به این پرسش پاسخ دهد که آیا او همان نظر جیمز متیس دارد که روز سه‌شنبه به سنا گفته بود ایران «به طور بنیادین» با توافق اتمی همراهی کرده است.

یکی از مقام‌های دولت ترامپ ماه گذشته گفت که رییس‌جمهوری آمریکا به عدم تایید پایبندی ایران به توافق اتمی وین تمایل دارد.

آقای تیلرسون در حالی از ارائه گزینه‌های مختلف به رییس جمهوری آمریکا خبر داده است که آقای ترامپ روز ۲۹ شهریور در پاسخ به این پرسش که آیا تصمیم خود را درباره برجام گرفته‌اید؟ گفته بود: «تصمیم خودم را گرفته‌ام و به شما خواهم گفت که این تصمیم چیست».

با این حال، وی نگفت که چه تصمیمی در این زمینه اتخاذ کرده است.

آقای ترامپ از زمان مبارزات انتخاباتی‌اش از مخالفان توافق هسته‌ای دولت باراک اوباما با جمهوری اسلامی ایران بوده است.

وی خواستار مذاکره مجدد برای بازنگری در این توافق شده است، درخواستی که با مخالفت تهران روبرو شده. رییس‌جمهوری آمریکا روز ۲۸ شهریور در نشست مجمع عمومی سازمان ملل بار دیگر شدیدا به این توافق تاخت و آن را «مایه شرمساری» ایالات متحده دانست.

اظهارات رکس تیلرسون یک روز پس از سخنان جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا، بیان می شود که در نشست پرسش و پاسخ یکی از کمیته‌های سنا گفت که از ماندن ایالات متحده در برجام حمایت می‌کند مشروط به اینکه واشینگتن به این نتیجه برسد که ایران به توافق اتمی پایبند بوده و اینکه در راستای منافع آمریکاست.

برخلاف متیس که علنا خواستار همراهی دولت ترامپ با توافق اتمی ایران شده، تیلرسون از منتقدان اصلی این توافق بوده و خواستار بازنگری در آن شده است.

وی روز چهارشنبه گفت فارغ از اینکه ایالات متحده چه مسیری درباره برجام انتخاب می‌کند، این تنها یک بخشی از سیاست کلان‌تر آمریکا در قبال ایران محسوب می‌شود.

وزیر خارجه آمریکا گفت: «برجام تنها بخش کوچکی از مسائل گسترده‌ای را تشکیل می‌دهد که وقتی پای روابط با ایران به میان می‌آید ما باید به آن رسیدگی کنیم».

آقای تیلرسون تصریح کرد: «لذا این یک بخش مهم است، ولی تنها بخش نیست. و بارها گفته‌ام که نمی‌توانیم اجازه دهیم مناسبات با ایران تنها با این توافق تعریف شود».

قدرت‌های اروپایی که از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) حمایت می‌کنند و با ایرا مبادلات تجاری گسترده‌ای دارند از دولت آمریکا خواسته‌اند که از این توافق هسته‌ای بین‌المللی خارج نشود.

توافق یاد شده که تیرماه سال ۱۳۹۴ به امضای ایران و گروه پنج به علاوه یک رسید، فعالیت های هسته ای ایران را تا حدود زیادی محدود کرده و در عین حال موجب لغو یا تعلیق تحریم‌های بین‌المللی علیه تهران شده است.

اگر دولت ترامپ در گزارش جدید خود پایبندی ایران به برجام را تایید نکند، کنگره ایالات متحده ۶۰ روز فرصت خواهد داشت تا تصمیم بگیرد آیا باید تحریم‌های ملغی شده علیه ایران بر اساس برجام، را بار دیگر وضع کند یا نه.

رویترز می‌نویسد که برهم خوردن برجام می‌تواند به مسابقه تسلیحاتی در منطقه خاورمیانه دامن بزند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy